Gå til innhold

Godteriposer i bursdager

Anbefalte innlegg

Gjest et sunt barn
Skrevet

Jeg syns det er en uting at så mange har begynt å gi godteriposer til ungene som kommer i bursdager. Syns det er mer enn nok med kakene og brusen. Det er helt unødvendig å gi mer. Ikke alle unger tåler så mye sukker heller, før de bli urolige.

Men hvordan skal jeg hindre at min 2-åring (snart 3) stadig blir utsatt for dette? Jeg vil jo ikke ta fra ham godteposen han har fått heller.

Noen her som er enig med meg og som har noen gode erfaringer med hva man kan gjøre?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• snø

8

• morsan

6

• fei1365380229

5

• AAA

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg synes kake og brus er nok, og at man ikke trenger godteripose i tillegg.

Da setter jeg heller frem en bolle med chips eller liknende på bordet.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Begynt? Godteriposer hadde vi da jeg gikk i bursdager som lita. Jeg er 24 år nå.. =)

Men i motsetning til nå, så fikk vi dem ikke utdelt rett før vi gikk hjem

Skrevet

Vi har droppa godteposene i våre barns bursdagsfester de siste årene. Istedet har vi pleid å strø litt nonstop utover bordet og satt fram småskåler med potetskruer. Ungene spiser da mye mindre godterier i og med at de i tillegg skal ha i seg kake og det andre som står på bordet.

Eldstemann var litt bekymret for om vennene ville kommentere at de ikke fikk godtepose, så vi avtalte at jeg skulle si det når de satt ved bordet. Jeg sa at istedetfor egne godteposer, fikk de nonstop og potetskruer som stord framme på bordet. Det var ingen av dem som kommenterte det på noen måte og senere har vi opplevd flere bursdager uten godteposer.

Jeg kan ikke huske at vi fikk godteposer når vi hadde bursdager som små? Når folk begynner å droppe godteposene, kommer det gjerne flere etter.

Når mine barn kommer hjem fra bursdag med godteposen i hånda, pleier vi å spare restene av godteriet til lørdagen. Ikke noe problem det. Stort sett har de allerede fått nok søtt i selve bursdagen, så de orker ikke spise opp det som er i posen ;-)

Skrevet

Vi fisket da vitterlig godteposer i bursdager da jeg var liten også. Og jeg er 40 nå. Så noe nymotens greier er det ikke. ;-)

Jeg syns faktisk ikke disse posene er verdens undergang jeg. Det er som regel veldig lite i dem, og hovedsaken for de små er spenningen ved faktisk å få noe, når det blir gjort noe ekstra utav utdelingen, type å fiske dem, skattekart eller noe sånt.

Hvis alternativet er å sette skåler på bordet, blir det ofte til at noen stuper oppi og spiser altfor mye. Da har man iallefall null kontroll på hva som blir fortært.

....Og jeg våger også påstanden at mine barn er like sunne som hvem som helst andres, selv om jeg altså ikke klarer å hisse meg opp over disse godtposene. ;-)

MVH

Gjest et sunt barn
Skrevet

Vi fisket da vitterlig godteposer i bursdager da jeg var liten også. Og jeg er 40 nå. Så noe nymotens greier er det ikke. ;-)

Jeg syns faktisk ikke disse posene er verdens undergang jeg. Det er som regel veldig lite i dem, og hovedsaken for de små er spenningen ved faktisk å få noe, når det blir gjort noe ekstra utav utdelingen, type å fiske dem, skattekart eller noe sånt.

Hvis alternativet er å sette skåler på bordet, blir det ofte til at noen stuper oppi og spiser altfor mye. Da har man iallefall null kontroll på hva som blir fortært.

....Og jeg våger også påstanden at mine barn er like sunne som hvem som helst andres, selv om jeg altså ikke klarer å hisse meg opp over disse godtposene. ;-)

MVH

Men det er jo helt greit, at du syns det er greit for ditt barn å få godteripose. Men hva skal vi foreldre gjøre som IKKE syns det er greit? Jeg vil helst selv bestemme hvor mye godterier mitt barn skal spise, ihvertfall så lenge barnet er lite.

Kanskje foreldre burde sjekke ut på forhånd med barnas foreldre, om de syns det med godteposer er greit eller ikke? Altså ikke ta det for gitt.

Jeg kunne selvsagt si fra selv også på forhånd, evt. si at vi kommer til å gå litt tidlig før de deler ut dette - men det føles litt dumt å nevne godteposer dersom de kanskje ikke har tenkt å gi barna godteposer...

Skrevet

MVH

Jeg har samme syn som deg. Godteposene var det mest spennende husker jeg, og jeg fikk ha noe eget, siden jeg var av den sjenerte typen som sjeldent rakk fram til skålene før det var tomt.

Er som regel som du sier ikke mange bitene oppi uansett. Man kan heller kutte ut alle kakene, for det spiser barna sjeldent uansett!

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg har samme syn som deg. Godteposene var det mest spennende husker jeg, og jeg fikk ha noe eget, siden jeg var av den sjenerte typen som sjeldent rakk fram til skålene før det var tomt.

Er som regel som du sier ikke mange bitene oppi uansett. Man kan heller kutte ut alle kakene, for det spiser barna sjeldent uansett!

Veldig enig med deg og AAA! =d

Skrevet

Men det er jo helt greit, at du syns det er greit for ditt barn å få godteripose. Men hva skal vi foreldre gjøre som IKKE syns det er greit? Jeg vil helst selv bestemme hvor mye godterier mitt barn skal spise, ihvertfall så lenge barnet er lite.

Kanskje foreldre burde sjekke ut på forhånd med barnas foreldre, om de syns det med godteposer er greit eller ikke? Altså ikke ta det for gitt.

Jeg kunne selvsagt si fra selv også på forhånd, evt. si at vi kommer til å gå litt tidlig før de deler ut dette - men det føles litt dumt å nevne godteposer dersom de kanskje ikke har tenkt å gi barna godteposer...

Jeg vil egentlig tro det er mer usunt for barnet å bli "hengt ut" som den som ikke får lov å få godtepose, enn å spise fem smågodtbiter 10 ganger i året =s

Kanskje foreldra i klassen kan gå sammen om å avtale lite i godteposene?

Skrevet

Jeg har da like god kontroll på hva mine barn får i seg jeg som hvem som helst andre! Jeg _vet_ jo at det som regel kommer noe søtt i bursdager. Det er det veldig lite å gjøre ved, bortsett fra å nekte ungene å gå i bursdager, eller å gjøre det du sa med å kontakte de som arrangerer bursdagen for å legge føringer for hva de skal gjøre i sine selskaper.

Begge deler er fullstendig uaktuelle ting å gjøre.

Og jeg vet ikke hva slags erfaring du har med disse posene? Det er som jeg så oftest veldig lite i dem. Ikke noe å hisse seg opp for i det hele tatt. :-) Jeg er egentlig mer skeptisk til åpne sluser i form av skåler på bordet.

Spiser mine barn veldig mye snop da tror du kanskje? Nei de gjør faktisk ikke det. For det blir ikke så mye av det. Det er mest show og stas med posene, ikke særlig spising.

Jeg ser ingen grunn til å lage noe hønsegård utav 5 fjær pga disse posene iallefall.

MVH

Skrevet

Det er ikke akkurat nytt med godteposer i bursdager. Eldstemann er 23 år og den gang var det mye større godteposer enn det er nå. Og posene har blitt mindre og mindre og det er mange år siden jeg sluttet med godtepose når vi har hatt selskap her.

Skrevet

Husker jeg synes jakten på godteposene var det morsomste på hele festen! Så jeg kommer i hvert fall til å ha godtposejakt i bursdagene til lillegutt når han blir større. Små poser da, kanskje noe tørka frukt eller noe litt sunt også, men litt godis er vel ok... Kan jo ha i en frukt og, men hvor spennende er vel det.. :)

Ungene er vel ikke så ofte i bursdager? Når jeg er i bursdag så liker jeg å ta meg litt vin, og da kan unga få godis mener nå jeg.. er jo ikke akkurat som om det er hver dag.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Husker jeg synes jakten på godteposene var det morsomste på hele festen! Så jeg kommer i hvert fall til å ha godtposejakt i bursdagene til lillegutt når han blir større. Små poser da, kanskje noe tørka frukt eller noe litt sunt også, men litt godis er vel ok... Kan jo ha i en frukt og, men hvor spennende er vel det.. :)

Ungene er vel ikke så ofte i bursdager? Når jeg er i bursdag så liker jeg å ta meg litt vin, og da kan unga få godis mener nå jeg.. er jo ikke akkurat som om det er hver dag.

Så du drikker vin, mens ungene seiler sin egen sjø i dine barns selskap? ;)

He he..ser det for meg =D

Skrevet

Hihi... Du har ikke vin i de samme selskapene som ungene har godtpose i går jeg ut fra? ;-)

Faktisk så var lillejenta her invitert i et barneselskap i sist uke der alle foreldrene som var med ble tilbudt en drink - Varene stod klar framme. Det var utlendinger, de hadde nok ikke helt kontrollen på hvordan det pleier å være her. ;-) (gin tonic kl 1700 på en onsdag er ikke helt dagligdags her på en måte...hehe...)

Skrevet

Ikke så ofte?! Bare vent til ungen din begynner i barnehage, og skal invitere venner i sin bursdag. Da ryr det på med invitasjoner fra alle andre (mange i barnehagen ber hele avdelinga...), jeg tror vi gjennomsnittlig hadde tre bursdagsselskap i uka her en periode hos oss.

Ungene fikk kvota si med sukker ja, og vel så det...

hare1365380455
Skrevet

Ikke så ofte?! Bare vent til ungen din begynner i barnehage, og skal invitere venner i sin bursdag. Da ryr det på med invitasjoner fra alle andre (mange i barnehagen ber hele avdelinga...), jeg tror vi gjennomsnittlig hadde tre bursdagsselskap i uka her en periode hos oss.

Ungene fikk kvota si med sukker ja, og vel så det...

Her er det som regel en gang i måneden. En gang var det to selskaper en uke, men så var det lenge til neste gang.

Skrevet

Sist vi hadde bursdag med 6 åringer, så hadde vi ikke godteposer. Satte frem litt godteri i noen skåler på bordet.

Jeg hadde ikke nevnt godteposer i det hele tatt, men den som spurte etter posen når de skulle hjem var ei jente hvis foreldre er veldig fikserte på å leve sunt og være slanke mennesker osv. Disse foreldrene skriker høyest på foreldremøtene også når det gjelder å tilberede noe å spise til ungene i klassen når de skal kose seg.

Jeg vet egentlig ikke om jeg skal le av dette eller synes synd på den lille jenta?

Du kan kanskje si meg svaret?

Skrevet

Jeg er en av dem som ikke helt ser problemet med godteposer i bursdagen. Barna ikke går i så mange bursdager i løpet av et år, og dessuten er det ikke er så veldig mye godteri i dem, vi snakker som regel om en 3-4 ting.

Så lenge vi er restriktiv på hva datteren vår får i seg til hverdags, så ser jeg ikke problemet med at hun får en sjokoladebit hos oldermor på søndagen eller godtepose i bursdager.

Hvis du har en unge på 2 år, så er ungen neppe alene i bursdagen, så da må du jo bare ta godteposen, og gi ham/henne det du synes h*n kan spise. Det gjorde jeg da Bella var liten. Resten sparte vi til helgen (og da hadde hun som regel glemt hele posen...).

For mye godteri til barn er ikke bra, men jeg synes vi foreldre skal passe oss for å bli for hysteriske også.

Og det er uansett ikke det sukker vi spiser til fest som er problemet, men det sukkeret vi får i oss i hverdagen. Og der styrer vi foreldre veldig mye løpet selv :-)

Og i vår barnehage er de ganske flinke. Skulle pakke tursekken til Bella, og holdt på å legge i en liten pakke med olebrum-kjeks. Og da kom det resolutt fra Bella: Mamma, vi får ikke ha søte kjeks med på tur!

Beste hilsen fra

Skrevet

Jeg er en av dem som ikke helt ser problemet med godteposer i bursdagen. Barna ikke går i så mange bursdager i løpet av et år, og dessuten er det ikke er så veldig mye godteri i dem, vi snakker som regel om en 3-4 ting.

Så lenge vi er restriktiv på hva datteren vår får i seg til hverdags, så ser jeg ikke problemet med at hun får en sjokoladebit hos oldermor på søndagen eller godtepose i bursdager.

Hvis du har en unge på 2 år, så er ungen neppe alene i bursdagen, så da må du jo bare ta godteposen, og gi ham/henne det du synes h*n kan spise. Det gjorde jeg da Bella var liten. Resten sparte vi til helgen (og da hadde hun som regel glemt hele posen...).

For mye godteri til barn er ikke bra, men jeg synes vi foreldre skal passe oss for å bli for hysteriske også.

Og det er uansett ikke det sukker vi spiser til fest som er problemet, men det sukkeret vi får i oss i hverdagen. Og der styrer vi foreldre veldig mye løpet selv :-)

Og i vår barnehage er de ganske flinke. Skulle pakke tursekken til Bella, og holdt på å legge i en liten pakke med olebrum-kjeks. Og da kom det resolutt fra Bella: Mamma, vi får ikke ha søte kjeks med på tur!

Beste hilsen fra

Enig med deg.

Gjest Angelita
Skrevet

Hei!

Det du kan gjøre er å rasjonere godteriet barnet ditt har med hjem. (La han få et par godterier etter bursdagen, og gjem resten til barnetv på lørdag).

Jeg synes det er blitt et vanvittig hysteri rundt sukker og godterspising. Jeg er enig i at man ikke skal pakke ungene fulle av sukker altså, alt med måte sier nå jeg, men litt snop nå og da skader ingen. Her på dol får man nesten en oppfattning av at man er dårlige foreldre dersom man har et barn som får litt godter innimellom. Jeg blir sjokkert av å lese om alle foreldrene som ikke engang lar barna få syltetøy og prim på brødskiva.

Jeg synes faktisk man ved å nekte unger godter, lærer dem en usikk i forhold til mat. Det skal være lov å kose seg med godter en gang i blant. Godterier er ikke tabu, og man skal ikke ha dårlig samvittighet dersom man spiser litt i ny og ned. Hva er vel en bursdag uten god mat? Skal man begynne å skrape av glasuren på sjokoladekaken og kremen på bløtkaken også liksom?

Moren min var veldig hysterisk når det gjaldt sukker, da storesøsteren min var liten. I dag ler hun av det, og sier: "tenk så mye man fokuserer på alt mulig når man får sitt første barn". Jeg og lillesøsteren min fikk et mer avslappet forhold til godter (men godter og brus hørte lørdag, bursdag og andre festdager til). Alle tre er vi slanke, har ikke et anstrengt forhold til mat, og har fine tenner. (Jeg var 19 første gang jeg fikk et hull i en tann).

Jeg synes man skal la bursdag være bursdag, og så heller fokusere på hva barna får i seg i hverdagen, og også lære barna hvor viktig det er å pusse tennene.

Dette er i alle fal min mening, men jeg regner ikke med at folk på dol er enige med meg :)

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...