Gå til innhold

Jeg boikotter høstens mote!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bare tull at man trenger piller hvis man ikke spiser kjøtt.. Jeg har vokst opp uten så mye som et gram kjøtt, og har ingen mangelsykdommer. Hvis man fullstendig kutter ut egg og melkeprodukter kan man komme til å trenge tilskudd av vitamin B12, men det er ikke nødvendig om man inkluderer egg og melkeprodukter i kostholdet.

Ingenting tyder på at veganere er friskere eller lever lenger enn andre. I USA her man gjennom 30 år fulgt 6000 mennesker, og de som trimmer lever bare 1% lenger enn de som ikke gjør det. De som spiser sunt og spiser vitaminpiller er heller ikke noe friskere elelr lever lenger enn andre. Det virker også som at uflaks er det som er den sterkeste faktoren.

Sitat Dagbladet:

.............

Ernæringsekspert Maria Thommessen sier til Dagbladet.no at det ikke er umulig å leve godt på et vegankosthold, også for barn, men understreker at foreldre må være ekstra flinke til å passe på om de vil gi barna sine veganmat.

- Man kan leve fint på en slik diett, men man leker ikke vegetarianer, man må være oppmerksom på at man kan få for lite av visse næringsstoffer, for eksempel B12. Foreldrene har en ekstra stor oppgave, sier Thommessen til Dagbladet.no.

Ernæringsfysiologen forteller at melkesyrede grønnsaker og mandel- og sesamfrømelk kan brukes av veganerforeldre for at barna skal få nok B12 og kalsium.

Thommessen vil imidlertid ikke være med på at vegankosthold er sunnere enn andre typer kosthold. Hun understreker at det ikke trenger å være vegankostholdet i seg selv som gjør at veganer kommer godt ut i helseundersøkelser.

- Veganere lever ofte sunnere på mange andre områder, livsstilen er forskjellig. Rent ernæringmessig er det spørsmål om hvor hensiktsmessig vegankosthold er, sier Thommessen, som understreker at det kan være risikoer knytter til alle slags dietter.

...........

Legg merke til at veganer ofte lever sunnere på andre måter også, mer mosjon, mindre røyk, mindre alkohol, bedre luftkvalitet, et sunnere psykisk liv og bedre livskvalitet. Ting som ikke har med mat å gjøre.

Det kan også se ut som veganer og vegetarianere er sykere enn andre, men det fordi de som er syke fysisk eller psykisk ofte tyr til dette. Noen som en slags religion.

At de også gjør barna til veganer syns jeg ikke noe om, da jeg har mistanke om at kunnskapene om mat må være meget store og tilgangen på de rette stoffene må være veldig god. Risikoen for feilærnæring tror jeg er stor.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• DarkPink

10

• Glimtipper

9

• Velouria

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og hvis jeg slakter kaniner som jeg skal spise, så skal jeg ikke få lov å bruke pelsen?

Det blir mye fin pels til å varme kalde barneromper og fotballfans. Det et naturprodukt og er miljøvennlig.

Du skriver: "Det et naturprodukt og er miljøvennlig."

Fotballfans?

Endelig har du funnet noe nyttig vi kan bruke fotballfans til!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Fotballfans?

Med vennlig hilsen

De kan bli reve- og minkmat.

Bare ikke fotballdilla er smittsomt, og det infiserer revene?

Kan vi bruke pelsen deres?

De står så mye og fryser at de har utviklet egen pels på rompa.

Skrevet

Selvfølgelig har jeg min egen mening. Har ikke du din? Men i tillegg vet jeg jo litt, men ikke veldig mye om dette. Har lært at kjøtt er bra for mennesket. Men har ingen kunnskap om hvilke fordeler pels gir oss, men vet derimot at dyrene lever meget meget dårlig. Sjekket du linken?

Vegetarianere har eksistert lenge ja. Og før dem fikk kunnskapen mange nå har, var det mange som led av mangelsykdommer. Jeg dømmer ikke noen for at dem velger å leve slik, men er jo så klart en fordel å ta riktige erstatninger så man kan leve godt samtidig.

Tennene våre og fordøyelsesystemet viser at vi er skapt for blandingskost. Og vi har utviklet oss gjennom historien på blandingskost over et par hundre tusen år..

Jeg er en annen
Skrevet

Fotballfans?

Med vennlig hilsen

Jeg visste de måtte kunne brukes til noe :)

Skrevet

Enig med deg! Er veldig imot pels. Rett og slett fordi jeg har sett hvor dårlig disse dyrene har det. Mange som blir flådd levende. Ta for eksempel mink. Blir behandlet meget dårlig, også i Norge, og gjerne flådd levende for å bevare pelsens utseende, og kjøttet spises ikke av oss.

Hadde pelsindustrien i det minste behandlet dyrene bedre, og avlivet dem på en skånsom måte, så hadde jeg kanskje ikke vært like kvalm av tanken. Men fortsatt syns jeg pels er tull, hvis det ikke er fra dyr som vi også tar kjøtt fra. Vi trenger kjøtt, men pels er ikke livsnødvendig. Jeg spiser kjøtt, lever ikke på piller som skal ersatte det. Men trenger ingen piller for mitt ikke pelsbruk.

Er ikke det litt dobbbeltmoralsk å være imot pels fra dyr men å spise kjøtt er OK? Bare fordi du liker kjøtt?

Jeg tror ikke kyrne i fjøset og hønene i bur har et så voldsomt godt liv, ikke bedre enn dyrene i pelsdyrnæringen i allefall.

Gjest Jeg blir kvalm...
Skrevet

Er ikke det litt dobbbeltmoralsk å være imot pels fra dyr men å spise kjøtt er OK? Bare fordi du liker kjøtt?

Jeg tror ikke kyrne i fjøset og hønene i bur har et så voldsomt godt liv, ikke bedre enn dyrene i pelsdyrnæringen i allefall.

Da vet du lite om pelsindustrien.

Og reinan mine har det veldig godt:P

Skrevet

Hei,

Kjøttindustrien er langt større, så det burde være viktigere å få 10% til å slutte med kjøtt enn å få noen få tusen til å slutte med pels.

Man kan gi pelsdyr madrass også. *løsningsorientert*

Med vennlig hilsen

Man _kan_, men da må det jo en lov til.

Det er ikke mulig å få alle til å slutte å spise kjøtt, men jeg synes det er viktig å begrense det også. Jeg spiser selv kjøtt sjeldent.

Skrevet

Hei,

Det er ikke noe argument mot pels, men et argument for at alle dyr skal holdes "humant". Noe jeg er helt enig i.

Hva man gjør med dyrene etterpå har ikke noe med saken å gjøre.

Med vennlig hilsen

All den tid jeg kjøper lite kjøtt, nekter å kjøpe pels og velger egg/melk/smør hvor dyrene er behandlet på best mulig måte (når jeg kan), så håper jeg det bidrar til at færre dyr lider.

Jeg skal revurdere mitt forbruksmønster om det blir stilt større krav til behandlingen av dyr.

Det viktigste er at alle gjør _noe_. Om de ønsker å kutte ut kjøtt i stedet for pels, gjerne for meg. Men jeg kan ikke skjønne at det er viktigere å se "bra" ut, enn å spise den maten man ønsker.

Skrevet

Nei steiki! Jeg spiser mye kjøttsubstitutter og har ingen problemer med å få i meg de proteiner og næringsstoffer jeg trenger (de fleste substitutter er faktisk laget med det formål å være så bra for deg som mulig), og det smaker også fortreffelig ;)

Hehe, kanskje jeg tar feil. Men de soyapølsene jeg har smakt var _vonde_. Har forresten vurdert å bli vegetarianer. Er du veganer?

Skrevet

Neida, det er overhodet ikke latterlig. Det som er latterlig er å påstå at det er en forskjell - som om dyrene liksom vet hva de brukes til etter at de er avlivet.

Med vennlig hilsen

Dyrene i matindustrien behandles bedre. I alle fall noen av de og man kan velge produkter som er økologiske, for eksempel.

Og det er faktisk snakk om grader av "offer" for mennesker. Å ofre kjøttet kan virke uoverkommelig for mange, å ofre sko med kaninpels kan ikke være spesielt vanskelig.

Skrevet

Det er unødvendig med "det meste", men pels er flott.

Hvorfor er det verre med pels enn med kjøtt? Er du vegetar?

Med vennlig hilsen

Man kan fint klare seg uten pels, men uten mat er det få som overlever. Dessuten kan man som kjøttspiser velge å kjøpe kjøtt fra økologiske dyr som har det bra mens de lever. Men jeg har aldri hørt om økologisk pels.

Skrevet

Hehe, kanskje jeg tar feil. Men de soyapølsene jeg har smakt var _vonde_. Har forresten vurdert å bli vegetarianer. Er du veganer?

Nei, jeg er alt for lat til å sette meg inn i veganismen, da må jeg jo TENKE før jeg spiser, makan ;)

Første gang jeg smakte soyapølser syns jeg det smakte rart, men det var fordi jeg hadde forventa noe som var helt likt som grillpølser, hehe. Nå syns jeg det er nydelig, men det må være de i gul og grønn pakke, har smakt et anna merke som var brukbart, men langtfra like godt. Og så må de for all del ikke kokes, grøss (har vært litt uheldig der, de blir ikke så veldig delikate:P)

Skrevet

Det finnes fuskepels og fuskelær, men ikke fuskeegg og fuskemelk.

Og i tillegg til fuskeegg (som Velouria nevner), får du også "fuskemelk" laget av soya eller ris ;)

(Kjenner flere som er laktoseintolerante som har blitt reddet av soyamelk. Corn Flakes er liksom ikke det samme med vann;)

Skrevet

Man _kan_, men da må det jo en lov til.

Det er ikke mulig å få alle til å slutte å spise kjøtt, men jeg synes det er viktig å begrense det også. Jeg spiser selv kjøtt sjeldent.

Jeg spiser kjøtt de fleste dager (med god samvittighet), og har ingen problemer med pelsene til samboeren min. Synes de er flotte.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Man kan fint klare seg uten pels, men uten mat er det få som overlever. Dessuten kan man som kjøttspiser velge å kjøpe kjøtt fra økologiske dyr som har det bra mens de lever. Men jeg har aldri hørt om økologisk pels.

Hei,

Du har byttet ut "kjøtt" med "mat". Nei, man klarer seg ikke uten mat, men kan klarer seg uten kjøtt.

Igjen, resten av det du skriver går på hvordan dyrene behandles (enten det er kjøtt eller pels), og er ikke argumentasjon mot pels. Man kan selvsagt kreve "økologisk pels" hvis man ønsker det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dyrene i matindustrien behandles bedre. I alle fall noen av de og man kan velge produkter som er økologiske, for eksempel.

Og det er faktisk snakk om grader av "offer" for mennesker. Å ofre kjøttet kan virke uoverkommelig for mange, å ofre sko med kaninpels kan ikke være spesielt vanskelig.

Hei,

Nei, men det er heller ikke et argument, fordi det er individuelt. Dyrene dør jo uansett om du bruker dem til kjøtt, pels eller stuepynt.

Videre, selvsagt kan man kreve at alle typer dyre holdes til samme standard.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og i tillegg til fuskeegg (som Velouria nevner), får du også "fuskemelk" laget av soya eller ris ;)

(Kjenner flere som er laktoseintolerante som har blitt reddet av soyamelk. Corn Flakes er liksom ikke det samme med vann;)

Blæk. Jeg vil ha egg og melk og kjøtt fra dyr som har det fint, og jeg trenger ikke pels fra dyr som har det vondt. Så får dere gjøre som dere vil =p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...