Gå til innhold

kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Skrevet

problemet med at så mange hater kontantstøtten grunner vel mest i at en liten del utnytter systemet, dvs jobbe uten og registrert betale for omsorg for barn... jeg er selvfølgelig for at disse burde være avslørt, men tror at de fleste oppgir rett omsorg for barna sine:-)

synd om svindlere skulle ødelegge for flertallet:-)!!

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Atene

8

• asterix

7

• favn

5

• flisa

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Poenget var noen, ikke alle prikk-prikk-prikk :-)

?

Jeg har ikke sagt noe som helst om alle hverken i den ene gruppen eller den andre.

Skrevet

problemet med at så mange hater kontantstøtten grunner vel mest i at en liten del utnytter systemet, dvs jobbe uten og registrert betale for omsorg for barn... jeg er selvfølgelig for at disse burde være avslørt, men tror at de fleste oppgir rett omsorg for barna sine:-)

?

Hva mener du?

Hvis du mener å motta kontantstøtte samtidig som man bruker svart dagmamma, så er dette helt lovlig og legalt, og jeg tipper at de som gjør det på den måten vil ha seg frabedt å bli stemplet som svindlere og "smutthullbrukere".

Da kontantstøtten ble vedtatt var det en av forutsetningene fra noen av partiene som var med og vedtok at pengene skulle kunne brukes til alternativt barnepass til de som ikke fikk barnehageplass, som er mangelvare dessverre. Andre partier mente støtten skulle være kun for hjemmeværende, men det var ikke dette som ble vedtatt.

Skrevet

Det er det dummeste jeg har lest på lenge. Det er da mange som ikke jobber som allikevel bruker barnehage til barna sine. Dessuten hva vet du er grunnen til at noen er hjemme? I mange tilfeller så kan det være at den ene har en såpass krevende jobb at det blir for vanskelig for begge å jobbe. Fjernes kontantstøtten bør også statstilskuddet til barnehagene fjernes mener jeg.

Hvorfor sier du det til meg? Det er jo det jeg mener også. Er jo ingen logikk i at kun de med barnehageplass skal få støtte til barnepass fra staten.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke statsstøtten til barnahagene fjernes. Det er jo ikke akkurat gratis å ha barna sine der da.

Men sånn som det er nå, kan folk i full jobb betale en svart dagmamma eller en praktikant med kontantstøtten, mens de med barn i barnehagen må betale opp mot 3000 kroner for en plass.

Satt _helt_ på spissen:

Det er _så_ mange ting i samfunnet som har offentlig støtte uten at de som ikke benytter seg av den får støtte for det. Jeg bruker for eksempel ikke Oslo sporveier til jobben (billettene der er delvis sponset av det offentlige), jeg kjører egen bil. Skal jeg få kontantstøtte for å ikke benytte meg av kollektivtilbudet da?

Jeg leste et leserinnlegg i Aftenposten fra en eldre mann som hadde slutta å gå i operaen pga av alderen. Han kjøper nå operamusikk på CD i steden for. (Operabilletter er sterkt subsidiert av det offentlige.) Han ville ha kontantstøtte for å kjøpe CD-er fordi han ikke gikk i operaen lenger.

Ser du sammenhengen?

Så fordi vi har urettferdighet på flere områder bør vi også gjenninnføre det på områder hvor det er prøvd å rette på det?

Skrevet

Kravet for kontantstøtte er at barnet/-a ikke er i barnehage som får offentlig tilskudd. Det betyr feks at folk som er i full jobb og bruker dagmamma, kan innkassere og finansiere dagmammaen med kontantstøtten.

Btw... jeg har ennå ikke hørt om en eneste mann som er hjemmeværende og mottar kontantstøtte, kun kvinner. Burde være et tankekors for alle kvinner.

Mannen min har gjort det i flere perioder. (Vi har faktisk vært hjemme rundt regnet annet hvert år med ungene) Dette gjorde vi jo også før kontantstøtten ble innført, men måtte da jobbe mer på kveldstid/helger etc + at vi hadde langt dårligere råd da.

Skrevet

?

Hva mener du?

Hvis du mener å motta kontantstøtte samtidig som man bruker svart dagmamma, så er dette helt lovlig og legalt, og jeg tipper at de som gjør det på den måten vil ha seg frabedt å bli stemplet som svindlere og "smutthullbrukere".

Da kontantstøtten ble vedtatt var det en av forutsetningene fra noen av partiene som var med og vedtok at pengene skulle kunne brukes til alternativt barnepass til de som ikke fikk barnehageplass, som er mangelvare dessverre. Andre partier mente støtten skulle være kun for hjemmeværende, men det var ikke dette som ble vedtatt.

Å bruke svart dagmamma er jo aldri lovlig da, kontantstøtte eller ei.

Å bruke hvit dagmamma og samtidig motta kontantstøtte er derimot helt ok.

Gjest jeg, meg, mitt
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke statsstøtten til barnahagene fjernes. Det er jo ikke akkurat gratis å ha barna sine der da.

Men sånn som det er nå, kan folk i full jobb betale en svart dagmamma eller en praktikant med kontantstøtten, mens de med barn i barnehagen må betale opp mot 3000 kroner for en plass.

Satt _helt_ på spissen:

Det er _så_ mange ting i samfunnet som har offentlig støtte uten at de som ikke benytter seg av den får støtte for det. Jeg bruker for eksempel ikke Oslo sporveier til jobben (billettene der er delvis sponset av det offentlige), jeg kjører egen bil. Skal jeg få kontantstøtte for å ikke benytte meg av kollektivtilbudet da?

Jeg leste et leserinnlegg i Aftenposten fra en eldre mann som hadde slutta å gå i operaen pga av alderen. Han kjøper nå operamusikk på CD i steden for. (Operabilletter er sterkt subsidiert av det offentlige.) Han ville ha kontantstøtte for å kjøpe CD-er fordi han ikke gikk i operaen lenger.

Ser du sammenhengen?

"Selvfølgelig skal ikke statsstøtten til barnahagene fjernes. Det er jo ikke akkurat gratis å ha barna sine der da."

og det er gratis å ha barna sine hjemme?

Gjest jeg,meg,mitt
Skrevet

Det er jo så urettferdig at man selv kan få bestemme om man bruker barnepass støtten sin til dagmammma eller barnehage. Vi er så opptatt av å ha full kontroll. Om noen velger å ikke ha barnet sitt i barnehage, men heller være hjemme selv, så er dte jo helt forferdelig. Enda værre om man velger å la barnet være hjemme med dagmamma, mens dem selv jobber. For jeg mener barnehage er best, for Alle barn. alle er jo like. Ja til at staten bestemmer hva vi skal ha til middag, og hvilken butikk alle skal handle på, og gjerne hvem som lager maten hjemme.

Skrevet

Å bruke svart dagmamma er jo aldri lovlig da, kontantstøtte eller ei.

Å bruke hvit dagmamma og samtidig motta kontantstøtte er derimot helt ok.

Det har du forsåvidt rett i, men jeg ser ikke de store politijaktene etter de svarte dagmammaene akkurat. ;-) Man skal ikke se bort fra at det har noe å gjøre med at myndighetene faktisk er avhengige av disse for å holde hjulene i sving, siden barnehagedekningen er så mangelfull som den er, spesielt for de minste.

MVH

Skrevet

Det er fullt lovlig å jobbe fullt, bruke dagmamma og heve kontantstøtte. Dette er ikke noe smutthull, misbruk eller utnyttelse.

Det var ikke politisk enighet om at kontantstøtten skulle føre til flere hjemmeværende, da den ble vedtatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...