Gå til innhold

Jeg boikotter høstens mote!

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Pels industrien er j*vlig inhuman mot dyrene - i større grad enn kjøttindustrien vil noen gang være."

Du vet ikke stort om kjøttindustrien ser jeg.

Eller om orddeling.

Uansett, om en del av pelsindustrien er "fæl", så er det kun et argument for å rydde opp, og ikke mot pels.

Med vennlig hilsen

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• DarkPink

10

• Glimtipper

9

• Velouria

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kan godt være. Men spiser man ikke kjøtt så må du får visse proteiner og diverse gjennom piller. Jeg er ikke veggis og kommer aldri til å bli det. Men en venn av en venn er veggis, og jeg vet hun er veldig opptatt av sånt. Hun er frisk og rask, men må ta noen piller ja.

Selv nekter jeg å bli avhengig av piller. Hvis kroppen vår trenger disse greiene fra det animalske, så må det være meninga at vi skal spise det.

Jeg er veggis og har vært det en god stund, jeg får i meg alt jeg trenger gjennom kosten og har ingen magelsykdommer. De gangene jeg er hos legen sjekker jeg om jeg har alle nødvendige mineraler og vitaminer, jeg har alltid det jeg trenger. Om venninnen til venninnen din hadde hatt peil på kosthold hadde hun sluppet å ta alle disse pillene du snakker om.

Gjest Jeg blir kvalm av forfengeligheten i landet
Skrevet

Dette er tulleargumentasjon.

1) Folk var vegetarianere lenge FØR det fantes noen piller.

2) Det er du (personlig) som kommer med "mening" her. Eller, hvem som "mening" er det du refererer til?

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig har jeg min egen mening. Har ikke du din? Men i tillegg vet jeg jo litt, men ikke veldig mye om dette. Har lært at kjøtt er bra for mennesket. Men har ingen kunnskap om hvilke fordeler pels gir oss, men vet derimot at dyrene lever meget meget dårlig. Sjekket du linken?

Vegetarianere har eksistert lenge ja. Og før dem fikk kunnskapen mange nå har, var det mange som led av mangelsykdommer. Jeg dømmer ikke noen for at dem velger å leve slik, men er jo så klart en fordel å ta riktige erstatninger så man kan leve godt samtidig.

Skrevet

Selvfølgelig har jeg min egen mening. Har ikke du din? Men i tillegg vet jeg jo litt, men ikke veldig mye om dette. Har lært at kjøtt er bra for mennesket. Men har ingen kunnskap om hvilke fordeler pels gir oss, men vet derimot at dyrene lever meget meget dårlig. Sjekket du linken?

Vegetarianere har eksistert lenge ja. Og før dem fikk kunnskapen mange nå har, var det mange som led av mangelsykdommer. Jeg dømmer ikke noen for at dem velger å leve slik, men er jo så klart en fordel å ta riktige erstatninger så man kan leve godt samtidig.

Hei,

Du skrev: "så må det være meninga at vi skal spise det."

Hvem sin mening, er det jeg lurte på?

====

Nei, det er ikke nødvendig med piller for å være vegetarianer. Du er feil-informert.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er veggis og har vært det en god stund, jeg får i meg alt jeg trenger gjennom kosten og har ingen magelsykdommer. De gangene jeg er hos legen sjekker jeg om jeg har alle nødvendige mineraler og vitaminer, jeg har alltid det jeg trenger. Om venninnen til venninnen din hadde hatt peil på kosthold hadde hun sluppet å ta alle disse pillene du snakker om.

Ok, som sagt vet jeg lite om det. Ingen nære venner som er veggisa, og jeg er det ikke selv heller. Bra om det med piller er feil, da er jeg feilinformert. Men høres ut som mye styr å måtte passe på at man får i seg alt, men for all del, flinke er dere.

Men selv er jeg oppvokst på kjøtt og poteter, lite grønnsaker, slaktet selv. Så jeg syns bare sammenligninga av kjøtt og pels blir feil. Dyrene våre har hatt det godt.

Skrevet

Ok, som sagt vet jeg lite om det. Ingen nære venner som er veggisa, og jeg er det ikke selv heller. Bra om det med piller er feil, da er jeg feilinformert. Men høres ut som mye styr å måtte passe på at man får i seg alt, men for all del, flinke er dere.

Men selv er jeg oppvokst på kjøtt og poteter, lite grønnsaker, slaktet selv. Så jeg syns bare sammenligninga av kjøtt og pels blir feil. Dyrene våre har hatt det godt.

Jo, og mange pelsdyr har det godt. Det er ingen automatikk i at dyr som brukes til kjøtt har det godt, mens dyr som brukes til pels har det dårlig.

Du må komme med langt bedre argumentasjon enn det der.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis det bare var så enkelt ja. Men verden er ikke slik. Det er dokumentert at mesteparten av pelsindustrien er råtten. Lover kan vi ha, men når reglene ikke følges så kan man boikotte slikt.

Mennesker trenger kjøtt. Hvis vi ikke spiser kjøtt kan vi få diverse mangelsykdommer. Alternativet er å leve på piller.

Det er bare tull at man trenger piller hvis man ikke spiser kjøtt.. Jeg har vokst opp uten så mye som et gram kjøtt, og har ingen mangelsykdommer. Hvis man fullstendig kutter ut egg og melkeprodukter kan man komme til å trenge tilskudd av vitamin B12, men det er ikke nødvendig om man inkluderer egg og melkeprodukter i kostholdet.

Skrevet

Hei,

Du skrev: "så må det være meninga at vi skal spise det."

Hvem sin mening, er det jeg lurte på?

====

Nei, det er ikke nødvendig med piller for å være vegetarianer. Du er feil-informert.

Med vennlig hilsen

Det med piller er noe jeg har hørt og trodd på, men ser at dere forteller meg at det er feil. Bra det!

Det står ingen steder at det er meninga at vi skal spise kjøtt. Det jeg skriver her er selvfølgelig mine ord. Regner med at du utrykker dine meninger også? Ellers bør man selvsagt henvise til andre.

For meg virker det logisk at det er meingen at vi skal spise kjøtt. Pelsen fra de samme dyrene må gjerne brukes og ikke kastes.

Tror jeg har sagt det meste om hva jeg mener nå, så før vi begynner å gjenta oss for mye så kan vi kanskje bare avslutte med å være enig om at vi er uenig.

Gjest Jeg blir kvalm......
Skrevet

Det er bare tull at man trenger piller hvis man ikke spiser kjøtt.. Jeg har vokst opp uten så mye som et gram kjøtt, og har ingen mangelsykdommer. Hvis man fullstendig kutter ut egg og melkeprodukter kan man komme til å trenge tilskudd av vitamin B12, men det er ikke nødvendig om man inkluderer egg og melkeprodukter i kostholdet.

okei, har fått informasjon om det allerede.

Gjest Jeg blir kvalm....
Skrevet

Jo, og mange pelsdyr har det godt. Det er ingen automatikk i at dyr som brukes til kjøtt har det godt, mens dyr som brukes til pels har det dårlig.

Du må komme med langt bedre argumentasjon enn det der.

Med vennlig hilsen

Hvorfor må jeg komme med bedre argumentasjoner? Jeg prøver ikke å overbevise deg, jeg bare utrykker min mening og mine tanker rundt dette.

av det jeg har sett og erfart så har pelsen lidd mer enn kjøttet.

Skrevet

At deres dyr og mange andre sine dyr har det veldig bra tviler jeg ikke på, det er sikkert pelsdyr som også har det bra. Men det er mange som har det jævlig også både av pels- og mat-dyr.

Gjest Jeg blir kvalm av...
Skrevet

Det med mør er propaganda. Man kan mørne kjøtt på mange måter, og kjøttindustrien gjør det selvsagt.

Videre, argumentet ditt mot pels gjelder kun for de som behandler dyr dårlig. De avlerene som behandler dyrene godt, rammes ikke av det du skriver.

Det er heller ikke noe problem å leve sunt uten kjøtt. Det er bare kjedelig.

Med vennlig hilsen

Det med mørt kjøtt stemmer nok. Opplysningskontoret for kjøtt sa mye fornuftig om dette. Ofk driver ikke reklame for en produsent, men opplysning om alt av kjøtt.

Gjest Jeg blir kvalm av..
Skrevet

At deres dyr og mange andre sine dyr har det veldig bra tviler jeg ikke på, det er sikkert pelsdyr som også har det bra. Men det er mange som har det jævlig også både av pels- og mat-dyr.

Har ikke påstått at alle dyr som skal spises har det bra, eller at alle dyr som skal bli til pynt har det jævlig. Syns bare det blir feil å sammenligne.

Gjest Jeg blir kvalm...
Skrevet

Det er da ikke verre enn å spise en hamburger?

Pelsindustrien har sikkert sine ...øh... (vill)svin på skogen, men det er en annen diskusjon. Det handler om å få en industri til å holde seg innenfor lovverket, og ta de som ikke gjør det.

Med vennlig hilsen

Det er jo DET som er diskusjonen her?! Pels. Ikke kjøtt..

Skrevet

Det med piller er noe jeg har hørt og trodd på, men ser at dere forteller meg at det er feil. Bra det!

Det står ingen steder at det er meninga at vi skal spise kjøtt. Det jeg skriver her er selvfølgelig mine ord. Regner med at du utrykker dine meninger også? Ellers bør man selvsagt henvise til andre.

For meg virker det logisk at det er meingen at vi skal spise kjøtt. Pelsen fra de samme dyrene må gjerne brukes og ikke kastes.

Tror jeg har sagt det meste om hva jeg mener nå, så før vi begynner å gjenta oss for mye så kan vi kanskje bare avslutte med å være enig om at vi er uenig.

Jeg spiser da kjøtt jeg også nå som jeg velger selv.. og jeg er enig i at det må være greit å bruke pelsen/skinnet på dyr man likevel slakter. Dyret er jo dødt likevel.

(Men, framtiden i våre hender har jo endel tallmateriale som viser hvor forurensende og ressurskrevende det er å produsere kjøtt. Sånn sett ville det være bra for miljøet om alle spiste mer grønnsaker og mindre kjøtt.)

Pelsdyrnæringen er jeg ikke noe for da. Kjøper aldri klær med reveskinn, hundepels, mink eller annet.

Skrevet

Har ikke påstått at alle dyr som skal spises har det bra, eller at alle dyr som skal bli til pynt har det jævlig. Syns bare det blir feil å sammenligne.

Poenget er at du ikke kan begrunne hvorfor det er feil.

Det er "feil" for deg, fordi du spiser kjøtt, men ikke bruker pels.

For noen som bruker pels, men ikke spiser kjøtt, ville sikkert det motsatte være sant.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvorfor må jeg komme med bedre argumentasjoner? Jeg prøver ikke å overbevise deg, jeg bare utrykker min mening og mine tanker rundt dette.

av det jeg har sett og erfart så har pelsen lidd mer enn kjøttet.

Jo, men det er en argumentasjon for å skjerpe dyrehold i pelsindustrien, og ikke mot pels.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det med mørt kjøtt stemmer nok. Opplysningskontoret for kjøtt sa mye fornuftig om dette. Ofk driver ikke reklame for en produsent, men opplysning om alt av kjøtt.

Hei,

Kjøtt i utlandet er nesten alltid mørt. Betyr det at alle utenlandske produsenter gjør alt riktig?

Mørhetsgraden avhenger hovedsakelig av hvordan man slakter, hvordan dyret har beveget seg, og hvilke metoder man bruker for å mørne kjøttet etterpå.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jo DET som er diskusjonen her?! Pels. Ikke kjøtt..

Jo, men folk trekker kvaliteten på dyrehold i pelsfarmer inn i diskusjonen. Poenget er at det ikke er noe argument for/mot pels, men et argument for at loven skal følges.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og hvis jeg slakter kaniner som jeg skal spise, så skal jeg ikke få lov å bruke pelsen?

Det blir mye fin pels til å varme kalde barneromper og fotballfans. Det et naturprodukt og er miljøvennlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...