Gå til innhold

Er det vanlig å ha tannstein?

Anbefalte innlegg

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Det kommer an på... Jeg har utrolig følsomme tannhalser, så jeg nekter å fjerne tannstein (sliping) uten bedøvelse! Evt. må tannlegen pirke bort tannstein på gamlemåten.. Faren min er akkurat likedan - og jeg har nok arva hans tenner:-)

Moren min derimot kjenner ingen verdens ting når de sliper tannstein!

HÆ?? Bedøvelse for å fjerne tannstein? Riktignok er det litt vondt, og blodet spruter, men bedøvelse? Hvordan gjøres det rent praktisk? Kan vel ikke bedøve hele munnen på en gang?

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• Lillemus

8

• mrxx

4

• Babette

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

"Tannstenen beskytter mot hull, så sånn sett er det positivt, men det kan jo bli så mye at en ser det og det er jo guffent."

Det er også det at hvis det blir for mye, og kommer for dypt, så løsner tennene til slutt.

"..........................................."

Ja, tennene løsner av tannstein... Eh.. nei.

Tennene kan løsne om man får tannkjøttbetennelse, og det kan jo forsåvidt tannstein være med å føre til, men tannsteiene gjør IKKE så tennene løsner.

Skrevet

Ja, tennene løsner av tannstein... Eh.. nei.

Tennene kan løsne om man får tannkjøttbetennelse, og det kan jo forsåvidt tannstein være med å føre til, men tannsteiene gjør IKKE så tennene løsner.

Hmmm...var det ikke det jeg sa, da? Tannstein kan føre til at tenne løsner hvis det går for langt.

"............................................."

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Hmmm...var det ikke det jeg sa, da? Tannstein kan føre til at tenne løsner hvis det går for langt.

"............................................."

Men det er ikke tannsteinen som fører til at tennene løsner da.

Skrevet

Men det er ikke tannsteinen som fører til at tennene løsner da.

Hvis tannsteinen fører til betennelse i tannkjøttet p.g.a bekterieinfeksjon, så er jo tannsteinen en faktor som fører til at tennene detter ut. Selv om det ikke er selve tannsteinen som direkte kaster ut tennene :-)

"....................................."

Skrevet

HÆ?? Bedøvelse for å fjerne tannstein? Riktignok er det litt vondt, og blodet spruter, men bedøvelse? Hvordan gjøres det rent praktisk? Kan vel ikke bedøve hele munnen på en gang?

_Litt_ vondt!? Jeg synes det er verre enn å føde jeg ;-)

Jeg har selv vært plaget av tannstein et bestemt sted i munnen og da går det greit med bedøvelse. Hvis jeg ikke får bedøvelse foretrekker jeg fjerning av tannstein på gamlemåten (pirking mellom tennene).

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Hvis tannsteinen fører til betennelse i tannkjøttet p.g.a bekterieinfeksjon, så er jo tannsteinen en faktor som fører til at tennene detter ut. Selv om det ikke er selve tannsteinen som direkte kaster ut tennene :-)

I veldig sjeldne tilfeller kan man nok kunne få tannkjøttbetennelse av tannsteinen, men det igjen kommer da v dårlig rengjøring. Så da er det mer riktig å si at dårlig rengjøring kan føre til at tennene ramler ut. Tannstein kan ikke føre til det, ikke uten at man får en annen sykdom AV tannsteinen, så det blir veldig indirekte, og galt å si.

Skrevet

I veldig sjeldne tilfeller kan man nok kunne få tannkjøttbetennelse av tannsteinen, men det igjen kommer da v dårlig rengjøring. Så da er det mer riktig å si at dårlig rengjøring kan føre til at tennene ramler ut. Tannstein kan ikke føre til det, ikke uten at man får en annen sykdom AV tannsteinen, så det blir veldig indirekte, og galt å si.

Nå stoler jeg heller på tannleger enn på deg, og flere har sagt at tannstein som kommer dypt over lang tid kan føre til tannkjøttbetennelser, som igjen kan føre til at tennene løsner. Selv hadde jeg syv år med tannstein sist jeg kom meg til tannlegen, og det tok sin tid å få fjernet det. Imidlertid ble tannkjøttet mye mindre ømt etterpå.

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Nå stoler jeg heller på tannleger enn på deg, og flere har sagt at tannstein som kommer dypt over lang tid kan føre til tannkjøttbetennelser, som igjen kan føre til at tennene løsner. Selv hadde jeg syv år med tannstein sist jeg kom meg til tannlegen, og det tok sin tid å få fjernet det. Imidlertid ble tannkjøttet mye mindre ømt etterpå.

Ja, men likevel er det ikke tannsteinen som gjør at tennene løsner. Tannstein alene er ikke skadelig. Jeg har hatt tannstein hele mitt liv, og rikelig, men ingen løse tenner her..

Skrevet

Ja, men likevel er det ikke tannsteinen som gjør at tennene løsner. Tannstein alene er ikke skadelig. Jeg har hatt tannstein hele mitt liv, og rikelig, men ingen løse tenner her..

Å herrejemini...hva er det egentlig du insisterer på å krangle om her?

Hvis du blir stukket i magen med en kniv, så er det ikke kniven i seg selv som dreper deg. Det du dør av er kollapsen av de indre organer når kniven dras ut, blødninger, lekkasje av vitale væsker, forgiftning etc. Man kan likevel godt si at en kniv kan føre til at du blør ihjel eller dør på annen måte. Akkurat som man kan si at tannstein kan føre til at du mister tennene, fordi det i verste fall kan skape betennelse i tannkjøttet.

Hvis man skal brekke ned enhver ting til enkeltelementer i rekken av årsaker og effekter, så blir det forsvinnende lite som blir enkelt og greit å snakke om. Det er svært sjelden at det er én enkeltstående årsak som direkte setter i gang én enkeltstående effekt.

Sånn - når gidder jeg ikke mase mer om meningsløse distinksjoner.

"............................................"

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Å herrejemini...hva er det egentlig du insisterer på å krangle om her?

Hvis du blir stukket i magen med en kniv, så er det ikke kniven i seg selv som dreper deg. Det du dør av er kollapsen av de indre organer når kniven dras ut, blødninger, lekkasje av vitale væsker, forgiftning etc. Man kan likevel godt si at en kniv kan føre til at du blør ihjel eller dør på annen måte. Akkurat som man kan si at tannstein kan føre til at du mister tennene, fordi det i verste fall kan skape betennelse i tannkjøttet.

Hvis man skal brekke ned enhver ting til enkeltelementer i rekken av årsaker og effekter, så blir det forsvinnende lite som blir enkelt og greit å snakke om. Det er svært sjelden at det er én enkeltstående årsak som direkte setter i gang én enkeltstående effekt.

Sånn - når gidder jeg ikke mase mer om meningsløse distinksjoner.

"............................................"

*Gjesp*

Skrevet

*Gjesp*

Heh-heh. Maken til idiot :-)

"Øhh...døh...jeg krangler med deg, ikke sant...fordi du er så dust, ikke sant...og nå har jeg ikke noe å komme med, ikke sant...så da later jeg bare som om jeg ikke gidder, ikke sant..."

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Heh-heh. Maken til idiot :-)

"Øhh...døh...jeg krangler med deg, ikke sant...fordi du er så dust, ikke sant...og nå har jeg ikke noe å komme med, ikke sant...så da later jeg bare som om jeg ikke gidder, ikke sant..."

Ja, det er jo din hovedtaktikk her inne og oppføre deg slik. Også etterpå late som du vant debatten.. slår aldri feil...

*dobbelgjesp*

Skrevet

Ja, det er jo din hovedtaktikk her inne og oppføre deg slik. Også etterpå late som du vant debatten.. slår aldri feil...

*dobbelgjesp*

Heh-heh. Mitt siste ord i saken: Du har ikke kommet med ett eneste argument om noe som helst. Flere ganger har jeg gjentatt den samme logikken, og du har gnagd på det samme sludderet om og om igjen, uten å være i nærheten av substans.

Her er det ikke snakk om å "vinne" eller "tape" - du ikke sagt noe intelligent, logisk eller sammenhengende, og hele greia blir totalt menignsløst. At du nå forsøker å fremstå som mer begavet enn du er ved å forsøke å latterliggjøre meg endrer ikke disse fakta. Oppsøk hjelp.

"......................................"

Gjest Tannsten Feen
Skrevet

Heh-heh. Mitt siste ord i saken: Du har ikke kommet med ett eneste argument om noe som helst. Flere ganger har jeg gjentatt den samme logikken, og du har gnagd på det samme sludderet om og om igjen, uten å være i nærheten av substans.

Her er det ikke snakk om å "vinne" eller "tape" - du ikke sagt noe intelligent, logisk eller sammenhengende, og hele greia blir totalt menignsløst. At du nå forsøker å fremstå som mer begavet enn du er ved å forsøke å latterliggjøre meg endrer ikke disse fakta. Oppsøk hjelp.

"......................................"

Du må lagre det du skriver et sted.. Slik at du kan ta det frem i alle tråder, det er hvertfall mistenkelig likt fra gang til gang. Fullstendig uten noe innhold og pjatt om og om igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...