Gå til innhold

Hvordan male en furutrapp?

Anbefalte innlegg

Vi har trapp i lakkert furu og har nå lyst å gjøre noe med den.. Primært kunne vi tenke oss å male den i en helt lys farge. Finnes det spesialmaling til trapper? Gulvmaling? Det høres ikke særlig pent ut med malt furutrapp full av riper e.l., så er det mulig å få dette til uten at det blir stygt om en stund?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/202395-hvordan-male-en-furutrapp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madagaskar

Hvis jeg var deg ville jeg først pusset trappa helt ned, deretter malt trappa i en lys farge, utenom selve trinnene. De ville jeg beiset og lakkert. Blir kjempelekkert!

Du kan jo søke litt på trapper så finner du nok en slik jeg beskriver. veldig mange av de nye trappene du kan kjøpe nå er slik.

Skal gjøre det med trappa vår så snart vi har tid!

Vi lakket vår furutrapp med hvit panellakk (som er en vannbasert lakk, halvgjennomsiktig, så du ser trestrukturen, gir bare en hvit-vasket tone), og så lakket med halvblank lakk (3 strøk tror jeg).

Vi synes det ble fint, og mye lysere enn vanlig lakket furu (som jo gulner veldig).

PS: Trappen må selvsagt slipes og skures først! :-)

Hvis jeg var deg ville jeg først pusset trappa helt ned, deretter malt trappa i en lys farge, utenom selve trinnene. De ville jeg beiset og lakkert. Blir kjempelekkert!

Du kan jo søke litt på trapper så finner du nok en slik jeg beskriver. veldig mange av de nye trappene du kan kjøpe nå er slik.

Helt enig i denne! Vi malte noen tregulv, men de ble rakt fulle av sår og riper. Angrer på at de ikke ble slipt og hvitlakket som resten av huset!

Gjest Madagaskar

Ville beiset selve trinnene i en mørk beis da.

Glemte å nevne d;)

Vi lakket vår furutrapp med hvit panellakk (som er en vannbasert lakk, halvgjennomsiktig, så du ser trestrukturen, gir bare en hvit-vasket tone), og så lakket med halvblank lakk (3 strøk tror jeg).

Vi synes det ble fint, og mye lysere enn vanlig lakket furu (som jo gulner veldig).

PS: Trappen må selvsagt slipes og skures først! :-)

Det hadde kunnet være en løsning for oss også.

Var det ikke veldig mye arbeid? Hvor lang tid brukte dere ca?

Annonse

Jeg har sett akkurat en slik trapp beskrevet i et interiørmagasin nettopp. Veldig fin trapp!

Vi har snakka litt om å gjøre det slik, men er litt usikre på om det er veldig motepreget slik at vi fort blir lei trappa? :-/

Helt enig i denne! Vi malte noen tregulv, men de ble rakt fulle av sår og riper. Angrer på at de ikke ble slipt og hvitlakket som resten av huset!

Det er det jeg er så redd for selv også. Ser for meg en hvit trapp med masse hakk og stygge riper :-(

Satser på at det blitr pent om vi gjør det slik Madagaskar forklarer. Skal høre med en malebutikk også!

Det hadde kunnet være en løsning for oss også.

Var det ikke veldig mye arbeid? Hvor lang tid brukte dere ca?

Det tar litt tid ja. Panellakken tørker fort, men skal helst stå et døgn mellom hvert strøk (2 strøk). Og den klare lakken tørker sent... Vi er jo bare to, og har et soverom i hovedetasjen, så vi sov der nettene etter hvert klar-lakkstrøk. Det var mannen min som lakket, han var hjemme på dagtid, og lakket da på morgenen. Etter ca 12 timer kan man da gå forsiktig på trinnene om nødvendig, men trappen bør helst ikke brukes før etter 24 timer. Hunden vår måtte vi fx sørge for å holde vekk fra trappen, eller vi satte på han potesokker! hehe

Joda, det er en del jobb, men vi synes det ble veldig bra til slutt :-)

Gjest ikke noe problem

Det finnes egen maling for gulv og trapp. På gelenderet males det med vanlig grunning og oljemaling. På trappetrinnene males det med spesial gulvmaling som kan blandes i samme farger som resten av trappen blir malt i. Disse malingen fåes i vanlige fargehandlere.

Annonse

Det tar litt tid ja. Panellakken tørker fort, men skal helst stå et døgn mellom hvert strøk (2 strøk). Og den klare lakken tørker sent... Vi er jo bare to, og har et soverom i hovedetasjen, så vi sov der nettene etter hvert klar-lakkstrøk. Det var mannen min som lakket, han var hjemme på dagtid, og lakket da på morgenen. Etter ca 12 timer kan man da gå forsiktig på trinnene om nødvendig, men trappen bør helst ikke brukes før etter 24 timer. Hunden vår måtte vi fx sørge for å holde vekk fra trappen, eller vi satte på han potesokker! hehe

Joda, det er en del jobb, men vi synes det ble veldig bra til slutt :-)

Skjønner ikke helt hvordan vi skal få det til med tre småmennsker og to små katter i huset, men det får vel gå på et vis ;-)

Tenker meg at vi kan lakke annethvert trinn (har ikke soverom nede), men da tar det jo enda lengre tid...Hm, får se hvordan vi gjør det!

Det finnes egen maling for gulv og trapp. På gelenderet males det med vanlig grunning og oljemaling. På trappetrinnene males det med spesial gulvmaling som kan blandes i samme farger som resten av trappen blir malt i. Disse malingen fåes i vanlige fargehandlere.

Tusen takk for info :-)

Skjønner ikke helt hvordan vi skal få det til med tre småmennsker og to små katter i huset, men det får vel gå på et vis ;-)

Tenker meg at vi kan lakke annethvert trinn (har ikke soverom nede), men da tar det jo enda lengre tid...Hm, får se hvordan vi gjør det!

Du tar med deg barna på besøk til besteforeldre eller andre, og overlater jobben til mannen din. Han sover på sofaen de dagene det hele står på.

Godt forslag? ;-)

Vår furutrapp er malt i nesten helt hvitt (av de forrige eierne av huset) og det er noe HERSK! Den må vaskes nesen daglig for at det skal se pent ut, og hvem gidder vel det? Vi tenker på å gjøre noe med trappa, men å slipe ned to etasjer med trapp gidder jeg ikke :-(

Vår furutrapp er malt i nesten helt hvitt (av de forrige eierne av huset) og det er noe HERSK! Den må vaskes nesen daglig for at det skal se pent ut, og hvem gidder vel det? Vi tenker på å gjøre noe med trappa, men å slipe ned to etasjer med trapp gidder jeg ikke :-(

Da gjør vi ikke det! Tror vi gjør som "Madagaskar" foreslår - beiser selve trinnene i en mørkere farge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...