Gå til innhold

Rettigheter mens i permisjon.

Anbefalte innlegg

Gjest En mellomleder
Skrevet

Hei!

Jeg er i fødselspermisjon fra min stilling som mellomleder i en service/salgsbedrift. Jeg mottar ikke noe fast informasjon/oppdatering fra arbeidsgiveren min, men har jo kontakt med kolleger, så jeg får stort sett med meg det som skjer.

Jeg har nå fått vite at driften skal omorganiseres, og at min stilling i den form den er nå opphører. I stedet er det lyst ut internt to nye mellomlederstillinger, der mitt ansvar er fordelt på de to, pluss litt andre ting. Har fått vite at disse stillingene nå er besatt, den ene av den personen som ble ansatt i et års vikariat i min stilling da jeg gikk i permisjon.

Nå er det jo ikke sånn at verden slutter å gå videre fordi om jeg er i permisjon, og at firmaet endrer på ting kan jeg jo ikke gjøre noe ved. Men jeg klarer likevel ikke å fri meg fra det at det er noe som skurrer her. Som det står nå, er det en ”menig” stilling jeg kommer til å bli tilbudt når jeg kommer tilbake igjen, hvor den som ble ansatt som min vikar nå blir min nærmeste leder. Er det rettferdig da?

Firmaet utlyser alle stillinger internt, men tydeligvis ikke til oss som er i permisjon. Som jeg ser det burde jeg også blitt gitt mulighet til å søke, og så kunne de heller satt inn vikar til jeg kommer tilbake igjen. Det dreier seg om en stilling er jeg meget kvalifisert til, som jeg faktisk regner med at jeg hadde fått dersom jeg ikke var i permisjon.

Er det noen som vet om det finnes noen lover/regler som tar for seg ting som dette? F.eks likestillingsloven? Jeg kommer til å ta det opp med arbeidsgiver, er det noen som har noen forslag/ideer til hva jeg bør si og hvordan jeg bør fremlegge saken? Det er enda noen måneder til jeg skal tilbake i jobb, men jeg vil gjerne ha dette ut av verden med en gang, for ellers kommer jeg til å gå og tenke på det og irritere meg, og jeg akter ikke å ødelegge permisjonstiden min med å være sur og sint.

På forhånd tusen takk for svar!

MVH

den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg synes du bør kontakte likestillingsdirektøren (eller hva det heter..) og høre med dem. Det er veldig typisk at kvinner "straffes" for å få barn på denne måten. De kan gi deg hjelp med jussen her. Det er ikke riktig at du er behandlet slik. Hvis du er organisert i en fagforening tar du opp saken med dem.

Skrevet

Jeg synes du bør kontakte likestillingsdirektøren (eller hva det heter..) og høre med dem. Det er veldig typisk at kvinner "straffes" for å få barn på denne måten. De kan gi deg hjelp med jussen her. Det er ikke riktig at du er behandlet slik. Hvis du er organisert i en fagforening tar du opp saken med dem.

De siste som har hatt fødselspermisjon der jeg jobber har dessverre opplevvd det samme som dei, de får andre arbeidsoppgaver når de kommer tilbake. Jeg er spent på hvordan det blir med hun som nå skal ut i permisjon, for hun har en mannlig vikar! God lønn har han også, til tross for at han er ung og noenlunde nyutdannet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...