Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en frossen på ca en kilo.

Kan noen hjelpe meg med tilbreding og tilbehør. Er helt grønn på stek laging og aner ikke hva som er godt til. Må ha en god saus også :-)

Gjest Orddeling
Skrevet

Rein stek i motsetning til en skitten en?

Eller mener du reinstek?

Det kan fort bli feil mening når man deler ord i øst og vest...! :-)

Gjest Favoritten min!
Skrevet

Viltsaus til! pottisa og gullrot, kokte. sopp-ting.. hmm, enkle er ofte det beste for meg da:) God middag!

Skrevet

Uansett hva du gjør med den, eller hva slags tilbehør du bruker, så kan reinsdyrsteik aldri bli godt :-)

"............................................."

Skrevet

Uansett hva du gjør med den, eller hva slags tilbehør du bruker, så kan reinsdyrsteik aldri bli godt :-)

"............................................."

Tulling :)

Skrevet

Tulling :)

Meget mulig :-)

En god reinsdyrssteik sitter fast på en levene rein - noe annet er den ikke brukendes til.

".................................."

Skrevet

Rein stek i motsetning til en skitten en?

Eller mener du reinstek?

Det kan fort bli feil mening når man deler ord i øst og vest...! :-)

Skal man først ha stek, er det greit at den er rein! ;o)

Skrevet

Brun steken først, ha den i en gryte, helst jerngryte, med vann sånn ca halveis opp på steken, ha oppkuttete gulrøtter, løk + evt andre grønnsaker du måtte ønske i vannet, kok opp, og la det deretter koke på svak varme under lokk til steken er gjennomstekt, snu litt på steken underveis.

Sil bort grønnsakene og bruk kraften til å lage viltsaus.

Server med saus, poteter, stekt bacon, grønnsaker og tyttebær.

Når du tilbereder steken på denne måten unngår du at den blir tørr, og kjøttet blir veldig mørt.

Skrevet

Jeg pleier å gnu steika inn med salt, pepper og knuste einebær. Legger den så i langpanna til stekeovnen, legger 2 gulrøtter og 1/2 sellerirot (alt i skiver) rundt den og heller på 7,5 dl vann. Stekes på 125 grader i 1 1/2 - 2 timer (bruk steketermometer, når det viser 72-73 grader er steken ferdig etter min smak).

Sil av sjyen (altså kraften som nå har bitt i langpannen). Brun smør og mel i stekepanne eller jerngryte, men la det ikke bli så veldig mørkt, bare gyldent. Spe med sjyet og la det småkoke i 10 min. Ha i 1 dl seterrømme og 2-4 skiver brun geitost eller 1 ss rørt tyttebær. Smak til med salt og krydder. NAM!!!!

Skrevet

Jeg pleier å gnu steika inn med salt, pepper og knuste einebær. Legger den så i langpanna til stekeovnen, legger 2 gulrøtter og 1/2 sellerirot (alt i skiver) rundt den og heller på 7,5 dl vann. Stekes på 125 grader i 1 1/2 - 2 timer (bruk steketermometer, når det viser 72-73 grader er steken ferdig etter min smak).

Sil av sjyen (altså kraften som nå har bitt i langpannen). Brun smør og mel i stekepanne eller jerngryte, men la det ikke bli så veldig mørkt, bare gyldent. Spe med sjyet og la det småkoke i 10 min. Ha i 1 dl seterrømme og 2-4 skiver brun geitost eller 1 ss rørt tyttebær. Smak til med salt og krydder. NAM!!!!

Sånn tror jeg at jeg vil tilbrede steken. Hva ville du servert til?

Skrevet

Sånn tror jeg at jeg vil tilbrede steken. Hva ville du servert til?

Jeg serverer kokte poteter med persilledryss, gulrøtter, sopp, rosenkål og broccoli. Og om jeg husker det hender det vel det kommer ertestuing på bordet også. Og rødkål og/eller surkål.

Glad i mat ja. :o)

Skrevet

Ja, det var da jaggu godt at den ikke var møkkete.

Herregud da, menneske! Hvor lavpanna går det egentlig an å bli? Det heter selvfølgelig "reinsteik" og "steiklaging". Og ikke dermed sagt at "steiklaging" er et veldig godt ord.

Litt må en da for faen kunne forvente av voksne folk.

Skrevet

Jeg serverer kokte poteter med persilledryss, gulrøtter, sopp, rosenkål og broccoli. Og om jeg husker det hender det vel det kommer ertestuing på bordet også. Og rødkål og/eller surkål.

Glad i mat ja. :o)

Unnskyld maset, men hva slags sopp?

Skrevet

Unnskyld maset, men hva slags sopp?

Champingnong (eller hvordan i huleste det nå staves!). Jeg spiser det ikke, men andre i familien er gale etter det. :o)

Skrevet

Champingnong (eller hvordan i huleste det nå staves!). Jeg spiser det ikke, men andre i familien er gale etter det. :o)

Tusen takk for svar:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...