Gå til innhold

Jeg boikotter høstens mote!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Du har byttet ut "kjøtt" med "mat". Nei, man klarer seg ikke uten mat, men kan klarer seg uten kjøtt.

Igjen, resten av det du skriver går på hvordan dyrene behandles (enten det er kjøtt eller pels), og er ikke argumentasjon mot pels. Man kan selvsagt kreve "økologisk pels" hvis man ønsker det.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg skriver mat, fordi det bare blir piss igjen uten melkeprodukter, egg, osv.

Gi meg økologisk pels av ikke-utrydningstruede dyr, så skal jeg vurdere det. Det er levestandaren og drapsmetodene jeg er imot, ikke hva de brukes til etter sin død.

• Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• DarkPink

10

• Glimtipper

9

• Velouria

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei,

Du har byttet ut "kjøtt" med "mat". Nei, man klarer seg ikke uten mat, men kan klarer seg uten kjøtt.

Igjen, resten av det du skriver går på hvordan dyrene behandles (enten det er kjøtt eller pels), og er ikke argumentasjon mot pels. Man kan selvsagt kreve "økologisk pels" hvis man ønsker det.

Med vennlig hilsen

Økologisk pels, hvor kjøper man det?

Skrevet

Økologisk pels, hvor kjøper man det?

Aner ikke, men det er jo et mulig marked for deg! :D

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, jeg skriver mat, fordi det bare blir piss igjen uten melkeprodukter, egg, osv.

Gi meg økologisk pels av ikke-utrydningstruede dyr, så skal jeg vurdere det. Det er levestandaren og drapsmetodene jeg er imot, ikke hva de brukes til etter sin død.

Hvordan vet dyrene hva de blir brukt til etter at de er døde?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvordan vet dyrene hva de blir brukt til etter at de er døde?

Med vennlig hilsen

De vet da ikke det?? Jeg sa at det IKKE er hva de blir brukt til etter døden, men livet de har mens de lever jeg er opptatt av..

Skrevet

De vet da ikke det?? Jeg sa at det IKKE er hva de blir brukt til etter døden, men livet de har mens de lever jeg er opptatt av..

Nettopp. Det har jeg også skrevet.

Da er det ingen grunn til å diskriminere mellom pels/kjøtt, men kun hvordan dyrene behandles mens de lever. Uavhengig av bruksområdet etter de er døde.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nettopp. Det har jeg også skrevet.

Da er det ingen grunn til å diskriminere mellom pels/kjøtt, men kun hvordan dyrene behandles mens de lever. Uavhengig av bruksområdet etter de er døde.

Med vennlig hilsen

Jepp.

Skrevet

Blæk. Jeg vil ha egg og melk og kjøtt fra dyr som har det fint, og jeg trenger ikke pels fra dyr som har det vondt. Så får dere gjøre som dere vil =p

Jeg er selvfølgelig like mye imot pelsindustrien som du er, men syns samtidig det er litt naivt å tro at "matdyrene" har det bra, for det er det sannelig mange (!) som ikke har :/

Skrevet

Jeg er selvfølgelig like mye imot pelsindustrien som du er, men syns samtidig det er litt naivt å tro at "matdyrene" har det bra, for det er det sannelig mange (!) som ikke har :/

Vel, der jeg kommer fra, og de aller fleste stedene jeg har sett i Norge, kan ikke levestandaren til matdyr og pelsdyr sammenlignes. Det eneste er høner, spm kan ha det ganske jævlig, men jeg kjøper bare fra frittgående.

Skrevet

Det er da ingen som tvinger deg verken til å spise kjøtt eller gå med pels.

Det er intet som tilsier at pelsdyrhold skal være verre enn mat-dyrhold.

Du lar aldri en sjanse gå fra deg til å argumentere i mot dyrevelferd. Du er sikkert blitt bitt i rævva av nabobikkja eller noe sånt, en gang i tida.

Å sammenligne nødvendigheten av vår viktigste proteinkilde (kjøtt) med nødvendigheten snobbete pels, er bare tøv selvsagt.

Dessuten holdes pelsdyr i små bur hele livet for å passe på at pelsen ikke skades. Storfe behandles på en helt annen måte.

Skrevet

Du lar aldri en sjanse gå fra deg til å argumentere i mot dyrevelferd. Du er sikkert blitt bitt i rævva av nabobikkja eller noe sånt, en gang i tida.

Å sammenligne nødvendigheten av vår viktigste proteinkilde (kjøtt) med nødvendigheten snobbete pels, er bare tøv selvsagt.

Dessuten holdes pelsdyr i små bur hele livet for å passe på at pelsen ikke skades. Storfe behandles på en helt annen måte.

Det er overhodet ikke noe argument for noe som helst. Du kan fint leve uten kjøtt og du kan fint leve uten pels. Det ene er ikke verre for dyrene enn det andre, og det vet du godt.

Den eneste årsaken til at du harsellerer over pels er at det er lettere for deg å mobbe vestkantfruer i pels enn Hells Angels i lær.

Skrevet

Det er overhodet ikke noe argument for noe som helst. Du kan fint leve uten kjøtt og du kan fint leve uten pels. Det ene er ikke verre for dyrene enn det andre, og det vet du godt.

Den eneste årsaken til at du harsellerer over pels er at det er lettere for deg å mobbe vestkantfruer i pels enn Hells Angels i lær.

Man kan ikke sammenligne behovet for matproduksjon med "behovet" for pelsklær..uansett hvilke preferanser man måtte ha.

Hvorfor er det så viktig for sør å argumentere for at dyr skal påføres mest mulig lidelse?

Skrevet

Man kan ikke sammenligne behovet for matproduksjon med "behovet" for pelsklær..uansett hvilke preferanser man måtte ha.

Hvorfor er det så viktig for sør å argumentere for at dyr skal påføres mest mulig lidelse?

Hvor har jeg argumentert for at noen dyr skal påføres lidelse? Ikke det?

Hvorfor er det så viktig for Gripp å lyve?

Skrevet

Hvor har jeg argumentert for at noen dyr skal påføres lidelse? Ikke det?

Hvorfor er det så viktig for Gripp å lyve?

Du argumenterer mot dem som mener pelsdyrhold er noe svineri som påfører dyr unødvendige lidelser og derfor bør avvikles.

Det er påfallende at sør i alle tråder som omfatter dyrevelferd, argumenterer for at uverdige forhold bør fortsette.

Skrevet

Du argumenterer mot dem som mener pelsdyrhold er noe svineri som påfører dyr unødvendige lidelser og derfor bør avvikles.

Det er påfallende at sør i alle tråder som omfatter dyrevelferd, argumenterer for at uverdige forhold bør fortsette.

Hvordan skal dyr vite om de brukes til kjøtt eller pels ETTER at de er avlivet?

Svar gjerne konkret.

Skrevet

Ingenting tyder på at veganere er friskere eller lever lenger enn andre. I USA her man gjennom 30 år fulgt 6000 mennesker, og de som trimmer lever bare 1% lenger enn de som ikke gjør det. De som spiser sunt og spiser vitaminpiller er heller ikke noe friskere elelr lever lenger enn andre. Det virker også som at uflaks er det som er den sterkeste faktoren.

Sitat Dagbladet:

.............

Ernæringsekspert Maria Thommessen sier til Dagbladet.no at det ikke er umulig å leve godt på et vegankosthold, også for barn, men understreker at foreldre må være ekstra flinke til å passe på om de vil gi barna sine veganmat.

- Man kan leve fint på en slik diett, men man leker ikke vegetarianer, man må være oppmerksom på at man kan få for lite av visse næringsstoffer, for eksempel B12. Foreldrene har en ekstra stor oppgave, sier Thommessen til Dagbladet.no.

Ernæringsfysiologen forteller at melkesyrede grønnsaker og mandel- og sesamfrømelk kan brukes av veganerforeldre for at barna skal få nok B12 og kalsium.

Thommessen vil imidlertid ikke være med på at vegankosthold er sunnere enn andre typer kosthold. Hun understreker at det ikke trenger å være vegankostholdet i seg selv som gjør at veganer kommer godt ut i helseundersøkelser.

- Veganere lever ofte sunnere på mange andre områder, livsstilen er forskjellig. Rent ernæringmessig er det spørsmål om hvor hensiktsmessig vegankosthold er, sier Thommessen, som understreker at det kan være risikoer knytter til alle slags dietter.

...........

Legg merke til at veganer ofte lever sunnere på andre måter også, mer mosjon, mindre røyk, mindre alkohol, bedre luftkvalitet, et sunnere psykisk liv og bedre livskvalitet. Ting som ikke har med mat å gjøre.

Det kan også se ut som veganer og vegetarianere er sykere enn andre, men det fordi de som er syke fysisk eller psykisk ofte tyr til dette. Noen som en slags religion.

At de også gjør barna til veganer syns jeg ikke noe om, da jeg har mistanke om at kunnskapene om mat må være meget store og tilgangen på de rette stoffene må være veldig god. Risikoen for feilærnæring tror jeg er stor.

Var innlegget ditt til meg?

Jeg har da ikke sagt noe om veganere, jeg snakket om vegetarianere, som inkluderer egg og melk i sitt kosthold.

Jeg har heller ingen interesse av å idealisere det å leve som vegetarianer, mitt poeng var bare at man ikke trenger noe kosttilskudd som vegetarianer - så lenge man bruker egg og melk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...