Gå til innhold

hva skal til for å få en bok utgitt på et forlag?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym doler i dag
Skrevet

en jeg kjenner har utgitt en bok. Det er en halvbiografisk bok og handler om å gå inn og ut av institusjoner pga en psykisk lidelse

jeg synes boka er elendig. Rett og slett. Kan ikke forstå hvordan og hvorfor den har blitt utgitt, men den er altså å få på Deichman.

Hva skal til for få utgitt en bok? tydeligvis så må det sitte folk med andre oppfatninger enn meg av denne boka siden den ble utgitt..

Eller kan det være pga temaet? At de synes det er rørende at tidligere psykiatriske pasienter skriver bøker?

Hva tenker dere? Er det lett å få utgitt en bok i dag?

Gjest LucySky
Skrevet

Ikke alle forlag er like "strenge".

Eller kanskje du er forutinntatt? Umulig å si når man ikke har lest boka. Men seriøse forlag pleier å være ganske nøye og strenge.

Hvilket forlag er det?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg mener å ha lest at Gyldendal får tilstendt nærmere 800 manuskrifter årlig, og at rundt 30 av disse blir til bøker.

Så enkelt er det ikke.

Men det finnes jo muligheter for å gi ut boka si selv, uten et forlag i ryggen, og jeg vil anta en del mindre forlag ikke krever like mye som f.eks. Gyldendal og Cappelen.

Når det er sagt varierer det grusomt fra person til person hva vi synes om en bok. Se på Erlend Loe. Et godt eksempel på en man elsker eller hater.

Tatt Av Kvinnen ble vel også refusert av et større forlag, sannsynligvis fordi personene som leste boka ikke trodde den ville slå an, og så utgitt på et annet - og Loe slo an som få andre.

Så at du synes boka er søppel vil ikke si at andre er av den mening.

Gjest anonym doler i dag
Skrevet

Ikke alle forlag er like "strenge".

Eller kanskje du er forutinntatt? Umulig å si når man ikke har lest boka. Men seriøse forlag pleier å være ganske nøye og strenge.

Hvilket forlag er det?

husker ikke helt hvilket forlag det er.. nå men man får iallefall lånt boka på universitetsbiblioteket

Skrevet

husker ikke helt hvilket forlag det er.. nå men man får iallefall lånt boka på universitetsbiblioteket

Det er pliktavlevering av bøker i Norge. Boka mi (seriøst!) er å finne på begge avdelingene til Nasjonalbiblioteket (Oslo og Mo i Rana) og på ett universitetsbibliotek. :o)

Men om den er spesielt god? Tja... Det er jo en fagbok da.

Jeg er enig i at det gies ut en god del elendig litteratur, men som Lucy Sky sier så er smaken udiskutabel da. :o)

Skrevet

At du mener boken er elendig trenger ikke bety at den faktisk _er_ elendig.

"..........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...