Gå til innhold

kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen dyrker sin egen karriere mens barna lider av mangel på tid for voksenkontakt. Synes du virkelig det er bra for samfunnet? Burde det ikke være en vekker at mange barn og unge har psyksike problemer? At noen velger tid med barna sine fremfor å dyrke sin egen karriere synes jeg må være bra både for barna og samfunnet.

Der har du en helt annen argumentasjonsmåte, og den har jeg ingen problemer med.

Dette er noe man kan mene uavhengig av hvorvidt man selv er i målgruppen for støtten. Allmenngyldige prinsipper.

Det jeg reagerer på, er de som argumenterer for kontantstøtten ved å si "jeg trenger pengene for å gjøre noe jeg har lyst til".

Skal staten betale ut penger, må man finne bedre grunner enn det.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

8

• asterix

7

• favn

5

• flisa

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Noen dyrker sin egen karriere mens barna lider av mangel på tid for voksenkontakt. Synes du virkelig det er bra for samfunnet? Burde det ikke være en vekker at mange barn og unge har psyksike problemer? At noen velger tid med barna sine fremfor å dyrke sin egen karriere synes jeg må være bra både for barna og samfunnet.

Nå insinuerer du ganske kraftig at barns psykiske problemer skyldes at foreldre er yrkesaktive.

1) Kan du begrunne det?

2) Kan du gi en kort beskrivelse av hvilket samfunn du ser for deg dersom alle som får barn slutter å jobbe?

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg var hjemme med barn (jobbet ikke) og fikk kontantstøtte. Vi har veldig stram økonomi, men jeg ønsket å passe barna selv mens de var små. De begynte i barnehage da de var 3 år. Kontantstøtten ga meg muligheten til å bruke tid sammen med barna mine! Men jeg forstår at enkelte utnytter ordningen, og det er synd at de ødelegger for de som virkelig trenger den.

"Men jeg forstår at enkelte utnytter ordningen, og det er synd at de ødelegger for de som virkelig trenger den."

Så lenge du bruker en fullt lovlig ordning innenfor de rammer som settes for ordningen utnytter man ikke denne. Det er derfor kontantstøtten bør avvikles i den form den har nå, fordi den undergraver det pedagogiske tilbudet ved at foreldre belønnes for å velge barnepass utenom statsstøttede barnehager.

Gjest betal for passingen selv
Skrevet

Nå insinuerer du ganske kraftig at barns psykiske problemer skyldes at foreldre er yrkesaktive.

1) Kan du begrunne det?

2) Kan du gi en kort beskrivelse av hvilket samfunn du ser for deg dersom alle som får barn slutter å jobbe?

Jeg mener ikke alle foreldre men at den ene i såfall bør prioritere barna fremfor karriere. Du må da vel være enig i at barn får alt for lite voksentid i dag i forhold til før. Før var jo alltid mor der når man trengte henne. I dag ser ikke mange barn sin mor mere enn noen få timer pr. dag og den lille stunden de har fylles med tv, data, og fritidsaktiviteter.

I en undersøklese om hva barn ønsker seg til jul var det mange som svarte de ønsket mere tid sammen med sine foreldre. Det burde være en vekker.

Skrevet

Da antar jeg du ønsker at statsstøtten til barnehagene skal fjernes? Den går jo i hvertfall i hovedsak til folk i fullt arbeid.

Latterlig argument for å øse ut millioner som i stor grad brukes til å betale for svart arbeid.

Jeg kunne gått for en kontantstøtte som stiler krav til at en av foreldrene ikke er i inntektsgivende arbeid.

Skrevet

Jeg mener ikke alle foreldre men at den ene i såfall bør prioritere barna fremfor karriere. Du må da vel være enig i at barn får alt for lite voksentid i dag i forhold til før. Før var jo alltid mor der når man trengte henne. I dag ser ikke mange barn sin mor mere enn noen få timer pr. dag og den lille stunden de har fylles med tv, data, og fritidsaktiviteter.

I en undersøklese om hva barn ønsker seg til jul var det mange som svarte de ønsket mere tid sammen med sine foreldre. Det burde være en vekker.

"Du må da vel være enig i at barn får alt for lite voksentid i dag i forhold til før."

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i det.

Da jeg var liten, var moren min hjemme. Var hun sammen med oss ? Nei, vi ble sendt ut for å leke etter frokost i all slags vær, og ble stort sett bare hentet inn til måltidene.

Da vi startet med fritidsaktiviteter, måtte vi pent transportere oss dit selv. Leksene gjorde vi også selv, uten at foreldrene satt ved siden av oss og holdt oss i hånden, slik det forventes idag.

Myten om "de gode gamle dager" er som regel kun det - en myte.

Skrevet

Jeg er ikke feminist,men jeg vil ha vekk kontantstøtten. Jeg jobber et sted hvor jeg kommer endel bort i innvandrerbarn. Hadde de gått i barnehage i stedet for å vært hjemme med mor som fikk penger, hadde de klart seg mye bedre i hvertfall når det gjelder det norske språk. Det finnes barn som omtrent ikke kan norsk når de begynner på skolen. Da sier det seg selv hvor vanskelig det er for dem å klare seg.

Skrevet

Jeg er ikke feminist,men jeg vil ha vekk kontantstøtten. Jeg jobber et sted hvor jeg kommer endel bort i innvandrerbarn. Hadde de gått i barnehage i stedet for å vært hjemme med mor som fikk penger, hadde de klart seg mye bedre i hvertfall når det gjelder det norske språk. Det finnes barn som omtrent ikke kan norsk når de begynner på skolen. Da sier det seg selv hvor vanskelig det er for dem å klare seg.

vil spørre deg om en ting...

det at innvandrerbarn prater dårlig norsk når de begynner på skolen,

og at det skyldes kontantstøtta,

har de ikke nok tid på å lære seg norsk fra de er tre år og frem til skolealder?

De får jo bare kontantstøtte til de er tre år.

Skrevet

"Du må da vel være enig i at barn får alt for lite voksentid i dag i forhold til før."

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i det.

Da jeg var liten, var moren min hjemme. Var hun sammen med oss ? Nei, vi ble sendt ut for å leke etter frokost i all slags vær, og ble stort sett bare hentet inn til måltidene.

Da vi startet med fritidsaktiviteter, måtte vi pent transportere oss dit selv. Leksene gjorde vi også selv, uten at foreldrene satt ved siden av oss og holdt oss i hånden, slik det forventes idag.

Myten om "de gode gamle dager" er som regel kun det - en myte.

kontantstøtta er fra ett til tre år!

Hvis du kan huske fra den tiden du var så liten, og at du i den alderen ble sendt ut i all slags vær, ja da burde du vært et barnevernsbarn!

Skrevet

vil spørre deg om en ting...

det at innvandrerbarn prater dårlig norsk når de begynner på skolen,

og at det skyldes kontantstøtta,

har de ikke nok tid på å lære seg norsk fra de er tre år og frem til skolealder?

De får jo bare kontantstøtte til de er tre år.

De blir bare gående med sine egne landsmenn og får ikke bygd ut nettverket sitt.

Skrevet

kontantstøtta er fra ett til tre år!

Hvis du kan huske fra den tiden du var så liten, og at du i den alderen ble sendt ut i all slags vær, ja da burde du vært et barnevernsbarn!

Les det jeg siterte en gang til. "Barn" sto det. Ikke "barn fra ett til tre år".

Skrevet

Les det jeg siterte en gang til. "Barn" sto det. Ikke "barn fra ett til tre år".

Det er snakk om kontantstøtta, og den er fra ett til tre år, og ønsker en av foreldrene å være hjemme med barnet de tre første åra, så tror jeg det er bare positivt for barnet.

Tror det er et fåtall som sender så små barn ut for å leke alene, og selv bli værende inne....

Skrevet

De blir bare gående med sine egne landsmenn og får ikke bygd ut nettverket sitt.

Kan de ikke bygge ut nettverket sitt fra de er tre år?

Tror ingen barn har vondt av å ikke gå i barnehage før de er tre år.

Jeg er for barnehage, har jobbet på småbarnsavdeling i mange år, og barna har det bra i barnehage, men jeg tror ikke noen barn har vondt av å slippe barnehage i så ung alder.

Skrevet

Det er snakk om kontantstøtta, og den er fra ett til tre år, og ønsker en av foreldrene å være hjemme med barnet de tre første åra, så tror jeg det er bare positivt for barnet.

Tror det er et fåtall som sender så små barn ut for å leke alene, og selv bli værende inne....

Det tror jeg også. Men det jeg reagerte på, var klisjéen "alt var bedre før".

Det tror jeg ikke nødvendigvis at det var.

Vi er en hel generasjon foreldre nå, som går rundt med konstant dårlig samvittighet fordi vi ikke synes vi tar oss godt nok av barna våre. Sannheten er vel snarere at barn aldri har fått så mye oppmerksomhet som de får idag.

Skrevet

Det tror jeg også. Men det jeg reagerte på, var klisjéen "alt var bedre før".

Det tror jeg ikke nødvendigvis at det var.

Vi er en hel generasjon foreldre nå, som går rundt med konstant dårlig samvittighet fordi vi ikke synes vi tar oss godt nok av barna våre. Sannheten er vel snarere at barn aldri har fått så mye oppmerksomhet som de får idag.

Enig med deg der!

Skrevet

Kravet for kontantstøtte er at barnet/-a ikke er i barnehage som får offentlig tilskudd. Det betyr feks at folk som er i full jobb og bruker dagmamma, kan innkassere og finansiere dagmammaen med kontantstøtten.

Btw... jeg har ennå ikke hørt om en eneste mann som er hjemmeværende og mottar kontantstøtte, kun kvinner. Burde være et tankekors for alle kvinner.

De siste statistikkene viser at det er fler og fler menn som er hjemme med kontantstøtte.

Selv vanker jeg i et miljø hvor det er vanlig at mor tar første året hjemme, så er det fars tur -med kontantstøtte.

Skrevet

Da antar jeg du ønsker at statsstøtten til barnehagene skal fjernes? Den går jo i hvertfall i hovedsak til folk i fullt arbeid.

Selvfølgelig skal ikke statsstøtten til barnahagene fjernes. Det er jo ikke akkurat gratis å ha barna sine der da.

Men sånn som det er nå, kan folk i full jobb betale en svart dagmamma eller en praktikant med kontantstøtten, mens de med barn i barnehagen må betale opp mot 3000 kroner for en plass.

Satt _helt_ på spissen:

Det er _så_ mange ting i samfunnet som har offentlig støtte uten at de som ikke benytter seg av den får støtte for det. Jeg bruker for eksempel ikke Oslo sporveier til jobben (billettene der er delvis sponset av det offentlige), jeg kjører egen bil. Skal jeg få kontantstøtte for å ikke benytte meg av kollektivtilbudet da?

Jeg leste et leserinnlegg i Aftenposten fra en eldre mann som hadde slutta å gå i operaen pga av alderen. Han kjøper nå operamusikk på CD i steden for. (Operabilletter er sterkt subsidiert av det offentlige.) Han ville ha kontantstøtte for å kjøpe CD-er fordi han ikke gikk i operaen lenger.

Ser du sammenhengen?

Skrevet

Kan de ikke bygge ut nettverket sitt fra de er tre år?

Tror ingen barn har vondt av å ikke gå i barnehage før de er tre år.

Jeg er for barnehage, har jobbet på småbarnsavdeling i mange år, og barna har det bra i barnehage, men jeg tror ikke noen barn har vondt av å slippe barnehage i så ung alder.

Helt enig!

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke statsstøtten til barnahagene fjernes. Det er jo ikke akkurat gratis å ha barna sine der da.

Men sånn som det er nå, kan folk i full jobb betale en svart dagmamma eller en praktikant med kontantstøtten, mens de med barn i barnehagen må betale opp mot 3000 kroner for en plass.

Satt _helt_ på spissen:

Det er _så_ mange ting i samfunnet som har offentlig støtte uten at de som ikke benytter seg av den får støtte for det. Jeg bruker for eksempel ikke Oslo sporveier til jobben (billettene der er delvis sponset av det offentlige), jeg kjører egen bil. Skal jeg få kontantstøtte for å ikke benytte meg av kollektivtilbudet da?

Jeg leste et leserinnlegg i Aftenposten fra en eldre mann som hadde slutta å gå i operaen pga av alderen. Han kjøper nå operamusikk på CD i steden for. (Operabilletter er sterkt subsidiert av det offentlige.) Han ville ha kontantstøtte for å kjøpe CD-er fordi han ikke gikk i operaen lenger.

Ser du sammenhengen?

Svart dagmamma er ulovlig - det du sier er at også kjeltringer får kontantstøtte - og sånt kan man sjelden garantere seg i mot.

Skrevet

Jeg har ikke sagt at jeg synes den skal det. Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt jeg er for eller mot kontantstøtte.

Men argumentasjonen for eller mot må begrunnes med annet enn personlige ønsker.

Det er jo veldig fint for de som ikek FÅR barnehageplass - så lenge det ikke er full barnehagedeknng -så må nødvendigvis noen foreldre være hjemme, eller få noen andre til å passe ungene sine - derfor er det fint med kontantstøtte til de aller minste barna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...