Gå til innhold

Arveregler- Gift for 2. gang - Hver sine barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, ofte mener folk at det er slik og sånn uten å EGENTLIG vite det.

Derfor synes jeg lovtekster fungerer bra.

Lovtekster _kan_ fungere bra, men ofte kan selv en tilsynelatende enkel lovtekst romme mye fortolkningsmuligheter, som f eks denne fra kjøpsloven:

"§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. "

Hva er en mangel? Hva er rimelig tid? Hva skal til for at man mener at selgeren burde ha oppdgaet mangelen? osv osv

Skrevet

Ja, men på lovdata bør du helst vite hva du leter etter. Ikke alltid så enkelt. Tenkte derfor det var bedre å klipp ut et par paragrafer.

Det var i hvertfall godt ment:-)

Ja, og arveloven § 6 er et eksempel på en paragraf som ikke rommer all verdens toølkningsmuligheter ihvertfall! *S*

skorpionfisken
Skrevet

Ja, men på lovdata bør du helst vite hva du leter etter. Ikke alltid så enkelt. Tenkte derfor det var bedre å klipp ut et par paragrafer.

Det var i hvertfall godt ment:-)

Ingen skade skjedd, lovens bokstav er etter min mening klinkende klar den.

Men jeg står midt oppi en sånn sak, og opplever at selv om vi leser samme loven, så oppfatter vi den forskjellig. Heldigvis var motpartens advokat helt enig med meg, så det ble ikke noen sak den gangen for noen år siden. Men bråket er bare utsatt til lengstlevende trekker inn årene og vi må krangle med ste-besteforeldrens arvinger.

Skrevet

Synes og mener? ;-)

Du ga jo et veldig fint og utfyllende svar, da. Glemte å takke. Tusen takk!

Skrevet

Det KAN de ja, men de trenger ikke gjøre det. Og om barna er under myndighetsalder skriver IKKE overformynderiet under på at lengstlevende kan sitte i uskifte.

Men i svarte......*ringer en advokat*

Skrevet

Det kan de, men er det alltid så lurt?

Vi er i en lignende situasjon (søsken må eie leilighet som en forelder leier på grunn av tidligere personlig konkurs) og i verste fall kan vi jo om vi gjør det slik oppleve at "vår" part dør til neste år og at den andre parten lever i 20-30 år til og dermed blokker for verdier barn / barnebarn kunne hatt god nytte av i egen etablering. Så vi tar ikke sjansen på en slik avtale. Egoistisk? Sikkert.

Hmmm vi har i grunn ordnet med livsforsikring som er begunstiget hverandre så man skal ha råd til å kjøpe ut ungene. Det ene barnet mitt er myndig og vil nok skrive under på uskifte -for at hennes lillesøster skal få bo i huset - men om overformynderiet ikke godtar uskifte, har vi et helvetes problem om jeg stryker med i dag.

Skrevet

Du ga jo et veldig fint og utfyllende svar, da. Glemte å takke. Tusen takk!

*S* Ikke meg som la inn anonymt innlegg om folk som ikke takker, da! ;-)

Skrevet

Hmmm vi har i grunn ordnet med livsforsikring som er begunstiget hverandre så man skal ha råd til å kjøpe ut ungene. Det ene barnet mitt er myndig og vil nok skrive under på uskifte -for at hennes lillesøster skal få bo i huset - men om overformynderiet ikke godtar uskifte, har vi et helvetes problem om jeg stryker med i dag.

Situasjonen hos oss er nok en helt annen enn hos dere. :o)

Skrevet

Situasjonen hos oss er nok en helt annen enn hos dere. :o)

den er nok det :) jeg er jo gift på nytt og har barn med mann 2 også - han har ingen fra før. *sukk for en HERLIG røre *

Vi får sørge for å leve til unga er myndig!

Skrevet

den er nok det :) jeg er jo gift på nytt og har barn med mann 2 også - han har ingen fra før. *sukk for en HERLIG røre *

Vi får sørge for å leve til unga er myndig!

En annen ting som man må ha i mente når det gjelder dette med å sitte i uskiftet bo er dette:

Hvis enkepersonen er relativt ung, øker jo sjansen for gjengifte. Og det er da boet per gjengiftetidspunktet som er gjenstand for deling - ikke det som det var på det tidspunktet førstavdøde døde.

Så jo yngre man er når man blir enke(-mann), desto mer må man tenke seg om før man velger å sitte i uskiftet bo.

Skrevet

En annen ting som man må ha i mente når det gjelder dette med å sitte i uskiftet bo er dette:

Hvis enkepersonen er relativt ung, øker jo sjansen for gjengifte. Og det er da boet per gjengiftetidspunktet som er gjenstand for deling - ikke det som det var på det tidspunktet førstavdøde døde.

Så jo yngre man er når man blir enke(-mann), desto mer må man tenke seg om før man velger å sitte i uskiftet bo.

Vi er jo gamle da :)

skorpionfisken
Skrevet

Men i svarte......*ringer en advokat*

:-)

Hva sa advokaten?

Jeg har et vennepar hvor barna hennes arvet et hus etter faren (de var skilt). For at barna (som ennå gikk på barneskole eller var studenter) skulle klare å sitte med huset som de gjerne ville (uten at overformynderiet forlangte salg av det) måtte min venninne og hennes mann selge sitt eget hus, og flytte inn i barnas hus som leietakere. De betalte husleie (markedsleie) til barna. De måtte også betale full leie til det barnet som ennå bodde hjemme og ble forsørget av dem. De bodde i hovedleiligheten. Sokkelleiligheten hadde et av de eldste barna, og også hun måtte betale leie til de andre søsknene. Det var et styr uten like, og de fikk ikke avtale noe økonomisk mellom seg siden det yngste barnet var langt fra myndig. Hvis de ville pusse opp i huset måtte det godkjennes av overformynderiet. Når så alle barna blir myndige og selv råder over huset, må min venninne og hennes mann etablere seg på nytt i egen bolig, evt kjøpe det de bor i til markedspris.

Skrevet

:-)

Hva sa advokaten?

Jeg har et vennepar hvor barna hennes arvet et hus etter faren (de var skilt). For at barna (som ennå gikk på barneskole eller var studenter) skulle klare å sitte med huset som de gjerne ville (uten at overformynderiet forlangte salg av det) måtte min venninne og hennes mann selge sitt eget hus, og flytte inn i barnas hus som leietakere. De betalte husleie (markedsleie) til barna. De måtte også betale full leie til det barnet som ennå bodde hjemme og ble forsørget av dem. De bodde i hovedleiligheten. Sokkelleiligheten hadde et av de eldste barna, og også hun måtte betale leie til de andre søsknene. Det var et styr uten like, og de fikk ikke avtale noe økonomisk mellom seg siden det yngste barnet var langt fra myndig. Hvis de ville pusse opp i huset måtte det godkjennes av overformynderiet. Når så alle barna blir myndige og selv råder over huset, må min venninne og hennes mann etablere seg på nytt i egen bolig, evt kjøpe det de bor i til markedspris.

Å fytti helvete! :)

jeg ringte ikke advokaten - jeg regnet ut istedet at gubben har råd til å løse ut mine to eldste og at det ville vært det beste! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...