Gå til innhold

Er det vanlig å ha tannstein?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har endel tannstein ja. Og inntil nylig så hadde jeg ikke hull heller.

Noe jeg definitivt har nå da, au!!! Må jo komme meg til tannlegen.

Men tannlegen sa at jeg har godt spytt, derfor mye tannstein.

Men heller ikke for mye tannstein er bra da visstnok.

Nei, det er sikkert en grense for alt...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• Lillemus

8

• mrxx

4

• Babette

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke noe skyllevann her i gården. :o) Har rett og slett bare sterke tenner tror jeg. Ikke har jeg hatt mye hull heller, men jeg har ett nå som skal fikses i neste uke... :o|

Lykke til hos tannlegen!

Håper du ikke har tannlegeskrekk...

Skrevet

Lykke til hos tannlegen!

Håper du ikke har tannlegeskrekk...

Hadde et snev av tannlegeskrekk tidligere, men tannlegen min har tatt det veldig pent så nå går det helt greit. Men han får ikke gjøre annet enn å se over uten bedøvelse nei...

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Hadde et snev av tannlegeskrekk tidligere, men tannlegen min har tatt det veldig pent så nå går det helt greit. Men han får ikke gjøre annet enn å se over uten bedøvelse nei...

? Bedøvelsen er da mye vondere enn det andre han gjør? Eller jeg har jo aldri borret da, men å skrape tannstein og alt annet de gjør rutinemessig krever da ingen bedøvlse?

Skrevet

Så da blir du hoven og fin?

Du får holde deg unna sussebassen til du ser ut som ditt lekre deg igjen!

Skrevet

? Bedøvelsen er da mye vondere enn det andre han gjør? Eller jeg har jo aldri borret da, men å skrape tannstein og alt annet de gjør rutinemessig krever da ingen bedøvlse?

Jeg har ikke gjort annet enn å se over og å fikse hull. Og å fikse hull er ikke aktuellt uten bedøvelse!

Dvs. jeg rotfyllte uten!

Skrevet

Så da blir du hoven og fin?

Du får holde deg unna sussebassen til du ser ut som ditt lekre deg igjen!

*Hihi* Ånei du, han tåler vel å se det vil jeg tro. Blir ikke så hoven heller, bare litt følelsesløs i leppa noen timer. :o)

Skrevet

*Hihi* Ånei du, han tåler vel å se det vil jeg tro. Blir ikke så hoven heller, bare litt følelsesløs i leppa noen timer. :o)

Med andre ord: Du klarer ikke å holde deg unna?

:))

Skrevet

Jeg har masse tannsten og har heller aldri hatt hull (er 30). I tillegg har jeg tenner som sitter trangt sammen slik at det er vanskelig å rense mellom dem.

Tannstenen beskytter mot hull, så sånn sett er det positivt, men det kan jo bli så mye at en ser det og det er jo guffent.

Tannlegen min sier at det kommer av at det er mye mineraler i spyttet mitt, og da særlig Calsium, og i tillegg virker pH inn.

"Tannstenen beskytter mot hull, så sånn sett er det positivt, men det kan jo bli så mye at en ser det og det er jo guffent."

Det er også det at hvis det blir for mye, og kommer for dypt, så løsner tennene til slutt.

"..........................................."

Skrevet

De fleste har nok tannstein i en eller annen grad, ja. Men noen får ekstremt mye, og andre får omtrent ingenting.

Det er jo noe som produseres naturlig, og som har en viss beskyttende effekt. Problemet er at hvis det kommer for dypt, så begynner tennene å løsne. Jeg trenger å fjerne tannstein minst én gang i året, helst to. Nå har jeg vært hos en tannhygieniker, og hun klarte ikke å bli ferdig i løpet av en time, så jeg må ha en time til :-/

"..........................................."

Skrevet

Du ville ganske sikkert ha hatt enda mere tannstein hvis du ikke hadde "flosset".

Tanntråden tar noe av plaquen mellom tennene før den rekker å stivne til tannstein.

Hvis du fortsatt ikke skjønner, får jeg banke det inn i skallen på deg.

Tanntråd er ikke særlig effektivt til akkurat det, selv om det selvfølgelig har en viss effekt. Det beste er plastannpirkere, som er ruglete.

"............................................"

Skrevet

Jeg har aldri hatt det før nå, oppdaget det her forleden dag, så det er nok en grunn til å bestille time hos tannlegen, har et SVÆRT hull også som jeg må få gjort noe med. Hva kommer egentlig tannstein av? Vet du det?

Klippet fra dyr.no (heh-heh) - det er jo nøyaktig det samme hos hunder og katter som hos mennesker:

"Tannstein forårsaker irritasjon og betennelse i tannkjøttet ved tannfestet, og etter hvert angripes vevet som holder tennene på plass slik at løse tenner blir resultatet"

Enkelt og greit :-)

"............................................."

Skrevet

Tanntråd er ikke særlig effektivt til akkurat det, selv om det selvfølgelig har en viss effekt. Det beste er plastannpirkere, som er ruglete.

"............................................"

Ka man bruke dem til å røske løs tannstein også? Hvor kjøper man slike karer?

Skrevet

Ka man bruke dem til å røske løs tannstein også? Hvor kjøper man slike karer?

Ja, man kan visst det. Jeg fikk beskjed av tannhygienikeren å bruke det flittig frem til neste time, da jeg hadde gammel tannstein som var steinhard. Jeg kjøpte de hos tannlegen, men jeg mener du får de på apoteket også. Nå skal det sies at jeg går til en tannlege i Sverige, men jeg tviler på at produktet er ukjent her til lands.

".........................................."

Skrevet

Med andre ord: Du klarer ikke å holde deg unna?

:))

Skulle jeg holde meg unna ham bare fordi jeg har vært hos tannlegen like før?! Hvorfor det?

Han er da ikke så dum at han tror jeg er nystriglet til enhver tid...

Skrevet

Skulle jeg holde meg unna ham bare fordi jeg har vært hos tannlegen like før?! Hvorfor det?

Han er da ikke så dum at han tror jeg er nystriglet til enhver tid...

Jeg bare erter litt...

Skrevet

Jeg bare erter litt...

Aldri godt å vite med slike Lurulf'er vet du. ;o)

Skrevet

Aldri godt å vite med slike Lurulf'er vet du. ;o)

Som regel er lurulfer snille og greie. Men av og til slår de til og vil tulle litt...

Lurulfene burde kanskje vurdere å tulle litt oftere slik at det ikke kom fullt så overraskende på andre;)

Skrevet

Det kommer an på... Jeg har utrolig følsomme tannhalser, så jeg nekter å fjerne tannstein (sliping) uten bedøvelse! Evt. må tannlegen pirke bort tannstein på gamlemåten.. Faren min er akkurat likedan - og jeg har nok arva hans tenner:-)

Moren min derimot kjenner ingen verdens ting når de sliper tannstein!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...