Gå til innhold

Hvordan bli kvitt mørkeredsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg håper på gode, virkningsfulle råd!

Jeg er nemlig skrekkelig mørkeredd. Klokka er nå nesten halv ti på kvelden, ute er det bekmørkt.

Nå kunne jeg faktisk ha tenkt meg ut for å kjøpe meg en sjokolade. Men jeg tør ikke. Mørkt, vet du!

Ingen får meg til å gå ut nå. Ikke ut på gårdsplassen ved huset vårt engang...

Hvis jeg er ute i mørket (sjeldent!), hender det jeg får fullstendig panikk og løper inn igjen.

Hvordan skal jeg bli bedre? Jeg vil jo ikke være så pysete!

Skrevet

Ikke at jeg er noen psykolog eller sånt altså, men man snakker jo om gradvis tilvenning ved fobier av ulike slag, og det kan vel brukes ved mørkeredsel også? Litt og litt om gangen, bare sånn at du akkurat såvidt er bittelitt redd, feks stå i døråpningen en stund, til du ser at det går bra, og så gå inn igjen. Og så øke litt etter litt, hele tiden uten å gå over grensen for at det kjennes skikkelig ubehagelig. Kanskje best å gjøre det sammen med noen?

Jeg er litt mørkeredd og høyderedd selv, og det hjelper å tenke på pusten (puste "med magen" og rolig), og bevisst senke skuldrene. Da holder jeg panikken unna. Men det hender det stikker til hos meg også. Det er bedre å gå tur om kvelden når jeg har med bikkja da.....

Skrevet

Jeg har det på samme måten, men jeg er mer redd for mørket inne i hus jeg da. Å være ute når det er mørkt er ikke så skummelt. :)

Skulle gjerne hatt noen råd for å bli tøffere jeg også!

Skrevet

Jeg har det på samme måten, men jeg er mer redd for mørket inne i hus jeg da. Å være ute når det er mørkt er ikke så skummelt. :)

Skulle gjerne hatt noen råd for å bli tøffere jeg også!

Jeg er husredd også...

Helt håpløst, dette! Jeg tør jo ingen ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...