Gå til innhold

liker dere gruppearbeid?

Gjest er jeg sær som ikke liker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

føler meg skikkelig usosial når jeg sier at jeg ikke kan fordra gruppearbeid

holder på med et prosjekt nå i studiene, og jeg kan ikke helt si at jeg får så mye mer ut av å jobbe i gruppe enn å jobbe aleine.

Er ikke poenget bare å bite i seg at man ikke alltid kan bestemme? eller akseptere at noen andre vil gjøre ting på en helt annen måte? Og at man fordeler hvem som skal gjøre hva?

Jeg har ikke noe imot kollokviegrupper hvor man diskuterer pensum og småprater, men å komme frem til en oppgave sammen hvor 5 stykker skal henge over en datamaskin....Kan ikke fordra det...

liker dere sånne prosjekter?

Skrevet

nei hater gruppearbeid

støtter deg fult og helt!!!

Skrevet

Vet du, jeg avskyr gruppearbeid, og har gjort det helt siden barneskolen. Har frem til idag ikek møtt noen som har forstått dette.

Er så enig, så enig. Det blir som det berømte "hvor mange trengs for å skru i en lyspære".

Det blir sjeldent produktivt. Enten sitter alle og tjaser og fjaser, man krangler om hvordan det skal være, eller noen får gratis oppgave ved at noen gjør alt.

Når vi blir "tvunget" til gruppearbeid, bruker jeg å foreslå at man deler oppgaven utover hver enkelt om det lar seg gjøre. En tar metode-delen, en tar teoridelen, osv. Da kan man faktisk tjene på det. Eller ssyns jeg som regel det er best å gjøre det selv.

Jeg er en annen
Skrevet

"liker dere sånne prosjekter?"

Generelt: Nei!

Min erfaring er nesten at du kan multiplisere arbeidsmengde med antall gruppemedlemmer -- jo flere medlemmer i gruppe, jo mer krangling, fjas, unødvendig babbel, tid til organisering, koordinering etc.

Noen få ganger kan man oppleve at en gruppe jobber godt, da som regel mindre grupper hvor man har hatt flaks med sammensetningen av personene.

Jeg styrer unna gruppearbeid så langt jeg kan fordi jeg vet at jeg nesten alltid vil tape på det faglig (og menneskelig!).

hare1365380455
Skrevet

Jeg jobber best alene, men man lærer mye av å jobbe i gruppe.

Skrevet

"liker dere sånne prosjekter?"

Generelt: Nei!

Min erfaring er nesten at du kan multiplisere arbeidsmengde med antall gruppemedlemmer -- jo flere medlemmer i gruppe, jo mer krangling, fjas, unødvendig babbel, tid til organisering, koordinering etc.

Noen få ganger kan man oppleve at en gruppe jobber godt, da som regel mindre grupper hvor man har hatt flaks med sammensetningen av personene.

Jeg styrer unna gruppearbeid så langt jeg kan fordi jeg vet at jeg nesten alltid vil tape på det faglig (og menneskelig!).

Godt å høre at det er flere som meg

sist gang vi hadde prosjektarbeid så satt vi 6 stykker rundt en datamaskin. Vi hadde skrevet 20 sider og fant ut at vi måtte kutte ned til 15. problemet var bare at vi kuttet for mye. Så hadde vi ikke drøftet, ikke fått noen konklusjon. kl begynte å nærme seg 12 om kvelden og panikken begynte å stige hos meg. Alle var så trøtte at ingen klarte å gjøre noe. Og ingen følte at de kunne bestemme noe som helst.

det var polsk riksdag om man kan kalle det det.

Eneste de var opptatt av når vi skrev var " husk å ha punktum der, "den setningen høres litt rar ut, Stor bokstav etter punktum". Jeg freste inni meg, men klarte å la være å ikke eksplodere.

Var det rart vi ikke kom noen vei når vi skulle holde på slik? korrekturen kunne jo en person holde på med aleine.?

Skrevet

Jeg jobber best alene, men man lærer mye av å jobbe i gruppe.

At man i grunn ikke liker andre mennesker? =p

Skrevet

Hvis du er sær så er jeg det også. Jeg liker best å jobbe alene, med mindre de andre er på samme nivå som meg. Dvs. at alle skal bidra like mye, og skal man f.eks. være sammen om et prosjekt som betyr noe for ens endelige karakter, så skal man være enige i det meste. Jeg hater å inngå kompromisser i sånne situasjoner.

Skrevet

Ikke spesielt glad i gruppearbeid nei. Var greit nok på videregående da vi hadde gruppearbeide om forskjellige land og vi fire på gruppa delte opp arbeidet slik at en hadde om presidenten, en om historie og en om geografi f.eks.

Men i arbeidslivet er det verste jeg vet når jeg er på kurs eller møter og vi får beskjed om å gå sammen i grupper (eller enda verre - to og to!) og diskutere ett eller annet... Blæh.

Skrevet

Poenget med gruppe- og prosjektarbeider i studiene, er dels at slik jobber man i arbeidslivet også. Mange studenter som har jobbet alene, får sjokk når de kommer i arbeid og skal samarbeide med andre.

Ved gruppearbeid er det ikke slik at alle gjør alt samtidig. Og at alle skal sitte foran pc'n samtidig, høres ut som en gedigen misforståelse. Når tolking av oppgave, innsamling av stoff, teorier, metode, organisering, form og struktur + evt er klarlagt, skal gruppas 'sekretær' skrive / renskrive besvarelsen. Underveis har gruppa skrevet avsnitt, kapitler, ordnet stoffet, kommet med formuleringer osv. Etter at oppgaven er skrevet gjennom, tar man redigering og til slutt korrektur.

Ellers er jeg selv av den individuelle sorten når det gjelder skriving. Diskusjoner og seminarer er imidlertid topp!

Skrevet

Jeg HATER gruppearbeid, og har alltid gjort det.

Skrevet

Jeg liker best individuelt arbeid.

Det kan være fruktbart å komme sammen og utveksle ideer, men helst ikke mer...

laguna1365380434
Skrevet

Jeg HATER gruppearbeid og synes dessuten det er noe oppkonstruert sludder.

En fimnner ikke tilsvarende arbeidsfordeling utenfor studiesituasjonene,der delegerer nemlig stort sett noen noen andre som en riktignok samarbeider med,men ikke på den måten skolene legger opp til, om det da ikke er oppgaver av særdeles praktisk natur.

Jeg synes det er dustete prinsippielt, og jeg avskyr det personlig. Det blir enten tilat jeg tar grep og skriver hele skiten eller til at jeg mister hele gnisten.

Jeg har aldri opplevd noe annet enn at det blir et vassent kompromiss om flere ulike mennesker skal gå sammen å dele en oppgave sånn helt i fire liksom. Der alle kunne levert MYE bedre besvarelser om de fikk jobbe individuelt.

Er du sær er jeg sær og. Gruppearbeid er skikkelig æsj, og påalle plan.

:-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg liker det til en viss grad. Det blir for mye når det skal være i alle fag, til alle oppgaver. *spy*

Skrevet

Vel, jeg hater gruppearbeid, og er glad jeg er ferdig med det i skolesammenheng. Blir for mye kjas og mas på slike grupper.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg synes gruppearbeid kan være greit iblandt hvis gruppa fordeler oppgavene mellom seg, og at alle har tillit til hverandre.

Værste som finnes er når hele gruppa står og henger over en pc, og man ender med å kaste bort tiden på diskusjoner om formuleringer og annet flisespikkeri.

Jeg synes ikke det er noe særlig med karakterer på gruppearbeid, for det er alltid veldig stor variasjon i arbeidsinnsats.

Skrevet

Det kommer an på hva man skal gjøre. Skal jeg kun skrive, så liker jeg å gjøre det alene. Nå skal jeg snart ha hovedprosjekt på skolen, noe som sannsynligvis blir å utvikle et eller annet mobilt system for en eller annen bedrift. På et slikt prosjekt, som omfatter flere forskjellige fagområder, ville jeg ikke vært alene.

".........................................."

Skrevet

Godt å høre at det er flere som meg

sist gang vi hadde prosjektarbeid så satt vi 6 stykker rundt en datamaskin. Vi hadde skrevet 20 sider og fant ut at vi måtte kutte ned til 15. problemet var bare at vi kuttet for mye. Så hadde vi ikke drøftet, ikke fått noen konklusjon. kl begynte å nærme seg 12 om kvelden og panikken begynte å stige hos meg. Alle var så trøtte at ingen klarte å gjøre noe. Og ingen følte at de kunne bestemme noe som helst.

det var polsk riksdag om man kan kalle det det.

Eneste de var opptatt av når vi skrev var " husk å ha punktum der, "den setningen høres litt rar ut, Stor bokstav etter punktum". Jeg freste inni meg, men klarte å la være å ikke eksplodere.

Var det rart vi ikke kom noen vei når vi skulle holde på slik? korrekturen kunne jo en person holde på med aleine.?

Slikt gruppearbeid er jo ofte rimelig meningsløst, da. Det som er mer realistisk er "team-arbeid", og ikke gruppearbeid. Man sitter altså ikke sammen og arbeider, men fordeler arbeidsoppgaver mellom deltakerne. Slik fungerer det stort sett i den virkelige verden.

Skrevet

Det kommer an på hva man skal gjøre. Skal jeg kun skrive, så liker jeg å gjøre det alene. Nå skal jeg snart ha hovedprosjekt på skolen, noe som sannsynligvis blir å utvikle et eller annet mobilt system for en eller annen bedrift. På et slikt prosjekt, som omfatter flere forskjellige fagområder, ville jeg ikke vært alene.

nei når det gjelder slike prosjekter så har jeg ikke noe i mot å samarbeide...

men å gå sammen om å lage en teoretisk oppgave som senere skal fremføres: blæææææ

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...