Gå til innhold

Tror du noen av de tiltalte er uskyldige?

Anbefalte innlegg

Gjest Nokas saken igjen
Skrevet

De påstår jo nesten alle sammen (bortsett fra Toska) at de er uskyldige.

Tror du èn eller flere av dem virkelig ER uskyldig? Jeg lurer litt på om han som driver og forklarer seg i dag (Andersen) kanskje KAN være uskyldig...?

Hmmm. Dette er en sak for frøken Detektiv.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror verken det ene eller det andre.

Men til nå ser jo aktoratets sak særdeles tynn ut. Det er ikke de tiltaltes jobb å bevise sin uskyld, men aktoratet som skal bevise deres skyld.

Og er det til nå en liten mulighet for at de tiltalte har snakket sant om sin rolle i ranet? Selvsagt.

Det eneste de har er jo perifere dna-bevis og vitneobservasjoner av enkelte av de tiltalte i Stavanger i tidsrommet før ranet.

Men jeg gjetter på at aktoratet har en del gode kort i hende. Rettsaken har jo knapt startet.

Skrevet

Helt uenig med SDD: Her ser aktoratets sak veldig sterk ut. Det er ikke noe som tyder på at noen av de som har forklart seg så langt vil gå fri. Aktoratet har (hvertfall slik det ser ut i media) klart å bevise medvirkning på alle sammen, og noen (alle?) av de har også tilstått dette. Så gjenstår det å se hvem som blir dømt for å ha vært med på selve ranet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Helt uenig med SDD: Her ser aktoratets sak veldig sterk ut. Det er ikke noe som tyder på at noen av de som har forklart seg så langt vil gå fri. Aktoratet har (hvertfall slik det ser ut i media) klart å bevise medvirkning på alle sammen, og noen (alle?) av de har også tilstått dette. Så gjenstår det å se hvem som blir dømt for å ha vært med på selve ranet.

Med unntak av Thendrup som har hull i kroppen, Toska som innrømmer alt og Havnå som innrømmer at han holdt vakt utenfor sentrum, har ingen innrømmet deltagelse i selve ranet.

Hvordan ser saken sterk ut? Er det dna-bevisene på diverse vannflasker, soveposer og klær som beviser at de har skutt vilt i Stavanger-sentrum?

For at aktoratet skal lykkes må de tiltalte dømmes for ranet. Ikke for å ha skaffet noen biler. Dømmes de for det har de allerede sonet dommen i varetekt.

Gjest min ærlig mening
Skrevet

jeg tror at alle har hatt noe med ranet å gjøre, men ikke at alle har deltatt på ransdagen

i tillegg tror jeg at det er flere som burde vært på tiltalebenken, og tidligere frikjente som burde vært siktet.

Skrevet

Med unntak av Thendrup som har hull i kroppen, Toska som innrømmer alt og Havnå som innrømmer at han holdt vakt utenfor sentrum, har ingen innrømmet deltagelse i selve ranet.

Hvordan ser saken sterk ut? Er det dna-bevisene på diverse vannflasker, soveposer og klær som beviser at de har skutt vilt i Stavanger-sentrum?

For at aktoratet skal lykkes må de tiltalte dømmes for ranet. Ikke for å ha skaffet noen biler. Dømmes de for det har de allerede sonet dommen i varetekt.

Nemlig. Og det er nettopp det som gjør saken litt interessant i seg selv. Hadde det ikke vært for den dårlige hurtigskrivingen til han gjøken som sitter og "chatter" fra rettssalen :-)

"..........................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nemlig. Og det er nettopp det som gjør saken litt interessant i seg selv. Hadde det ikke vært for den dårlige hurtigskrivingen til han gjøken som sitter og "chatter" fra rettssalen :-)

Hehe, du følger med på Nettavisen du også, ja.

Jeg har lurt på om fyren skriver forferdelig dårlig, eller om han gjengir ordrett det de tiltalte sier - med deres eventuelle talefeil. :)

Skrevet

Hehe, du følger med på Nettavisen du også, ja.

Jeg har lurt på om fyren skriver forferdelig dårlig, eller om han gjengir ordrett det de tiltalte sier - med deres eventuelle talefeil. :)

Heh-heh...ja, godt spørsmål. Men - det er jo ikke verre enn at det går greit å følge med. Kan neppe være lett å sitte å skrive av direkte tale på den måten :-)

Gjest Fingeravtrykk
Skrevet

Jeg tror ingenting, jeg:) Jeg verken så noe, hørte noe, kjente noe, luktet noe, eller smakte noe

Den sjette sansen min, bruker jeg ikke på å tro noe som helst, om noe jeg ikke vet.

Dette får aktoratet ta seg av. Alle de involvete er uskyldige inntil det motsatte er bevist!

Skrevet

"For at aktoratet skal lykkes må de tiltalte dømmes for ranet."

Neida, flere av de som sitter i rettsalen nå er tiltalt for medvirkning, enten i forkant eller i etterkant.

Ikke for å ha skaffet noen biler. Dømmes de for det har de allerede sonet dommen i varetekt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"For at aktoratet skal lykkes må de tiltalte dømmes for ranet."

Neida, flere av de som sitter i rettsalen nå er tiltalt for medvirkning, enten i forkant eller i etterkant.

Ikke for å ha skaffet noen biler. Dømmes de for det har de allerede sonet dommen i varetekt.

Ditt svar sier jo alt om hvor mye du vet om saken.

11 av de tiltalte, altså samtlige med unntak av skipperen fra Drammen og 26-åringen fra Stavanger, er tiltalt for "ran med døden til følge".

Aktoratet mener disse 11 var MED på selve ranet.

Skrevet

Ditt svar sier jo alt om hvor mye du vet om saken.

11 av de tiltalte, altså samtlige med unntak av skipperen fra Drammen og 26-åringen fra Stavanger, er tiltalt for "ran med døden til følge".

Aktoratet mener disse 11 var MED på selve ranet.

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00208/tiltalebeslutning___208536a.pdf

Så kan du selv lese tiltalen. Bemerk spesielt formuleringen "... eller medvirkning til disse". (Nå skjønner jeg forresten ikke helt hva du krangler for, all den tid du selv er enig i at ikke alle er tiltalt for ranet).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så kan du selv lese tiltalen. Bemerk spesielt formuleringen "... eller medvirkning til disse". (Nå skjønner jeg forresten ikke helt hva du krangler for, all den tid du selv er enig i at ikke alle er tiltalt for ranet).

Jeg kommer ikke inn på linken du la ut, men du også se her hvem som er tiltalt for selve ranet:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/nokas/

Det er 11 stykker. 2 * Thendrup, Havnå, Schumann, Toska, Halimi, Metkel, Kodzadziku, Pettersen, Christensen og Andersen.

Dette er, i følge aktoratet, ransteamet.

Gjest synd, men sant
Skrevet

Jeg er sikker på at alle er skyldige.

Om de blir dømt er et helt annet spørsmål.

Skrevet

Men det er 13 stk som er tiltalt. Og formuleringen som brukes er "grunnet følgende forhold eller medvirkning til dette" - fulgt av en beskrivelse.

.

(Dokumentet er fotokopi av tiltalen).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men det er 13 stk som er tiltalt. Og formuleringen som brukes er "grunnet følgende forhold eller medvirkning til dette" - fulgt av en beskrivelse.

.

Det skrev jeg. 11 stykker er tiltalt for selve ranet. 2 stykker (26-åringen fra Stavanger og skipperen fra Drammen) er tiltalt for medvirkning.

Alt annet enn å få de 11 dømt for ranet vil være et kraftig slag i trynet for aktoratet, for med mindre samtlige av de 11 blir dømt åpner det opp for ranere på frifot.

Det som er spennende med denne saken er nettopp det at de siktede er så kraftig forhåndsdømt at alle tror det blir en enkel jobb å få dem tiltalt, mens bevisene mot dem ser tynne ut - med mindre aktoratet kommer til å slå i bordet med noe offentligheten ennå ikke vet om. Og det gjetter jeg på at de vil gjøre.

Hvis de ikke gjør det tror jeg mange kan gå fri. For det er ikke de tiltaltes jobb å bevise at de ikke deltok i ranet, men akoratets jobb å bevise at de faktisk deltok.

Og dna på klær beviser ingenting annet enn kontakt med klærne og den tiltalte. Det finnes ikke engang bevis for at de fleste av de tiltalte befant seg i Stavanger ransdagen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

.

Det skrev jeg. 11 stykker er tiltalt for selve ranet. 2 stykker (26-åringen fra Stavanger og skipperen fra Drammen) er tiltalt for medvirkning.

Alt annet enn å få de 11 dømt for ranet vil være et kraftig slag i trynet for aktoratet, for med mindre samtlige av de 11 blir dømt åpner det opp for ranere på frifot.

Det som er spennende med denne saken er nettopp det at de siktede er så kraftig forhåndsdømt at alle tror det blir en enkel jobb å få dem tiltalt, mens bevisene mot dem ser tynne ut - med mindre aktoratet kommer til å slå i bordet med noe offentligheten ennå ikke vet om. Og det gjetter jeg på at de vil gjøre.

Hvis de ikke gjør det tror jeg mange kan gå fri. For det er ikke de tiltaltes jobb å bevise at de ikke deltok i ranet, men akoratets jobb å bevise at de faktisk deltok.

Og dna på klær beviser ingenting annet enn kontakt med klærne og den tiltalte. Det finnes ikke engang bevis for at de fleste av de tiltalte befant seg i Stavanger ransdagen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dømt. Ikke tiltalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...