Gå til innhold

Er det mange forelesere som reagerer negativt på at man bruker diktafon?

Anbefalte innlegg

Gjest antropologistudenten
Skrevet

Jeg har nylig kjøpt meg en diktafon, som et hjelpemiddel for å få med meg mer av hva som blir sagt på forelesningene, spesielt når det er tungt stoff..

En klasseveninne av meg mente at man først burde spørre foreleser om det var ok, fordi mange reagerte negativt på at det de sa ble tatt opp...

Denne problemstillingen har jeg aldri tenkt over før. Har vel heller tenkt at de syntes det var positivt at man tok i bruk alle hjelpemidler for å få med seg det som ble sagt..

Har dere tenkt over dette? Har dere brukt diktafon på forelesninger? Har noen reagert på det?

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på det, eller hørrt om noen som har brukt det, men når du nevner det, så ville jeg absolutt spurt først.

Gan sier sikkert ja, men jeg vil tro det er ubehaglig at du blir tatt opp uten å vite om det selv i de fleste sammenhenger.

Skrevet

Har du lov til å ta opp uten at den som blir "opptatt" vet det? Det tror jeg faktisk ikke.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på det, eller hørrt om noen som har brukt det, men når du nevner det, så ville jeg absolutt spurt først.

Gan sier sikkert ja, men jeg vil tro det er ubehaglig at du blir tatt opp uten å vite om det selv i de fleste sammenhenger.

Vi sitter i klasserom så foreleser ser at man tar opp.

Det er mange før som har gjort på forelesninger etc, men har aldri tenkt over at det kanskje ikke er lovlig eller må avtales siden de selger det på studentbokhandelen. De burde kanskje informere om reglene der?

vil bli borte
Skrevet

Spør foreleseren om det er greit at du tar opp hans/hennes forelesninger.

Fordelen med dette er at da kan du levne diktafonen nede hos foreleseren og da kommer ikke alt støyet fra "naboen" med.

En annen grunn til å spørre er at foreleseren da kan si klart i fra om hva som er pensum og hva som er hans/hennes personlige meninger.

Tror skrekken til en foreleser er at han/hun har uttrykt en personlig mening som ikke samsvarer med pensum, og at evt opptak fra diktafon kan bli brukt mot han/henne i en eventuel klage på eksamenskarakter.

Skrevet

Spør foreleseren om det er greit at du tar opp hans/hennes forelesninger.

Fordelen med dette er at da kan du levne diktafonen nede hos foreleseren og da kommer ikke alt støyet fra "naboen" med.

En annen grunn til å spørre er at foreleseren da kan si klart i fra om hva som er pensum og hva som er hans/hennes personlige meninger.

Tror skrekken til en foreleser er at han/hun har uttrykt en personlig mening som ikke samsvarer med pensum, og at evt opptak fra diktafon kan bli brukt mot han/henne i en eventuel klage på eksamenskarakter.

ja den arguementasjonen med at det kan bli brukt mot en har jeg forståelse for. Også det at noen bare lar diktafonen ligge og så går ut og gjør noe annet. Det er ikke akkurat så inspirerende for en foreleser å snakke til 15 diktafoner:)

Skrevet

Det bør du opplyse om, og gjerne grunnen til at du bruker diktafon. Jeg hadde ikke likt å bli tapet uten å vite det. Jeg tror faktisk ikke det er lov heller, men det vet jeg ikke.

Skrevet

Det er mange før som har gjort på forelesninger etc, men har aldri tenkt over at det kanskje ikke er lovlig eller må avtales siden de selger det på studentbokhandelen. De burde kanskje informere om reglene der?

Det etiske ansvaret ligger hos deg alene, foreleseren er da ikke forpliktet til å orientere om alle slags hvis og men.

Det er nok få forelesere som tenker seg muligheten av at de foreviges på bånd eller filmes for den saks skyld.

Skrevet

Mener du at de ansatte i bokhandelen skal ha ansvaret for å fortelle deg hva du har lov til å bruke diktafonen til?? Ansvarsfraskrivelse heter det.

Skrevet

Jeg fikk ikke tak i at du mener at bokhandelen bør orientere om skikk og bruk og god oppførsel for varene de selger.

Tuller du?

Skrevet

Jeg fikk ikke tak i at du mener at bokhandelen bør orientere om skikk og bruk og god oppførsel for varene de selger.

Tuller du?

Syns dere er unødvendig harde nå. Når de selger diktafoner på en studentbokhandel, og det er ulovlig å bruke på forelesningene, så ville det ikke være utrolig rart av dem å nevne dette eller sette opp en liten notis om det. Hun har ikke akkurat lagt skylden på dem.

Skrevet

Syns dere er unødvendig harde nå. Når de selger diktafoner på en studentbokhandel, og det er ulovlig å bruke på forelesningene, så ville det ikke være utrolig rart av dem å nevne dette eller sette opp en liten notis om det. Hun har ikke akkurat lagt skylden på dem.

Det er da ikke gitt at bokhandelen skal tenke på at studenter kan finne på å misbruke eller van-bruke varene de selger.

For å sette det på spissen, kunne man jo da kreve i god amerikansk ånd at glassmagasinet må advare folk om at de kan brenne seg på kaffekoppene, at kniver ikke må stikkes i folk, at... osv.

Jeg er godt kjent ved universitetet, og har aldri hørt om eller sett at folk taper forelesninger i skjul. Det kan jo forekomme selvsagt, men alminnelig sunt vett og etisk magefølelse tilsier at man spør hvorvidt det er greit. Jeg hadde ikke sagt ja uten at det forelå skjellig grunn til det.

Jo mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg på at det er forbudt med skjulte opptak.

Skrevet

Det er da ikke gitt at bokhandelen skal tenke på at studenter kan finne på å misbruke eller van-bruke varene de selger.

For å sette det på spissen, kunne man jo da kreve i god amerikansk ånd at glassmagasinet må advare folk om at de kan brenne seg på kaffekoppene, at kniver ikke må stikkes i folk, at... osv.

Jeg er godt kjent ved universitetet, og har aldri hørt om eller sett at folk taper forelesninger i skjul. Det kan jo forekomme selvsagt, men alminnelig sunt vett og etisk magefølelse tilsier at man spør hvorvidt det er greit. Jeg hadde ikke sagt ja uten at det forelå skjellig grunn til det.

Jo mer jeg tenker på det, jo sikrere blir jeg på at det er forbudt med skjulte opptak.

Hvorfor selger de ellers diktafoner i en studentbokhandel?

Skrevet

Hvorfor selger de ellers diktafoner i en studentbokhandel?

Hvilken rolle spiller det? Det er ganske sikkert et uendelig antall legale bruksmuligheter for en diktafon.

Det er jo å snu ting fullstendig på hodet hvis du mener at bokhandelen er forpliktet til å opplyse folk om at de ikke har lov å smug-tape. Makan.

Skrevet

Hvilken rolle spiller det? Det er ganske sikkert et uendelig antall legale bruksmuligheter for en diktafon.

Det er jo å snu ting fullstendig på hodet hvis du mener at bokhandelen er forpliktet til å opplyse folk om at de ikke har lov å smug-tape. Makan.

men her er det jikke snakk om å ta opp i skjul. Vi sitter i et klasserom med diktafonene på første benk. Så dette ser læreren

Så hvis dere kan se bort fra dette med å ta opp i skjul i diskusjonen

Skrevet

Hun sa "bokhandelen burde kanskje opplyse om dette", ikke at de er forpliktet til det på noen måte, og jeg syntes bare dere var veldig kvasse mot henne med en gang, bare for å krangle.

Å selge diktafoner som er ulovlig å bruke på forelesninger i en studentbokhandel, som altså ligger på selve universitetet, er som å selge alkohol på et arrangement man er nødt å være edru, og gå utifra at folk skal skjønne at alkoholen ikke skal nyttes på akkurat det arrengementet.

Skrevet

Hun sa "bokhandelen burde kanskje opplyse om dette", ikke at de er forpliktet til det på noen måte, og jeg syntes bare dere var veldig kvasse mot henne med en gang, bare for å krangle.

Å selge diktafoner som er ulovlig å bruke på forelesninger i en studentbokhandel, som altså ligger på selve universitetet, er som å selge alkohol på et arrangement man er nødt å være edru, og gå utifra at folk skal skjønne at alkoholen ikke skal nyttes på akkurat det arrengementet.

Det er da overhodet ikke innlysende at en diktafons bruksområde er rettet mot taping av forelesninger.

Jeg har aldri reflektert over diktafonens muligheter, men hadde du spurt meg ut i lufa, ville jeg sagt at den antagelig brukes av funksjonshemmede, av folk som myldrer av ideer og tankerekker de ikke vil miste, for forfattere. Men altså ikke taping av forelesninger.

Jeg snakker ofte og mye i store forsamlinger. Tanken på at folk skulle smugtape uten å varsle fra på forhånd, har aldri slått meg. Jeg hadde blitt temmelig forbannet om jeg uforvarende hadde oppdaget det.

Skrevet

men her er det jikke snakk om å ta opp i skjul. Vi sitter i et klasserom med diktafonene på første benk. Så dette ser læreren

Så hvis dere kan se bort fra dette med å ta opp i skjul i diskusjonen

Hvis læreren vet det uten å si noe, er det nok greit.

Jeg synes likevel du kunne koste på deg et lite 'Jeg lurer på om du synes det er greit at jeg bruker diktafon under dine forelesninger?'. For meg har det med høflighet og åpne kort å gjøre.

Skrevet

Hvis læreren vet det uten å si noe, er det nok greit.

Jeg synes likevel du kunne koste på deg et lite 'Jeg lurer på om du synes det er greit at jeg bruker diktafon under dine forelesninger?'. For meg har det med høflighet og åpne kort å gjøre.

Det kan jeg nok koste på meg:)

Skrevet

Det er da overhodet ikke innlysende at en diktafons bruksområde er rettet mot taping av forelesninger.

Jeg har aldri reflektert over diktafonens muligheter, men hadde du spurt meg ut i lufa, ville jeg sagt at den antagelig brukes av funksjonshemmede, av folk som myldrer av ideer og tankerekker de ikke vil miste, for forfattere. Men altså ikke taping av forelesninger.

Jeg snakker ofte og mye i store forsamlinger. Tanken på at folk skulle smugtape uten å varsle fra på forhånd, har aldri slått meg. Jeg hadde blitt temmelig forbannet om jeg uforvarende hadde oppdaget det.

1) "Det er da overhodet ikke innlysende at en diktafons bruksområde er rettet mot taping av forelesninger."

Når den selges på en STUDENTBOKHANDEL sammen med bøker for skolen, ordlister, ørepropper (til lesesalene, hvis du trodde det var mot snorking hjemme i ektesenga) og skrivesaker, jo.

2) Hvor lang tid vil det ta før du får med deg at det ikke er snakk om SKJULT taping?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...