Gå til innhold

Noen som er ped.leder i barnehage?

Anbefalte innlegg

Gjest amparro
Skrevet

Jeg er utdannet bv.pedagogg og fam.terapeut. Jeg har lurt på om det å jobbe som ped.leder i barnehage kunne være noe for meg...

Er det noen her som kan fortelle meg litt om arbeidsoppgavene til en ped.leder....? Hvordan ser dagen i barnehagen ut? Arbeidstider og lønn?

Gjest jaha ja
Skrevet

Ped.leder stilling i bhg en er for dem som er utdannet til det - nemlig førskolelærere.

Gjest amparro
Skrevet

Ped.leder stilling i bhg en er for dem som er utdannet til det - nemlig førskolelærere.

Jeg vet at bv.pedagoger også jobber som ped.ledere i barnehager. Og, forresten - du svarte ikke på det jeg spurte om ;-)

Gjest Persille
Skrevet

Du kan ikke det - du må ha småbarnsped. for å jobbe i som pedagog i barnehage.

Om du vet om noen som gjør det, så har de tilleggsutdannelse oppå barnevernsutdannelsen.

Gjest Persille
Skrevet

En ped.leder er forresten leder for alle de andre pedagogene - og da skal du i tillegg ha noen års erfaring på deg fra arbeid som pedagog i barnehage.

fei1365380229
Skrevet

Har du ikke egentlig småbarnsped. når du er utdannet barnevernsped.? Jeg tror du skal sjekke opp med "barnehagekontoret" der du bor å høre om de evt. ansetter folk med din bakgrunn. Selvfølgelig er det også viktig hva slags arbeidserfaring du har.

Gjest trives i jobben min jeg
Skrevet

En pedagogisk leder leder en hel avdeling i barnehagen.

Ped.leder har ansvar for å organisere vakter, sette opp ukeplan og fordele oppgaver. Gjennomføre medarbeidersamtaler, observere barn, sette i gang tiltak, veilede resten av personalet, delta i lederteamet i barnehagen, ha foreldresamtaler, lede avdelingsmøter, skrive årsplan og periodeplaner +++

For å ansettes som ped.leder må man ha godkjent førskolelærerutdanning.

Unntak er der det ikke er søkere med disse kvalifikasjonene.

Arbeidstiden er 6 timer og 45 minutter i barnehagen pr dag. Pluss 4 timer ubunden arbeidstid pr uke som brukes til feks for- og etterarbeid eller holde seg oppdatert faglig....da arbeider man oftest hjemme.

Lønna......vel, den er ikke akkurat grunnen til at man velger dette yrket ;o)

Ligger på mellom 260.000 - 310.000 tror jeg sånn ca.

Gjest Hanneline
Skrevet

Om du vet om noen som gjør det, så har de tilleggsutdannelse oppå barnevernsutdannelsen.

Man MÅ ikke ha småbarnspedagogikk, det er et fordypningsfag som man kan velge 3 året (jeg tar det).

Men det er andre fordypnings fag som man kan også velge: Organisasjon og ledelse, forming, musikk, utefag, komparativ pedagogikk, kulturelle forståelse osv.

Det man derimot MÅ ha er den ekstensive Pedagogikken som vi har i løpet av de 3 årene.

Jeg vet ikke hvor mye pedagogikk (med hovedfokus på lek, samspill og læring) du har hatt - men det er ganske mye man skal ha.

Så er vi jo også innom temmelig mange fag i løpet av tre år: norsk, musikk,forming,naturfag,drama, samfunnsfag, KRL, pedagogikk 3 år og et fordypningsfag - alt med hovedvekt på barnehagen.

Så regner med det er summen av dette som gjør en kvalifisert som ped-leder i barnehage.

Jeg har for lite kunnskap ang din utdannelse til å vite om dine muligheter til å være pedagogisk leder, men jeg tipper nei.

Gjest amparro
Skrevet

Man MÅ ikke ha småbarnspedagogikk, det er et fordypningsfag som man kan velge 3 året (jeg tar det).

Men det er andre fordypnings fag som man kan også velge: Organisasjon og ledelse, forming, musikk, utefag, komparativ pedagogikk, kulturelle forståelse osv.

Det man derimot MÅ ha er den ekstensive Pedagogikken som vi har i løpet av de 3 årene.

Jeg vet ikke hvor mye pedagogikk (med hovedfokus på lek, samspill og læring) du har hatt - men det er ganske mye man skal ha.

Så er vi jo også innom temmelig mange fag i løpet av tre år: norsk, musikk,forming,naturfag,drama, samfunnsfag, KRL, pedagogikk 3 år og et fordypningsfag - alt med hovedvekt på barnehagen.

Så regner med det er summen av dette som gjør en kvalifisert som ped-leder i barnehage.

Jeg har for lite kunnskap ang din utdannelse til å vite om dine muligheter til å være pedagogisk leder, men jeg tipper nei.

Jeg vet om bv.pedagoger som er ped.ledere og jeg tror ikke de har tatt noe i tilegg. Det er jeg rimelig sikker på.

Bv.pedagoger har 10 vt. psykologi, 10 vt. pedagogikk, 22 vt. sosialped., 8 vt. aktivitetsfag + 10 vt. samfunnsfag.

Gjest Hanneline
Skrevet

Jeg vet om bv.pedagoger som er ped.ledere og jeg tror ikke de har tatt noe i tilegg. Det er jeg rimelig sikker på.

Bv.pedagoger har 10 vt. psykologi, 10 vt. pedagogikk, 22 vt. sosialped., 8 vt. aktivitetsfag + 10 vt. samfunnsfag.

Som sagt - jeg vet ikke.

Førskolelærerutdanningen:

- Pedagogikk:45 studiepoeng teori

- Faglig-pedagogiske studier: 105 studiepoeng.

- Fordypningsenhet: 30 studiepoeng

Men det jeg ser utifra dine fag så er jo ikke utdannelsen særlig tilrettelagt for bhg ihvertfall...

Men hvis du kjenner bv.pedagoger som jobber i ped-leder stilling, så er det jo ikke noe problem da?

Bare til å søke i vei :)

Men muligheten for jobb er kanskje liten med tanke på at det er mange førskolelærerer og få jobber og du kommer ikke akkurat først i køen der...

Men lykke til :)

Gjest amparro
Skrevet

Som sagt - jeg vet ikke.

Førskolelærerutdanningen:

- Pedagogikk:45 studiepoeng teori

- Faglig-pedagogiske studier: 105 studiepoeng.

- Fordypningsenhet: 30 studiepoeng

Men det jeg ser utifra dine fag så er jo ikke utdannelsen særlig tilrettelagt for bhg ihvertfall...

Men hvis du kjenner bv.pedagoger som jobber i ped-leder stilling, så er det jo ikke noe problem da?

Bare til å søke i vei :)

Men muligheten for jobb er kanskje liten med tanke på at det er mange førskolelærerer og få jobber og du kommer ikke akkurat først i køen der...

Men lykke til :)

Nei, jeg kommer neppe til å stå først i køen. Skjønner jo veldig godt at de vil ha folk med førskoleutdanning i den jobben. Det samme gjelder jo mitt fag.

Jeg får nok bli der jeg er. Tjener bedre og har mye fri :-))

Gjest Hanneline
Skrevet

Nei, jeg kommer neppe til å stå først i køen. Skjønner jo veldig godt at de vil ha folk med førskoleutdanning i den jobben. Det samme gjelder jo mitt fag.

Jeg får nok bli der jeg er. Tjener bedre og har mye fri :-))

Jo men samtidig må det jo være greit å kunne jobbe andre steder også liksom.

Tenkte på å ta utdannelse barnevernspedagog ettersom jeg har lyst til å jobbe i barnevernet, men det er jo ikke akkurat verdens mest lystbetonte jobb.

Mye fæle greier... så kanskje det var grunnen til at du ville litt bort fra det?

Gjest amparro
Skrevet

Jo men samtidig må det jo være greit å kunne jobbe andre steder også liksom.

Tenkte på å ta utdannelse barnevernspedagog ettersom jeg har lyst til å jobbe i barnevernet, men det er jo ikke akkurat verdens mest lystbetonte jobb.

Mye fæle greier... så kanskje det var grunnen til at du ville litt bort fra det?

Som bv.pedagog kan du jobbe med veldig mye forskjellig. Jeg trives kjempegodt i den jobben jeg har nå. Jeg jobber på en institusjon med ungdom.

Noen eksempler er: rusomsorgen (kollektiver,poliklinikk osv), voksenpsykiatri, barne og ungdomspsykiatri, miljøterapeut på skole, barnevern-kontor, sosailkontor, pp-tjenesten, kriminalomsorg i frihet, aktivitetsleder i fengsel, mødrehjem, "barnehjem", ungdomshjem, familieterapeut (må ha videreutdanning). Dette var noe av det jeg kom på i farta :-)

Jeg har jobbet på barnevern kontor men det var beintøfft. Jeg jobbet med små barn og det var jævelig rett og slett. Jeg trodde ikke det jeg så. Jeg trodde virkelig ikke at barn kunne leve under så grusomme forhold i vår tid.

Jeg er kjempefornøyd med utdanningen min og videreutdanningen og kan absolutt anbefale den.

Skrevet

Du må ikke det, de fleste kommuner har mangel på førskolelærer som vil bli ped.ledere.

Er selv barnevernpedagog, og har jobbet som ped.leder på småbarnsavdeling det siste året. Det er også flere i kommunen som er bv-ped'er...

Gjest Hanneline
Skrevet

Du må ikke det, de fleste kommuner har mangel på førskolelærer som vil bli ped.ledere.

Er selv barnevernpedagog, og har jobbet som ped.leder på småbarnsavdeling det siste året. Det er også flere i kommunen som er bv-ped'er...

Ulrikke - hvilke kommuner snakker du om? For her i Bergen så sliter førskolelærer med å få jobb.

Klassene som gikk ut i fjor og i år har problemer med å få fast jobb, meste som er ledig er vikariater og definitivt ikke ped-leder stillinger.

Selv er jeg nervøs når jeg går ut om 1 år. Det er klart andre ting jeg kan jobbe med, SFO - første klasse i skole osv, men siden jeg har fordypnings fag Småbarnspedagogikk så er det de aller minste jeg ønsker å jobbe med.

Nå skal jo den nye regjeringen legge til rette for barnehage dekning osv så da blir det jo mer barnehager + at jeg leste idag at regjeringen også vil ha flere førskolelærere inn i bgh - så jeg håper situasjonen bedrer seg til neste år.

Skrevet

Ulrikke - hvilke kommuner snakker du om? For her i Bergen så sliter førskolelærer med å få jobb.

Klassene som gikk ut i fjor og i år har problemer med å få fast jobb, meste som er ledig er vikariater og definitivt ikke ped-leder stillinger.

Selv er jeg nervøs når jeg går ut om 1 år. Det er klart andre ting jeg kan jobbe med, SFO - første klasse i skole osv, men siden jeg har fordypnings fag Småbarnspedagogikk så er det de aller minste jeg ønsker å jobbe med.

Nå skal jo den nye regjeringen legge til rette for barnehage dekning osv så da blir det jo mer barnehager + at jeg leste idag at regjeringen også vil ha flere førskolelærere inn i bgh - så jeg håper situasjonen bedrer seg til neste år.

Dette gjelder kommuner nord på Romerike i Akershus - men også i bydeler i Oslo vet jeg at de sliter med å få folk...

Jeg er ingen ekspert altså, vet bare at jeg har fått tilbud om flere ped.leder stillinger.

Gjest Persille
Skrevet

Dette var vel ikke til meg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...