Gå til innhold

Bruker alle nettbanker kodebrikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frem til nå så har nettbanken til DnB hatt muligheten for såkalt Wallet, noe som gjør det mulig å logge inn med kun brukernavn og passord. Nå tar de ibruk disse kodebrikkene, som andre banker også bruker.

Det jeg lurer på er om alle nettbanker nå har disse kodebrikkene?

Jeg synes det er litt dumt med disse kodebrikkene for hvis man ikke har med seg kodebrikken alle steder så kan man ikke logge inn. For meg kan det være kjekt å kunne logge inn fra en annen PC utenfor hjemmet av og til.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ja, men det var ikke noe bedre med walleten til Dnb heller da?

Da måtte jo walleten være lagt inn i den aktuelle pc du skal bruke? Og passordet måtte jo byttes av og til, og da måtte walleten på nytt kopieres til aktuelle pc. Så jeg synes ikke det var noe bedre å skulle huske å ha med en diskett med gjeldende wallet på.

Men over til ditt spørsmål, alle bruker ikke kodebrikker ennå.

Både samboeren min og og jeg har Dnb Nor, jeg har kodebrikke og han har et kode"kort" hvor det står mange koder på. På str. med kredittkort. Grunnen til at vi ikke har likt, selv om vi nå har samme bank, er at vi kom fra forskjellige banker ved sammenslåinga.

Jeg er forøvrig strålende fornøyd med kodebrikka framfor wallet.

mil1365380270
Skrevet

Bruker DnB og har passordkalkulator. Fant den igjen i vesken min en tid tilbake, og der skal den få fortsette å bo, tror jeg. Har brevgiroer liggende som plan B, i tilfelle den skulle bli borte :-)

Skrevet

Da måtte jo walleten være lagt inn i den aktuelle pc du skal bruke? Og passordet måtte jo byttes av og til, og da måtte walleten på nytt kopieres til aktuelle pc. Så jeg synes ikke det var noe bedre å skulle huske å ha med en diskett med gjeldende wallet på.

Både samboeren min og og jeg har Dnb Nor, jeg har kodebrikke og han har et kode"kort" hvor det står mange koder på. På str. med kredittkort. Grunnen til at vi ikke har likt, selv om vi nå har samme bank, er at vi kom fra forskjellige banker ved sammenslåinga.

Joda, men når først Walleten er installert så synes jeg den er greiere for man slipper å måtte taste inn 8 siffer hver gang man vil sjekke hvor mye man har "i minus". Hvis ikke Walleten er lagt inn på PC'en du ønsker så er det en smal sak å legge Wallet-fila i en email hos Yahoo eller lignende. Så er det bare å logge inn på Yahoo, hente fila og så installere Walleten.

Noe av meningen med nettbank er vel at man skal kunne logge inn fra hvor som helst, uten å måtte drasse rundt på den dumme kodebrikka. Og noe særlig mere sikkert er det vel heller ikke, hvis kodebrikka kommer på avveie?

Og DnB viser selvsagt ingen velvilje til å ha begge systemer. Vurderer faktisk å bytte bank hvis jeg finner en annen bank som har en annen løsning hvor jeg kan logge inn fra hvor som helst, uten noen kodebrikke.

Gjest mye bedre nå
Skrevet

Kodebrikke er jo mye hendigere enn wallet. Jeg stressa fælt engang da jeg fikk hardiskcrash og hadde glemt å kopiere walleten over på diskett.

Måtte ringe inn og få tilsendt ny kode rekommandert og var uten nettbank i over en uke.

Kodebrikken kan man ta i bruk på alle maskiner uten å måtte legge inn wallet.

Skrevet

Bruker DnB og har passordkalkulator. Fant den igjen i vesken min en tid tilbake, og der skal den få fortsette å bo, tror jeg. Har brevgiroer liggende som plan B, i tilfelle den skulle bli borte :-)

Nå er jeg mann da, så jeg har ikke veske med meg *hihi*

Skrevet

Trenger du veske for å få plass til kodebrikka da?

Du må ha fått en med produksjonsfeil ; )

Gjest blomsterløk
Skrevet

Kodebrikke er jo mye hendigere enn wallet. Jeg stressa fælt engang da jeg fikk hardiskcrash og hadde glemt å kopiere walleten over på diskett.

Måtte ringe inn og få tilsendt ny kode rekommandert og var uten nettbank i over en uke.

Kodebrikken kan man ta i bruk på alle maskiner uten å måtte legge inn wallet.

Helt enig med deg, det er mye bedre nå.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Joda, men når først Walleten er installert så synes jeg den er greiere for man slipper å måtte taste inn 8 siffer hver gang man vil sjekke hvor mye man har "i minus". Hvis ikke Walleten er lagt inn på PC'en du ønsker så er det en smal sak å legge Wallet-fila i en email hos Yahoo eller lignende. Så er det bare å logge inn på Yahoo, hente fila og så installere Walleten.

Noe av meningen med nettbank er vel at man skal kunne logge inn fra hvor som helst, uten å måtte drasse rundt på den dumme kodebrikka. Og noe særlig mere sikkert er det vel heller ikke, hvis kodebrikka kommer på avveie?

Og DnB viser selvsagt ingen velvilje til å ha begge systemer. Vurderer faktisk å bytte bank hvis jeg finner en annen bank som har en annen løsning hvor jeg kan logge inn fra hvor som helst, uten noen kodebrikke.

Jo, tror den er mye sikrere.

I tillegg til koden fra kodebrikken må du også taste inn en personlig kode. Så hvis du mister kodebrikken kan den allikevel ikke brukes av andre. Hvis du da ikke har notert ned din personlige kode på brikken, og personnr. som også brukes når du skal logge deg på.

Kodebrikken er jo faktisk så liten at det går an å henge den på nøkkelknippe, selv om det sikkert ikke er anbefalt sikkerhetsmessig.

lalala1365380457
Skrevet

Skandiabanken bruker ikke passordkalkulator.

og til skandiabanken er det enkelt å logge seg inn på en annen pc om man har fødselsnr, passordet sitt og mobilen sin. Da får man tilsendt et engangspassord på mobil som man bruker for å lage nytt sertifikat (som man velger om er engangssertifikat eller års-sertifikat mm).. Skandiabanken er genial, og så billig da gitt =D

Skrevet

Jeg har kodekort, men skal snart gå over til noe annet hvor jeg må bruke visa-kortet (med sånn chip) og en kortleser som er koblet til pcen.

Skrevet

Jeg har kodekort, men skal snart gå over til noe annet hvor jeg må bruke visa-kortet (med sånn chip) og en kortleser som er koblet til pcen.

Hvis du da ønsker å logge inn fra en annen PC, så må du også på denne ha en sånn kortleser. Tungvinnt, hvis du spør meg. Skandiabanken er nok den neste banken min.

Skrevet

Jeg hadde sånn kodekort, men fikk plutslig nytt Visakort med chip i posten her om dagen. Noen dager/uker(husker ikke)seinere fikk jeg sånn "kalkulator, som jeg skal stikke kortet i hver gang jeg skal logge på nettbanken.

Men jeg gidder ikke ta det i bruk før i slutten av mnd når nye regninger skal betales, ringer kontofonen for å sjekke saldoen i stedet. Ringer gudskjelov gratis dit(har Telio)...

Skrevet

Hvis du da ønsker å logge inn fra en annen PC, så må du også på denne ha en sånn kortleser. Tungvinnt, hvis du spør meg. Skandiabanken er nok den neste banken min.

Ja, har vurdert skandiabanken jeg og, men løsningen med kodekort har fungert såpass bra, og jeg regner med at de ikke går over til en dårligere løsning, så da skal jeg iallefall prøve først.

Skrevet

og til skandiabanken er det enkelt å logge seg inn på en annen pc om man har fødselsnr, passordet sitt og mobilen sin. Da får man tilsendt et engangspassord på mobil som man bruker for å lage nytt sertifikat (som man velger om er engangssertifikat eller års-sertifikat mm).. Skandiabanken er genial, og så billig da gitt =D

Genial er det siste ordet jeg ville brukt om den sertifikatløsningen til Skandiabanken gitt....

Skrevet

Sparebanken min hadde tidligere det systemet samboeren din har, men et papirkort med 99 (?) koder på. Det må man jo også ha med seg om man skal logge på et annet sted enn hjemme...

Postbanken sin kalkulator er bedre enn Sparebankene sin. På Postbankens må man nemlig taste inn en kode (den har et lite talltastatur) før man får opp passordkoden, på Sparebankens slår man den bare på så hvem som helst kan få tak i koden.

mil1365380270
Skrevet

Da ser jeg problemet. Du får legge den i en vanntett pose, putte den i lomma, og sette din lit til Gud og forsynet ;-)

Skrevet

Jeg har en dings der jeg taster en kode for så å få opp et passord som må brukes sammen med personnummeret til pålogging av nettbank.

Vet ikke om det er bra sikkerhetsmessig, men tror det...

Skrevet

Sparebanken min hadde tidligere det systemet samboeren din har, men et papirkort med 99 (?) koder på. Det må man jo også ha med seg om man skal logge på et annet sted enn hjemme...

Postbanken sin kalkulator er bedre enn Sparebankene sin. På Postbankens må man nemlig taste inn en kode (den har et lite talltastatur) før man får opp passordkoden, på Sparebankens slår man den bare på så hvem som helst kan få tak i koden.

Ja, men denne koden er ikke nok for å logge inn. Man må i tillegg have en 4-sifret kode i tillegg for å logge inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...