Gå til innhold

Han vil bli snekker...

Anbefalte innlegg

Gjest vil hjelpe ham
Skrevet

Mannen min drømmer om å bli snekker, men er utenlandsk, har kun barneskole fra hjemlandet, og er ikke så veldig god i norsk enda. Han liker snekkerarbeid, maling av hus, flislegging osv. Han har gjort en del arbeid både her hjemme og hos mine foreldre.

Men han har lyst til å lære mer slik at han kanskje kan pusse opp hos andre også, og ha dette som en ekstra jobb. Hvor kan han lære mer? Og er det vanskelig å få jobber for en som er ufaglært? Håper noen har tips til oss.

Skrevet

Kanskje ta kontakt med Adecco og snakke med dem?

Skrevet

Han får vel begynne på skole da, som alle andre? Og bli faglært?

Gjest vil hjelpe ham
Skrevet

Han får vel begynne på skole da, som alle andre? Og bli faglært?

Ja, men da må han begynne med ungdomsskolen først da? Han er snart 30...

Skrevet

Ta kontakt med rådgiver ved en yrkesskole og hør hva som skal til. Kanskje er det ikke så mye han trenger for å komme inn? Et rimelig oppegående voksent menneske tar vel unna ungdomsskolepensum på et skoleår kanskje? Kanskje er det bare noen eksamener han trenger å ta som privatist?

Lykke til!

Skrevet

Ville tatt kontakt med Aetat.

Kanskje han kan ta sånn utvidet lærlingtid uten skole... Husker ikke helt hvordan det opplegget er.

Skrevet

Ta kontakt med rådgiver ved en yrkesskole og hør hva som skal til. Kanskje er det ikke så mye han trenger for å komme inn? Et rimelig oppegående voksent menneske tar vel unna ungdomsskolepensum på et skoleår kanskje? Kanskje er det bare noen eksamener han trenger å ta som privatist?

Lykke til!

Skulle til å foreslå det samme, ta noen fag som privatist.

Eller så er det jo noe som heter voksenopplæring, det er vel bl.a. for de som ikke har fullført grunnskole tror jeg.

Skrevet

Jeg har en kompis som tok ungdomsskolefag på voksenopplæringen for å komme inn på videregående.

Han droppet ut fra ungdomsskolen da han egentlig skulle tatt den, men ble motivert i voksen alder.

Så det er fullt mulig!

Skrevet

Iom. at han er 30, så vil jeg tro han slipper å ta ungdomsskolen. Det er ikke umulig at det finnes muligheter for praksisplass på et eller annet vis, uten at jeg vet det sikkert.

Ellers har jeg sett flere stillingsannonser hvor de er ute etter faglærte/ufaglærte håndverkere (innen bl.a snekkerfaget), så hvis han er flink burde det finnes muligheter. Men det beste vil selvfølgelig være om han kan få tatt fagbrev - ikke minst med tanke på lønnen. Fagbrev krever skole og lærlingtid på tilsammen 4 år (hvis det ikke er endret for snekker/tømrer-yrket de siste årene).

"........................................."

Skrevet

En jeg kjenner begynte som hjelpegutt i et malefirma. Han gjorde mer og mer selvstendige jobber, etter en del år, tok han svennebrev som kveldsskole, og etter det mesterbrev. Nå driver han sitt eget firma innen de samme tingene som mannen din liker.

Kan han ikke ta en ringerunde/sende mail til ulike firmaer, og høre om de trenger en hjelpemann?

Vet ikke hvordan det er med evt nye skoleregler og sånn, altså, men han jeg kjenner tror jeg ikke hadde stort mer enn ungdomsskolen å bygge på til svennebrevet i alle fall!

Mener å ha hørt at det lønner seg å gjøre det sånn hvis en har litt tid, for lærlingelønn er dårligere enn om du er ansatt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...