Gå til innhold

Å lage en sang

Anbefalte innlegg

Gjest musicology
Skrevet

Hvordan klarer folk å lage sanger til f.eks. Grand Prix? Hvis en har en idè til musikk, hvordan "skriver" man den ned? Har aldri skjønd det der helt. Er jo så mye forskjellig mixing som må til for å få det til skikkelig også. Er det bare sånn at man skriver ned hovednotene også drar man til et lydstudio for å få mixet det eller??

Skrevet

Nå tror jeg du blander litt begreper her. "Miksing" er noe man gjør med et opptak, som en del av produseringen. Det er ikke en del av låtskrivingsprosessen.

Hvis man f.eks er melodiskriver, så finner man en melodi man liker. Er man ikke veldig allsidig, så får man andre til å sette det sammen med andre instrumenter (arrangere). Eller man gjør dette i samarbeid med andre, evt. alene. Så får man evt. noen til å skrive tekst. O.s.v.

"..........................................."

Skrevet

Noen skriver det ned og noen spiller det inn. Veldig mange bruker PC og musikkprogrammer.

I studio spilles alt inn og mixes på nytt. Dersom man skal ha andre musikere til å spille noe man har laget bør det jo være notert ned.

Gjest musicology
Skrevet

Nå tror jeg du blander litt begreper her. "Miksing" er noe man gjør med et opptak, som en del av produseringen. Det er ikke en del av låtskrivingsprosessen.

Hvis man f.eks er melodiskriver, så finner man en melodi man liker. Er man ikke veldig allsidig, så får man andre til å sette det sammen med andre instrumenter (arrangere). Eller man gjør dette i samarbeid med andre, evt. alene. Så får man evt. noen til å skrive tekst. O.s.v.

Ja jeg skjønner hva du mener. Men hvis man da skal skrive musikken og sangen selv, også finner man på en melodi i hodet, hvordan får man det da ned på "papiret"??

Gjest musicology
Skrevet

Noen skriver det ned og noen spiller det inn. Veldig mange bruker PC og musikkprogrammer.

I studio spilles alt inn og mixes på nytt. Dersom man skal ha andre musikere til å spille noe man har laget bør det jo være notert ned.

Har du forslag til et musikkprogram jeg kan bruke? Er det enkelt for nybegynnere? Det finnes vel ikke gratis til å laste ned?

Skrevet

Ja jeg skjønner hva du mener. Men hvis man da skal skrive musikken og sangen selv, også finner man på en melodi i hodet, hvordan får man det da ned på "papiret"??

For å få en melodi ned på papiret, så må man kunne skrive noter. I den sammenhengen er et piano (eller et keyboard) et av de aller mest praktiske hjelpemidlene.

Av musikkprogram (som du spør om over her) kan jeg anbefale Cubase eller Logic. Desverre er ingen av disse "lette å bruke" hvis man ikke kan dem. Jeg vet ikke om noen slike programmer (kombinerte sequenzere, miksere, lydstudio etc.) som er mulig å bruke uten at man tar seg tid til å lære programmet.

Skrevet

Den gode gamle måten er vel å skrive noter.

Eller man kan gjøre lyd-opptak, fortrinnsvis hvor man spiller gitar eller piano. Hvis man bruker en synthesizer så tror jeg man kan lage opptak digitalt, som registrerer hvilke noter som er blitt spilt, og som man dermed kan lage utskrifter av, eller brenne CD av demo-musikken.

Man kan også bruke et pc-program spesielt for formålet, fx Cakewalk. http://www.cakewalk.com/

Husker en av mine ekser brukte det, når han komponerte musikk.

Gjest musicology
Skrevet

For å få en melodi ned på papiret, så må man kunne skrive noter. I den sammenhengen er et piano (eller et keyboard) et av de aller mest praktiske hjelpemidlene.

Av musikkprogram (som du spør om over her) kan jeg anbefale Cubase eller Logic. Desverre er ingen av disse "lette å bruke" hvis man ikke kan dem. Jeg vet ikke om noen slike programmer (kombinerte sequenzere, miksere, lydstudio etc.) som er mulig å bruke uten at man tar seg tid til å lære programmet.

Cubase eller Logic, er de å finne som nedlastningsprogram, eller må det kjøpes i butikken? Hvor mye koster det ca? Jeg er nemlig bare ute etter en liten hobby, føler at jeg har litt peiling når det gjelder å mixe og trixe med musikk :) ikke noe sånt livsoppdrag.

Skrevet

Cubase eller Logic, er de å finne som nedlastningsprogram, eller må det kjøpes i butikken? Hvor mye koster det ca? Jeg er nemlig bare ute etter en liten hobby, føler at jeg har litt peiling når det gjelder å mixe og trixe med musikk :) ikke noe sånt livsoppdrag.

Det ser ut til at det er et gratis-program her:

http://www.finalemusic.com/ (Finale Notepad)

Kanskje du finner noe mer her: http://www.google.com/search?hl=no&q=music+software&lr=

eller

http://www.google.com/search?hl=no&q=composing+music+freeware&lr=

Gjest musicology
Skrevet

Eller man kan gjøre lyd-opptak, fortrinnsvis hvor man spiller gitar eller piano. Hvis man bruker en synthesizer så tror jeg man kan lage opptak digitalt, som registrerer hvilke noter som er blitt spilt, og som man dermed kan lage utskrifter av, eller brenne CD av demo-musikken.

Man kan også bruke et pc-program spesielt for formålet, fx Cakewalk. http://www.cakewalk.com/

Takk for tips. Hvis man bruker et slikt pc-program, kan man da produsere musikk, bare ved musetrykk?

Skrevet

Takk for tips. Hvis man bruker et slikt pc-program, kan man da produsere musikk, bare ved musetrykk?

Vet ikke, prøv da vel!

Skrevet

De er ikke gratis, nei. Vi snakker om mange tusen pr. lisens. Dette er profesjonnelle studioprogrammer. Det fines helt sikkert mindre, mer "lettvekts" programer, men det er kun disse to jeg har erfaring med.

Skrevet

"Hvis man bruker en synthesizer så tror jeg man kan lage opptak digitalt, som registrerer hvilke noter som er blitt spilt"

Også kjent som MIDI :-)

"........................................."

Skrevet

Du kan jo prøve Band-In-a-Box? PC program der man så vidt jeg veit kan lage musikk uten å kunne noter.

Hvis du kan noter, er Finale bra.

Gjest musicology
Skrevet

De er ikke gratis, nei. Vi snakker om mange tusen pr. lisens. Dette er profesjonnelle studioprogrammer. Det fines helt sikkert mindre, mer "lettvekts" programer, men det er kun disse to jeg har erfaring med.

Ohoi, ja da skjønner jeg. Jeg får se hva jeg kan få ut av disse nedlastningsprogrammene da.

Skrevet

Har du forslag til et musikkprogram jeg kan bruke? Er det enkelt for nybegynnere? Det finnes vel ikke gratis til å laste ned?

Det kommer an på hva slags hjelpemidler du trenger.

Finale og Musicator er gode notasjonsprogrammer som jeg har brukt mye når jeg har skrevet musikk. Det forutsetter at du kan noter.

Ellers har du Band in a Box, og Cubase som brukes mye.

Dette koster jo endel lapper og krever at man setter seg inn i hvordan det fungerer. Men det er innmari moro når man bare kommer i gang :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...