Gå til innhold

kvalitet på digitale bilder

Gjest kopiere over eller legge direkte inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dersom jeg kopierer noen bilder av noen jeg kjenner og legger de på min pc-blir de da i dårligere kvalitet enn om jeg hadde lagt de direkte fra kameraet deres og over på pc'en min? Altså om jeg fra min pc er på deres hjemmeside og klikker: lagre bilde som..-> blir det da dårlig kvalitet uansett?

Jeg spør fordi jeg skulle bestille noen bilder hos fotoknudsen, men de vises i den dårligste kvaliteten. Huffda.

Jeg vil helst ha god kvalitet på bildene, så bør jeg legge bildene på pc'en min på en annen måte?

Takk kloke dolhoder!

Skrevet

Jeg har kopiert inn bilder fra andre, og de vises like bra på min pc som på deres.

:) Funker bra det. :)

Skrevet

Jeg har kopiert inn bilder fra andre, og de vises like bra på min pc som på deres.

:) Funker bra det. :)

Men er de like gode når du fremkaller de? Det står at kvaliteten er dårlig hos fotoknudsen ser du, selv om bildene ser okey ut på pc'en min.

Skrevet

Men er de like gode når du fremkaller de? Det står at kvaliteten er dårlig hos fotoknudsen ser du, selv om bildene ser okey ut på pc'en min.

Å, sånn. Da misforsto jeg. Trodde ikke du mente fremkalling, bare det å se dem på pc'en.

Har ikke prøvd å fremkalle dem, håper noen andre kan hjelpe deg der. :)

Skrevet

Å, sånn. Da misforsto jeg. Trodde ikke du mente fremkalling, bare det å se dem på pc'en.

Har ikke prøvd å fremkalle dem, håper noen andre kan hjelpe deg der. :)

Okey.

Pleier ikke du å fremkalle bilder? Jeg har mange på pc'en men jeg er vel litt gammeldags da som vil ha dem i album?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Så fremst du eller de du har fått bildene fra ikke har behandlet dem på en eller annen måte (forminsket dem i et fotoprogram, endret komprimeringen el.l.) skal kvaliteten være den samme enten du har fått dem direkte fra et kamera eller via venner.

Når jeg legger inn bilder hos eurofoto.no og klikker på at bare jeg skal kunne laste ned bildet i full størrelse vil alle andre som laster ned få en komprimert utgave. Dette forringer selvsagt kvaliteten og vil være merkbart på utskrift eller ved fremkalling.

Et ukomprimert bilde skal uansett beholde kvaliteten, selv om det har vært innom ti PCer før du får det. Bilder i jpg-format *kan* bli dårligere etter hvert, men det skal mye til for at dette skal være merkbart.

Skrevet

Okey.

Pleier ikke du å fremkalle bilder? Jeg har mange på pc'en men jeg er vel litt gammeldags da som vil ha dem i album?

Nei, pleier ikke å fremkalle nei. Med mindre jeg skal lage et spesielt album (f eks fra en spesiell reise eller noe), eller sende barnebilder til familie f eks.

Ellers har jeg det bare på pc'en. :) Tar mindre plass også (tar massssse bilder, ser du ;) )

Elisabeth1365380359
Skrevet

Bilder på hjemmesider er _ofte_ redigert på for at dem skal ta mindre plass. Og da er kvaliteten automatisk dårligere.

Skrevet

Bilder på hjemmesider er _ofte_ redigert på for at dem skal ta mindre plass. Og da er kvaliteten automatisk dårligere.

De var ikke forminsket.

Elisabeth1365380359
Skrevet

De var ikke forminsket.

Det trenger ikke å være så godt synlig på bildet. Man kan redigere kvaliteten uten å redigere på den fysiske størrelsen. Men hvis bildene absolutt ikke er forandret på, så har det ingenting å si om du kopierer fra nett.

Skrevet

Så fremst du eller de du har fått bildene fra ikke har behandlet dem på en eller annen måte (forminsket dem i et fotoprogram, endret komprimeringen el.l.) skal kvaliteten være den samme enten du har fått dem direkte fra et kamera eller via venner.

Når jeg legger inn bilder hos eurofoto.no og klikker på at bare jeg skal kunne laste ned bildet i full størrelse vil alle andre som laster ned få en komprimert utgave. Dette forringer selvsagt kvaliteten og vil være merkbart på utskrift eller ved fremkalling.

Et ukomprimert bilde skal uansett beholde kvaliteten, selv om det har vært innom ti PCer før du får det. Bilder i jpg-format *kan* bli dårligere etter hvert, men det skal mye til for at dette skal være merkbart.

Må ikke jpg-bilder lagres på nytt (i et bildeprogram) for at kvaliteten skal kunne forringes? Trodde ikke det skjedde når bildene ble flyttet fra et medium til et annet?

Gjest ChiengMai
Skrevet

De var ikke forminsket.

De kan være lavere kompresjon på uten at de fysisk er mindre. Er de ikke endret skal kvaliteten være den samme så lenge du velger "Lagre fil som...." i nettleseren.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Må ikke jpg-bilder lagres på nytt (i et bildeprogram) for at kvaliteten skal kunne forringes? Trodde ikke det skjedde når bildene ble flyttet fra et medium til et annet?

I en jpg-fil er jo informasjon tatt bort når fila lagres. Når denne åpnes igjen omregnes vel bildet, noe som gjøres hver gang det åpnes. Teoretisk sett kan bildet da få nye regnefeil hver gang det åpnes og lukkes og dermed kan kvaliteten forringes noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...