Gå til innhold

Raker dere løv nå?

Gjest Fersk huseier m. diger hage og masse store trær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller venter man til det meste har falt ned?

Skrevet

Vi venter nå litt da :o), nå blåser det jo endel, så håpet er at det meste skal blåse over til naboen :o).

Nei vi venter til det meste har falt ned. Skulle vi begynt å rake nå, så måtte vi jo gjort det i mange mange dager enda, siden det stadig faller ned mer, å det er måte på hvor glad jeg er i den jobben.

Skrevet

Raker sjeldent, durer over med klipperen.

Gjør du det flere ganger i løpet av høsten eller venter du? Og må man ha en gressklipper med spesielt skjæreblad eller noe sånt? Har hørt før at det er bra å ta løvet med klipperen nemlig, men vet ikke om vår kan brukes. Ny, bensindrevet type, men husker ikke hva slags klippemåte det er på den..

Skrevet

Nei, håper det meste blåser bort ;-P.

Idag regner det ,så da vil jeg ihvertfall ikke rake løv.

Egentlig ser jeg ikke så mye rundt i hagen nå om høsten, så det er ikke så farlig om det ligger noe.

Men vi pleier å ta en skippertaksopprydning en eller annen gang før vintersesongen begynner. Om det hjelper er en annen sak, for det faller jo blader fra trærne hele vinteren her. ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Raker en del underveis, er så mye lettere å ta det mens det er tørt enn etter at det er blitt vått. Å rake tørt løv er bare hyggelig, å rake vått og etterhvert råttent løv er grusomt.

Skrevet

Gjør du det flere ganger i løpet av høsten eller venter du? Og må man ha en gressklipper med spesielt skjæreblad eller noe sånt? Har hørt før at det er bra å ta løvet med klipperen nemlig, men vet ikke om vår kan brukes. Ny, bensindrevet type, men husker ikke hva slags klippemåte det er på den..

Jeg gidder ikke å holde på med dette hele tiden, så det blir en gang eller to.

Bare å bruke en helt vanlig klipper og klippe som om du skal klippe gresset. Går så fint atte:-)

Løv er fin gjødsel, så det gjør ikke noe det ligger igjen heller.

Skrevet

Jeg har hørt at løv er god gjødsel, så jeg venter vanligvis til våren - og tar det som ligger igjen da (lat som jeg er:-)

Dog er det som andre har nevnt, litt værre å rake opp råttent og vått løv. MEN det er en vesentlig triveligere aktivitet å utføre i vårsolen, enn i høstmørket.....

Skrevet

Samme her.

Bortsett fra i et hjørne av plenen, der sibirlønnen står. Når den har felt bladene, er laget av blader på plenen under flere centimeter tykt, og det må rakes. Jeg raker det inn under treet.

Skrevet

Jeg gidder ikke å holde på med dette hele tiden, så det blir en gang eller to.

Bare å bruke en helt vanlig klipper og klippe som om du skal klippe gresset. Går så fint atte:-)

Løv er fin gjødsel, så det gjør ikke noe det ligger igjen heller.

Takk, da blir det gressklipping/løvstrimling her, kult. Leste at meitemarken tar meg seg løvrestene ned i jorda og det er super mat for plenen til våren. Stilig!

Skrevet

Jeg gjør som Goliath, raker om våren. Men opplegget med å strimle det med gressklipperen så meitemarken tok den med ned hørtes mye lurere ut! (Men vi har bare en vanlig klipper...)

Skrevet

Takk, da blir det gressklipping/løvstrimling her, kult. Leste at meitemarken tar meg seg løvrestene ned i jorda og det er super mat for plenen til våren. Stilig!

Ja det er super mat for plenen:-)

Klippe er også mye raskere enn å rake. Artigere også, det durer:-)

Skrevet

Samme her.

Bortsett fra i et hjørne av plenen, der sibirlønnen står. Når den har felt bladene, er laget av blader på plenen under flere centimeter tykt, og det må rakes. Jeg raker det inn under treet.

Blir det såpass mye blir det vanskelig for en klipper å tygge seg i gjennom det.

Gjest LucySky
Skrevet

Stor hage, mange løvtrær, veldig mye lønn. Blader store som middagsservietter. Nytter ikke å ta gressklipperen når det detter ned så mye som det har gjort i går og i dag.

Må vente til helgen og da skal det tas. Om det SÅ blir pisseregn eller verre: snø (som det av og til ble i gamle dager) og vi ikke får tatt det før til våren, er det som å prøve å rulle sammen våte filleryer med riva.

Fryktelige framtidsutsikter, om det ikke blir rakevær til helgen.

Skrevet

Det er vel bare et sted du raker tenker jeg, eller? *tsss*

Skrevet

Ja det er super mat for plenen:-)

Klippe er også mye raskere enn å rake. Artigere også, det durer:-)

Er det vibrasjonene du er ute etter?

Skrevet

har tatt det værste i oppkjørselen, men er redd resten ligger til våren :)

Skrevet

Hørte en ekspert på tv-en for litt siden nå, som sa at man IKKE skal rake vekk løvet - la alt ligge som gjødsel. Imidlertid kunne man godt kjøre gressklipperen over, som noen andre nevnte her, for å kutte det opp i mindre biter. Så jeg skal ikke røre plenen med en rake :-)

"..........................................."

Skrevet

Det er vel bare et sted du raker tenker jeg, eller? *tsss*

Hehe, tja...joda...gjør det også:-)

Skrevet

Er det vibrasjonene du er ute etter?

Ja, jeg går tett inntil håndtaket, er ganske blassen i blikket:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...