Gå til innhold

diskusjon med sjefen

Anbefalte innlegg

Gjest den ansatte
Skrevet

Hadde en diskusjon med 2 overordnede i går, om når jeg kan gå fra jobben på dagtid.

Vi jobber fra 10-15, men står helt fritt til å velge når vi skal ha pause. I går valgte jeg å ta pause helt til slutt, og istedet for å sitte på pauserommet ville jeg gå. Det ville ikke de overordnedet at jeg skulle..... Så jeg fortalte dem hvor jeg ville at skapet skulle stå (shit!) og etterhvert nikka de og jeg kunne gå.

Bør jeg be om godt føre igjen, eller skal jeg la det bli?

Det skal sies at jeg aldri har hørt at man ikke skal ta pausen på slutten av dagen, men da jeg kjørte hjem fra jobb husket jeg at de tidlilgere har sagt at vi ikke får lov til å begynne kl 9 og gå kl 14, fordi de vil at vi skal jobbe til 15.

Skrevet

Men skal dere være på arbeidsplassen i pausen, vet du det?

Det er vel kanskje greit hvis du ber om godt vær igjen..?

Skrevet

Men har du rett på pause hvis du kun jobber 5 timer om dagen, da?

Klippet fra arb.miljøloven:

"§ 51. Hvilepauser og fritid.

1. Hvilepauser.

Dersom arbeidstida er over 5 1/2 time i døgnet, skal arbeidet avbrytes med minst en hvilepause. Pausen fastsettes ved skriftlig avtale mellom arbeidsgiveren og arbeidstakerne eller deres tillitsvalgte, men slik at pausene til sammen skal være minst 1/2 time hvis arbeidstida er minst åtte timer i døgnet. Blir partene ikke enige, treffer Arbeidstilsynet avgjørelsen."

Først etter 5 1/2time har en rett på pause.

Men ellers, utfra det du spør om, så burde det være det samme om en tar pause midt i eller på slutten av dagen da.

Kanskje dere skulle diskutere dette her, og sjekke hva som står i kontrakten?

:)

Skrevet

Hvis du har kjernearbeidstid til kl 15, kan du ikke velge å bruke oppspart pausetid for å gå hjem tidligere.

Skrevet

Her er du nok ute på tynn is... For det første jobber du ikke lenge nok pr dag til faktisk ha krav på pause, for det andre er pause nettopp det, pause som er ment for at man skal fungere godt resten av dagen. Man kan ikke velge å ta ut pause i kortere arbeidsdager.

Jeg ville ligget lavt i terrenget hvis jeg var deg. ;-)

Skrevet

Har du betalt arbeidspause så kan du iallefall IKKE gå hjem! Hvordan det er hvis den ikke er betalt, vet jeg ikke.

Skrevet

Som flere her poengterer så har du faktisk ikke krav på en halvtimes pause om du jobber 5 timer om dagen...

Jeg har fulltidsansatte hos meg, og jeg godtar ikke at de ikke tar pause og går en halv time før, ganske enkelt fordi jeg ønsker at de skal ha tid til å spise lunsj og ha en pause i fra arbeidet midt i økten. Dersom de har behov for å gå en halvtime før en sjelden gang, så ser jeg ikke det som et stort problem, men vil ikke at de skal droppe lunsjen av den grunn...

Gjest du må nok ned på kne nå
Skrevet

Hos oss så er kjernetiden 0900 - 1500, vi jobber 7,5 time pr dag, men i dette tidspunktet MÅ vi være på jobb.

Somregel starter jeg arbeidsdagen min kl 0700, da kan jeg gå 1500, begynner jeg 0730 går jeg 1530, begynner jeg 0630 må jeg allikevel være på jobb til 1500.

Skrevet

På jobben min er pausene betalt fordi det kan hende vi må jobbe plutselig i to minutter midt i pausen, må altså være tilgjengelige hele tida. Da kan man jo ikke gå tidligere.

Skrevet

Hos oss så er kjernetiden 0900 - 1500, vi jobber 7,5 time pr dag, men i dette tidspunktet MÅ vi være på jobb.

Somregel starter jeg arbeidsdagen min kl 0700, da kan jeg gå 1500, begynner jeg 0730 går jeg 1530, begynner jeg 0630 må jeg allikevel være på jobb til 1500.

Sånn er det hos oss også - om vi ikke har jobbet inn etter avtale .)

Skrevet

Vi har samme tider som dere, men egentlig kan vi komme og gå når vi vil, bare jobben tillater det. Vi har stemplingsur, så det er bare en selv som taper på det om en går tidlig hjem en dag. Kommer vi 6,30, får vi ikke lønn før 7.00, med mindre det er noe helt spesielt som må gjøres før sju. Velger vi å jobbe noen timer en søndag, får vi bare 50% overtid. Beordrer sjefen oss til å jobbe søndagen (har skjedd en gang), får vi selvsagt 100% overtid.

Skrevet

Vi har samme tider som dere, men egentlig kan vi komme og gå når vi vil, bare jobben tillater det. Vi har stemplingsur, så det er bare en selv som taper på det om en går tidlig hjem en dag. Kommer vi 6,30, får vi ikke lønn før 7.00, med mindre det er noe helt spesielt som må gjøres før sju. Velger vi å jobbe noen timer en søndag, får vi bare 50% overtid. Beordrer sjefen oss til å jobbe søndagen (har skjedd en gang), får vi selvsagt 100% overtid.

Omtrent sånn hos oss også - bortsett fra at vi ikke får overtidsbetalt *sukk* - det er visst innbakt i gasjen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...