Gå til innhold

Er det vanlig å ha tannstein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt snurten av tannstein og tannlegen min er like forbløffet hvert år. Er det virkelig så vanlig å ha tannstein?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• Lillemus

8

• mrxx

4

• Babette

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror det er ganske vanlig.

Pleier alltid å fjerne litt tannstein når jeg er hos tannlegen.

Du er heldig som ikke har noe da. :)

Skrevet

Trodde alle hadde det jeg. Jeg får beskjed hvert år om å begynne med tanntråd, men det holder aldri lenger enn et par uker.

Skrevet

Trodde alle hadde det jeg. Jeg får beskjed hvert år om å begynne med tanntråd, men det holder aldri lenger enn et par uker.

Jeg er nok ikke verdens flinkeste med tanntråden jeg heller, men tar noen skippertak innimellom... :o)

Skrevet

Det må da være veldig vanlig.

Men ser det antydes at tanntråd forhindrer tannstein? Det skjønner jeg ikke helt.

Jeg bruker forøvrig tanntråd hver dag og har da tannstein for det, selv om det ikke er mye.

Skrevet

Jeg har aldri hatt det før nå, oppdaget det her forleden dag, så det er nok en grunn til å bestille time hos tannlegen, har et SVÆRT hull også som jeg må få gjort noe med. Hva kommer egentlig tannstein av? Vet du det?

Skrevet

Det må da være veldig vanlig.

Men ser det antydes at tanntråd forhindrer tannstein? Det skjønner jeg ikke helt.

Jeg bruker forøvrig tanntråd hver dag og har da tannstein for det, selv om det ikke er mye.

Du ville ganske sikkert ha hatt enda mere tannstein hvis du ikke hadde "flosset".

Tanntråden tar noe av plaquen mellom tennene før den rekker å stivne til tannstein.

Hvis du fortsatt ikke skjønner, får jeg banke det inn i skallen på deg.

Skrevet

Jeg tror det har sammenheng med bakterieflora i munnen, hva man spiser/drikker og generell tannhygiene (puss, tanntråd, fluorskyll).

Skrevet

takket være det at jeg har hatt så mye tannstein så har jeg blitt forskånet for mye hull. Har vært plaget med mye sure oppstøt og hadde ikke tannsteinen vært der så hadde jeg hatt mange hulll..

lenge leve tannsteinen:)

Skrevet

Du ville ganske sikkert ha hatt enda mere tannstein hvis du ikke hadde "flosset".

Tanntråden tar noe av plaquen mellom tennene før den rekker å stivne til tannstein.

Hvis du fortsatt ikke skjønner, får jeg banke det inn i skallen på deg.

Joda jeg skjønner jo forsåvidt det.

Du kan gjeren komme å banke litt.

Skrevet

Joda jeg skjønner jo forsåvidt det.

Du kan gjeren komme å banke litt.

OK, da kommer jeg med steikepanna.

Skrevet

Jeg tror det har sammenheng med bakterieflora i munnen, hva man spiser/drikker og generell tannhygiene (puss, tanntråd, fluorskyll).

Det har selvfølgelig litt å gjøre med generell tannhygiene, men den største faktoren for å få tannstein er spyttet man har i munnen. Spyttet er forskjellig fra person til person og noen har spytt som gjør det lettere for å få tannstein. Derfor er det noen som har mer tannstein enn andre.

Skrevet

Bruker du plaque-fjerner skyllevann? I så fall tar jo den tannsteinen.

Det var mye reklame for det for noen år siden. Men tannlegen min forklarte at det er dumt å fjerne plaque, den blir til tannstein, men tetter også små, begynnende hull...

Skrevet

Jeg bruker tanntråd minst en gang hver dag, men har alltid vært plaget av litt tannstein. Til gjengjeld har jeg hatt lite hull i tennene. Tannlegen sier min tannstein kommer av at det er trangt mellom tennene, spesielt i underkjeven. Mannen min har god plass mellom tennene og har aldri vært plaget av tannstein. Kanskje det er noe i det?

Skrevet

Det var mye reklame for det for noen år siden. Men tannlegen min forklarte at det er dumt å fjerne plaque, den blir til tannstein, men tetter også små, begynnende hull...

Ikke noe skyllevann her i gården. :o) Har rett og slett bare sterke tenner tror jeg. Ikke har jeg hatt mye hull heller, men jeg har ett nå som skal fikses i neste uke... :o|

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Jeg har masse tannsten og har heller aldri hatt hull (er 30). I tillegg har jeg tenner som sitter trangt sammen slik at det er vanskelig å rense mellom dem.

Tannstenen beskytter mot hull, så sånn sett er det positivt, men det kan jo bli så mye at en ser det og det er jo guffent.

Tannlegen min sier at det kommer av at det er mye mineraler i spyttet mitt, og da særlig Calsium, og i tillegg virker pH inn.

Skrevet

OK, da kommer jeg med steikepanna.

Gjør det, den er fin å sette rævva oppe i.

Skrevet

Gjør det, den er fin å sette rævva oppe i.

Ja, særlig med full peising på varmen og olje oppi. Da kribler det nok litt, ja.

Skrevet

Ja, særlig med full peising på varmen og olje oppi. Da kribler det nok litt, ja.

Det var litt av poenget ja, slik at du ikke satt rolig. Det vil jeg ikke ha noe av.

Gjest Hanneline
Skrevet

har endel tannstein ja. Og inntil nylig så hadde jeg ikke hull heller.

Noe jeg definitivt har nå da, au!!! Må jo komme meg til tannlegen.

Men tannlegen sa at jeg har godt spytt, derfor mye tannstein.

Men heller ikke for mye tannstein er bra da visstnok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...