Gå til innhold

Hvorfor faller jeg for bad guys?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det du sier kan nok være en del av forklaringen, men en slik "evolusjonær" tenkning blir en veldig forenkling. Man glemmer f.eks. at evolusjonen har utstyrt oss med en cortex som gjør oss i stand til å overstyre disse mer instinktive sidene, samt at hjernens kompleksitet kan forårsake nevrotisk adferd der en ofte handler motsatt av sitt eget beste.

Ja, kanskje det er en vel så god forklaring på mye, ikke bare valg av 'drittsekker'... at man ikke vil sitt eget beste.

Gjest LucySky
Skrevet

Hvis du er ute etter en varig livsledsager, høres det ikke ut som du har det optimale utgangspunktet nå. Det svømmer mange fisk i havet!

Litt fristet til å ta en annen psykologisk variant: Man vokste opp med en (eller begge) forelder som elsket deg, men også var avvisende, så du ble usikker på deg sjøl.

Hele ditt vesen "kopler" kjærligheten, det å bli elsket, med avvisning og usikkerhet.

Man faller altså ikke for det dårlige ved "the bad guy", men at han oppfører seg som han gjør, trigger dyp avhengighet og kjærlighetsfølelser hos deg.

Skrevet

Litt fristet til å ta en annen psykologisk variant: Man vokste opp med en (eller begge) forelder som elsket deg, men også var avvisende, så du ble usikker på deg sjøl.

Hele ditt vesen "kopler" kjærligheten, det å bli elsket, med avvisning og usikkerhet.

Man faller altså ikke for det dårlige ved "the bad guy", men at han oppfører seg som han gjør, trigger dyp avhengighet og kjærlighetsfølelser hos deg.

Fikk litt å tenke på der.. men det jeg liker best hos han er jo egentlig det snille, det som gjør at han får meg til å føle meg spesiell.. men har ikke hatt verdens beste oppvekst nei..

Skrevet

Nei, da er han ikke interessert NOK i deg.

Du skulle ha lest boka "He's just not that into you" av et par tekstforfattere bak Sex & Singelliv.

Litt "amerikanisert" kanskje i forhold til norsk standard (vente to-tre mndr før man hopper til køys?! hmfr. ja, særlig om jeg hadde drøyd såå lenge for noe såå viktig).

Men poenget er klart; er han nok interessert i deg gir han deg ikke grunn til å tvile på at det er kun deg han vil ha.

"Don't waste the beauty" sier forfatteren og hentyder til at du sitter og lurer og venter og tviler og gjør deg selv utilgjengelig for noen som virkelig fortjener deg.

:-)

Ja kanskje jeg skulle lese den boka.. vil jo at han skal være NOK interessert da;) vil ikke være en person som sitter og venter på noe uoppnåelig, men så blir det fort sånn likevel..

Skrevet

Det var en spennende teori. Det kan være noe i den!

Mvh

Skrevet

Det du sier kan nok være en del av forklaringen, men en slik "evolusjonær" tenkning blir en veldig forenkling. Man glemmer f.eks. at evolusjonen har utstyrt oss med en cortex som gjør oss i stand til å overstyre disse mer instinktive sidene, samt at hjernens kompleksitet kan forårsake nevrotisk adferd der en ofte handler motsatt av sitt eget beste.

Vel, om en nå er enig eller uenig i hva evolusjonsteoretikere skulle mene, er det vel på det rene at vi mennesker innimellom handler instinktivt. Følelser kan fort falle inn under en slik paraply, og hva en tenner på har vel sjelden noe med et ellers innflytelsesrik intellekt.

Mvh

Skrevet

Tøys og tull. Sterk maskulinitet hos en mann betyr ikke at han nødvendigvis er en drittsekk.

Nei, ikke slik å forstå. Mulig du misforsto, eller at jeg ikke er klar nok. Klart at maskulinitet ikke er synonymt med kriminalitet. Jeg mener å huske at noen forskere har funnet en sammenheng mellom mengden av produksjon av testosteron i kroppen og aggressiv atferd. Det kan jo også underbygge at aggresjon statistisk følger maskulinitet. En annen måte å underbygge "påstanden" er å vise til aggresjon og vold mellom kjønnene. Man registrerer nok mer vold blant menn, og det kan BL.A. forklares av mer testosteron

smlg. med damene - til tross for at det finnes enkelteksempler på traktorkjerringer blant oss. Sluggere.

Jeg nevnte vel også at maskulinitet ikke nødvendigvis har med utseendet å gjøre. I kriminelle miljøer (gjerne i dopmiljøer) er væremåten et "must" for å kunne hevde seg. Man kan være tynn og spinkel, men må da vise et maskulint mønster i språk og væremåte.

Det er mange som liker en cool/tøff fremtoning hos menn. Noen mener iallfall det.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...