Gå til innhold

Hjelp til utregning!!! Er du et mattegeni?

Gjest Håper det er ok at jeg ikke vil bruke nicket mitt i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et regnestykke jeg bare ikke får til, så jeg tyr til dere om hjelp:o)

Jeg er i den situasjon at jeg nå kommer til å gå over på rehabiliteringspenger og er igrunn litt fortvilet over dette, blir jo mindre lønn, av den allerede luselønnen jeg har!

Her er opplysningene om min lønnssituasjon i dag:

Inntekt - 16087,- (før skatt)

Har tabelltrekk 7101, men jeg trekker iallefall 4267,-

Jobber 80%

Nå søkes det om 50% rehab. Og da får jeg bare 66% av de 50% jeg er rehabilitert, de resterende 50% får jeg jo fra jobben og de blir 100%.

Noen som skjønte dette og kan hjelpe meg med hva jeg får utbetalt ETTER skatt nå?

Skatten blir vel satt ned noe når inntekten blir lavere?

Jeg er helt grønn på dette, men MÅ finne ut hva jeg kommer til å tjene i forhold til nå. Og på trygdekontoret er det liten hjelp og få, desverre...

Håper kjempe masse at noen gidder å ta seg bryet for meg, da hadde jeg blitt veldig glad;o)

Skrevet

Uhm...dette er ikke matematikk - det er økonomisk utregning :-)

".........................................."

Skrevet

Uhm...dette er ikke matematikk - det er økonomisk utregning :-)

".........................................."

Nei, mattegeni behøver man ikke å være. Dessuten vil det hjelpe godt å ha tabell 7101 for hånden. Det har ikke jeg - men kanskje trådstarter, siden h*n trekker skatt etter den tabellen ?

Skrevet

Lønn før skatt skulle bli 13352 kroner i måneden. Skattetrekket finner du i tabellen på skattekortet ditt.

Skrevet

Nei, mattegeni behøver man ikke å være. Dessuten vil det hjelpe godt å ha tabell 7101 for hånden. Det har ikke jeg - men kanskje trådstarter, siden h*n trekker skatt etter den tabellen ?

Når noen skriver innlegg med slike titler, så åpner jeg de spent og forventer å se spørsmål om integraler, differensialsystemer, linjære systemer etc. Til jeg kommer på at "matte" stort sett brukes, av folk flest, om alt som har med aritmetikk å gjøre :-)

"............................................."

Skrevet

Når noen skriver innlegg med slike titler, så åpner jeg de spent og forventer å se spørsmål om integraler, differensialsystemer, linjære systemer etc. Til jeg kommer på at "matte" stort sett brukes, av folk flest, om alt som har med aritmetikk å gjøre :-)

"............................................."

Ja, her var både "matte" og "geni" feil.

Skrevet

WOW, kom frem til det samme som Atene jeg når jeg prøvde selv, er kanskje ikke så dum allikevel da...

Bommet på en krone:o)

Har tabellkortet foran meg jeg ja... ¨å da har jeg svaret og jeg trengte egentlig ikke hjelp...

Nå er jeg litt stolt:o)

Takk for engasjemanget uansett:o)

Skrevet

Ja, her var både "matte" og "geni" feil.

Ser jeg har fått noen på nakken for det...

Jeg visste liksom ikke hva man kaller seg når man skulle klare dette, men nå spiller det jo ingen trille lenger heller:o)

Men jeg kan med andre ord ikke kalle meg mattegeni, selv om jeg klarte dette "regnestykket" da skjønner jeg??? :o)

Skrevet

Lønn før skatt skulle bli 13352 kroner i måneden. Skattetrekket finner du i tabellen på skattekortet ditt.

Jobben trekker skatt av lønna, og trygdekontoret av trygden, så det er ikke så enkelt. Bruker begge tabellen, blir du trukket for lite i skatt! Tabelltrekk av f.eks. 14.000,- er mer enn tabelltrekk av 8.000,- + 6.000,-. Jeg vet ikke hvordan men gjør i sånne tilfeller, men trolig vil iallfall trygdekontoret bruke den skatteprosenten som sår på skattekortet.

Skrevet

Ser jeg har fått noen på nakken for det...

Jeg visste liksom ikke hva man kaller seg når man skulle klare dette, men nå spiller det jo ingen trille lenger heller:o)

Men jeg kan med andre ord ikke kalle meg mattegeni, selv om jeg klarte dette "regnestykket" da skjønner jeg??? :o)

"Ser jeg har fått noen på nakken for det..."

Heh-heh....det var ihvertfall ikke min mening å gi deg på nakken for det :-)

"............................................"

Skrevet

"Ser jeg har fått noen på nakken for det..."

Heh-heh....det var ihvertfall ikke min mening å gi deg på nakken for det :-)

"............................................"

Det er bra:o) Det er nemlig grunnet nakken jeg blir rehabilitert... så det ville vært veldig synd å "herpe" den mer:o)

Skrevet

Jobben trekker skatt av lønna, og trygdekontoret av trygden, så det er ikke så enkelt. Bruker begge tabellen, blir du trukket for lite i skatt! Tabelltrekk av f.eks. 14.000,- er mer enn tabelltrekk av 8.000,- + 6.000,-. Jeg vet ikke hvordan men gjør i sånne tilfeller, men trolig vil iallfall trygdekontoret bruke den skatteprosenten som sår på skattekortet.

Hvordan trekket blir i praksis, vet jeg ikke, men riktig antall kroner i skattetrekk er det som står på kortet under det aktuelle beløpet.

Skrevet

Hvordan trekket blir i praksis, vet jeg ikke, men riktig antall kroner i skattetrekk er det som står på kortet under det aktuelle beløpet.

Ja men det må være vansskelig å gjennomføre når to stykker skal trekke skatt. Det er så lenge siden jeg var delvis permittert og fikk lønn og arbeidsledighetstrygd. Har glemt hvordan det ble med skatten.

Skrevet

Ja men det må være vansskelig å gjennomføre når to stykker skal trekke skatt. Det er så lenge siden jeg var delvis permittert og fikk lønn og arbeidsledighetstrygd. Har glemt hvordan det ble med skatten.

Sikkert, men jeg forsto det som at den som spør er ute etter hvor mye penger h*n sitter igjen med - og da blir det jo riktig å regne sånn. Muligens blir selve skattetrekket feil, men det korrigeres jo ved skatteoppgjøret.

Skrevet

Sikkert, men jeg forsto det som at den som spør er ute etter hvor mye penger h*n sitter igjen med - og da blir det jo riktig å regne sånn. Muligens blir selve skattetrekket feil, men det korrigeres jo ved skatteoppgjøret.

Ja, heldigvis. Men har vi lavere inntekter i noen måneder eller mer, er også det vi får utbetalt viktig.

Skrevet

Hei

Det er vanlig å regne om hele skattekortet i slike tilfeller. Når du vet hvor mye du tjener i løpet av året, kan du få nytt prosentkort, med en lik trekkprosent begge steder. Jeg har ikke regnet på det, men sier 30% bare for å vise det tydeligere. 30% på lønnen og 30% på rehab. Det er lettere å forholde seg til.

Slik som dagens situasjon er, så skal du levere del 2 av skattekortet (Del 2 er til biarbeidsgivere) Der står det antakelig 36%, stemmer? De fleste av oss som har tabellkort, og ikke skyhøy lønn, har det. slik: tabell 7101 og 36%. Dette kan du sikkert trygt bruke resten av året.

Neste år går det også greit med en slik kombinasjon. I stedet for lik prosent begge steder, trekker du forholdsvis mindre hos arbeidsgiveren (med tabellkortet) enn hos biarbeidsgiveren (36%) Det jevner seg ut i løpet av året.

Skrevet

Regnestykket ditt er lett - sikkert fler som har asvart på det nedover her - det jeg ville si var at jeg hadde samme situasjon og fikk MER utbetalt enn om jeg hadde jobbet - pga skatten :)

Skrevet

Regnestykket ditt er lett - sikkert fler som har asvart på det nedover her - det jeg ville si var at jeg hadde samme situasjon og fikk MER utbetalt enn om jeg hadde jobbet - pga skatten :)

Ble du trukket for lite skatt da, eller hadde du særfradrag?

Skrevet

Ble du trukket for lite skatt da, eller hadde du særfradrag?

Aner ikke - sikkert for lite skatt - men det var noe ekstra barnetilskudd eller noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...