Gå til innhold

Er det mange forelesere som reagerer negativt på at man bruker diktafon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis læreren vet det uten å si noe, er det nok greit.

Jeg synes likevel du kunne koste på deg et lite 'Jeg lurer på om du synes det er greit at jeg bruker diktafon under dine forelesninger?'. For meg har det med høflighet og åpne kort å gjøre.

Det var jo nettopp det hun spurte om, om hun syntes hun burde gjøre det, (og la til at det kunne være en ide om bokhandlene på skolen opplyste om dette.)

Hun sa aldri "jeg taper forelesninger ulovlig, og synes ikke jeg gjør noe galt, for det er bokhandelen sin skyld, siden de ikke opplyser om dette".

Tenk om du bare kunne svart "ja, jeg synes du bør spør for sikkerhets skyld, ha en fin dag"

Skrevet

1) "Det er da overhodet ikke innlysende at en diktafons bruksområde er rettet mot taping av forelesninger."

Når den selges på en STUDENTBOKHANDEL sammen med bøker for skolen, ordlister, ørepropper (til lesesalene, hvis du trodde det var mot snorking hjemme i ektesenga) og skrivesaker, jo.

2) Hvor lang tid vil det ta før du får med deg at det ikke er snakk om SKJULT taping?

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg videre slik at du blir fornøyd med svarene mine.

Ang 2): Morsomt.

Skrevet

Det var jo nettopp det hun spurte om, om hun syntes hun burde gjøre det, (og la til at det kunne være en ide om bokhandlene på skolen opplyste om dette.)

Hun sa aldri "jeg taper forelesninger ulovlig, og synes ikke jeg gjør noe galt, for det er bokhandelen sin skyld, siden de ikke opplyser om dette".

Tenk om du bare kunne svart "ja, jeg synes du bør spør for sikkerhets skyld, ha en fin dag"

Jeg tror jeg runder av med å minne deg om at du kan passe på dine svar, så skal jeg ta meg av mine.

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg videre slik at du blir fornøyd med svarene mine.

Ang 2): Morsomt.

Poenget mitt er bare at man ikke trenger å svare folk så krasst når det overhodet ikke er grunn til det, det gjør det veldig utrivelig for folk å stille spørsmål her.

Skrevet

En forelesning kan vurderes som et åndsverk, og da kommer lovverket inn. Imidlertid kan det gis disp for privat bruk.. Uansett bør du høre med foreleser.

Gjest Klart du kan
Skrevet

Det etiske ansvaret ligger hos deg alene, foreleseren er da ikke forpliktet til å orientere om alle slags hvis og men.

Det er nok få forelesere som tenker seg muligheten av at de foreviges på bånd eller filmes for den saks skyld.

Herregud, jeg bruker nå ofte diktafon på møter, foredrag o.s.v og gidder ikke opplyse om det. En forelesing vil jeg si er en ganske offentlig plass, og da kan man både ta opp lyd og fotografere uten at dette går på lovverket løst.

Skrevet

Her er det forskjellig praksis fra fag til fag, og mellom ulike lærere. Enkelte læresteder tillater kun studenter med funksjonshemning å ta lydopptak.

Kjenner til at det tidligere bla var forelesere ved juridisk fakultet som ikke godtok at det ble brukt diktafon. De mente at de kunne nekte ut i fra opphavsrettslige betrakninger.

Skrevet

1) "Det er da overhodet ikke innlysende at en diktafons bruksområde er rettet mot taping av forelesninger."

Når den selges på en STUDENTBOKHANDEL sammen med bøker for skolen, ordlister, ørepropper (til lesesalene, hvis du trodde det var mot snorking hjemme i ektesenga) og skrivesaker, jo.

2) Hvor lang tid vil det ta før du får med deg at det ikke er snakk om SKJULT taping?

Til favns forsvar, så kan man "ta notater" med diktafon når man leser hjemme.

Skrevet

Herregud, jeg bruker nå ofte diktafon på møter, foredrag o.s.v og gidder ikke opplyse om det. En forelesing vil jeg si er en ganske offentlig plass, og da kan man både ta opp lyd og fotografere uten at dette går på lovverket løst.

Gidder ikke engang? Da gidder ikke jeg si noe neste gang du kommer for å høre på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...