Gå til innhold

Bor det flere som meg - i Oslo-Bærum-Asker-Drammen? (langt)

Anbefalte innlegg

Gjest være seg selv
Skrevet

Sikkert et rart spørsmål. Men jeg lurer altså på om jeg skulle flytte på meg for å bo i et område med flere likesinnede. Jeg vet bare ikke hvor det er mest sannsynlig å finne dem. Lurer på om noen her vet hva slags mennesker som bor på de ulike stedene? Ja da jeg vet det heldigvis er mange ulike folk uansett hvor man bor, men noe med prosentvis fordeling liksom.

Historien bak: Jeg er så lite A4, føler meg som en "outsider" der jeg bor. Mine verdier og interesser er så forskjellige fra dem rundt meg. At jeg i tillegg består av en del "motsetninger" gjør det ikke lettere, fordi jeg ofte faller mellom to stoler.

I dag er jeg bosatt i Oslo Øst, men lurer altså på å flytte. Til Nordstrand? Oslo Vest? Bærum? (vokste opp der). Men økonomien er jo også en faktor da, har ikke så god råd. Måtte kanskje heller bli Asker, Lier eller Drammen.

Finns det flere slike som meg der?

Jeg er ulik fra de fleste i nærområdet mitt på flere områder:

- Jeg har høy akademisk utdanning (vitenskapelig), og savner flere venner med samme bakgrunn (selv om jeg også liker å ha ulike typer venner). Like barn leker best osv. Er nokså reflekterende og grublende av meg.

- På den annen side: jeg har blitt halvt uføretrygdet, og er derfor ikke så "vellykket" karrieremessig som de med samme bakgrunn ofte har. Har heller ikke på langt nær like god økonomi.

- Jeg er opptatt av religion og tror på Gud, går iblant i Kirken - samtidig er jeg veldig kritisk til kirken, tror på få "dogmer". Jeg føler meg ikke hjemme verken blant tradisjonelle kristne eller blant ateister. Har sansen for en del alternative ting - men igjen, jeg har litt for mye sunn skepsis til å gli helt inn i det miljøet.

- Til og med musikksmaken min blir oppfattet som "sær" her jeg bor. Jeg liker klassisk musikk, og går gjerne i teater og opera. Ingen her jeg kjenner er opptatt av sånt. Jeg liker godt jazz også. Jeg leser for øvrig masse bøker, og ville gjerne diskutere dem med noen. Men de fleste jeg treffer rundt meg har en annen kultur når det gjelder interesser.

- I oppdragelsen av ungene mine (de er fortsatt små) er jeg kjærlig men streng, syns at konsekvent grensesetting, sunt kosthold, leggetider m.m. er viktig. Svært mange av naboene her jeg bor har en annen måte å oppdra barna sine på enn meg, det kan skape en del praktiske vansker iblant.

Håper ikke dette blir til en diskusjon om hvorvidt noen interesser er bedre enn andre, for det er ikke mitt poeng. Mitt poeng er: hvor i Oslo-omegn kan det være lurt å bosette meg for å føle meg mer "hjemme"? Som jeg samtidig kan ha råd til med en noen begrenset økonomi (blokkleilighet er helt greit)...

Gode forslag tas imot med takk!

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal flytte på seg til et "bedre" strøk fordi man har annerledes interesser enn naboen.

Jeg bor på Oslos østkant selv om jeg liker klassisk musikk, vin, kunst og litteratur. Mulig jeg høres ut som en 70-åring, men jeg har altså ikke fylt 30 ennå.

Er det ikke bare fint at folk er forskjellige, da?

Gjest Persille
Skrevet

Om du bor i Oslo Øst i dag - så tror jeg ikke Nordstrand er stedet å flytte om økonomien ikke er på topp. Da ville jeg heller valgt Skullerud, Lambertseter eller Manglerud.

Tror nok du finner oppegående og høyt utdannede folk der også - selv om jeg (med fare for å være stigmatiserende) ser at endel av de interessene du har er typiske "Nordstrands-interesser".

Men; folk på Nordstrand er gjerne mer opptatt av å passe inn med de andre folkene på Nordstrand, og velger interesser deretter. Derfor tror jeg det er større sjanse for å finne noen som faktisk har samme interesser som deg et annet sted :)

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvorfor man skal flytte på seg til et "bedre" strøk fordi man har annerledes interesser enn naboen.

Jeg bor på Oslos østkant selv om jeg liker klassisk musikk, vin, kunst og litteratur. Mulig jeg høres ut som en 70-åring, men jeg har altså ikke fylt 30 ennå.

* gisper sjokkert *

Skrevet

Du har kanskje vært litt "uheldig" med ditt nærmeste nabolag, for jeg vil vel tro det finnes folk som ligner deg der du bor nå også.

Men jeg kan anbefale Lier hvis du vil flytte på deg. Her bor det mange typer folk, også en relativt stor andel akademikere. Vi har mange sammenfallende interesser med deg, og jeg føler meg "hjemme" her vi bor.

Skrevet

Hvorfor er du så opptatt av å "passe inn" da? Alle mennesker er forskjellige, det handler om romslighet, åpenhet og det å gi alle en sjanse.

Tror du vil møte på alle slags mennesker uansett om du bor på Vindern eller Veitvet. Det er ikke lett å flytte til et nytt sted uansett, iallefall i en stor by skal man nok slite en stund for å bygge seg opp et nettverk.

Du har ikke vurdert å flytte ut av byen da? Siden du sier du har dårligere råd nå enn før. Og når du er halvt ufør, har du kanskje tid til f.eks. å pusle i hagen eller ha en litt plasskrevende hobby?

Skrevet

Hæh?

"Jeg bor på Oslos østkant selv om jeg liker klassisk musikk, vin, kunst og litteratur."

Går det an, altså?

* veiver med ironiflagget *

Med et lite forbehold om at jeg ikke vet hva du mener med "kunst", er jeg helt av samme ulla selv. Men jeg burde kanskje ikke forventet at du skulle forstå / huske det...

Skrevet

Hehe..jeg synes du høres veeeldig A4-ut, jeg! Du er nok ikke SÅ spesiell! ;-)

Hvis du har dårlig råd, vil jeg anbefale deg å flytte ut av Oslo i alle fall!

Skrevet

"Jeg bor på Oslos østkant selv om jeg liker klassisk musikk, vin, kunst og litteratur."

Går det an, altså?

* veiver med ironiflagget *

Med et lite forbehold om at jeg ikke vet hva du mener med "kunst", er jeg helt av samme ulla selv. Men jeg burde kanskje ikke forventet at du skulle forstå / huske det...

Og du bor på østkanten du også??? *sjokkert*

Skrevet

Og du bor på østkanten du også??? *sjokkert*

Ja, det gjør jeg. Riktignok ikke så mange hundre metrene unna Akerselva.

Men jeg har vokst opp i blokk i (en "fin" del av) Groruddalen, så man får være glad det ikke har gått myyye verre med meg.

Skrevet

Men jeg har vokst opp i blokk i (en "fin" del av) Groruddalen, så man får være glad det ikke har gått myyye verre med meg.

Hvah?? Og du er ikke 70 år heller? ;)

Skrevet

Hehe, jeg har aldri hørt om "en fin del av Groruddalen" - hvor er det? (Har bodd i dalen selv i årevis, men aldri hørt om noe slikt!)

Skrevet

Hehe, jeg har aldri hørt om "en fin del av Groruddalen" - hvor er det? (Har bodd i dalen selv i årevis, men aldri hørt om noe slikt!)

Altså, nå må du ikke ta meg veldig alvorlig. Det var en grunn til at jeg brukte anførselstegn.

Men det var vel en perioden da folk så på de eldste utbyggingene (med lavblokker fra 50-tallet) av Groruddalen som "bedre" enn de som lå enda litt lenger nord og ble bebygd senere (med høyere hus).

Skrevet

Hvah?? Og du er ikke 70 år heller? ;)

Jeg tror ikke det er så mange 70-åringer som er oppvokst i blokk i Groruddalen. Bebyggelsen der er stort sett fra 50-tallet og nyere.

Skrevet

Altså, nå må du ikke ta meg veldig alvorlig. Det var en grunn til at jeg brukte anførselstegn.

Men det var vel en perioden da folk så på de eldste utbyggingene (med lavblokker fra 50-tallet) av Groruddalen som "bedre" enn de som lå enda litt lenger nord og ble bebygd senere (med høyere hus).

Men det er vel bedre å komme fra øvre Grorud enn Bannanblokka på Ammerud? ;)

Skrevet

Oslo Vest, sentrale bydeler må være noe for deg. Frogner, St. haugen, Majorstua.Evt Sagene, Grunerløkka.

Skrevet

Det virker nesten som du er åndssnobb eller gjerne vil være det.

Skrevet

Ja, jeg er sjokkert over at du trives på østkanten ;o)

Gjest sussilei
Skrevet

Vi bor på i oslo syd, og kjenner mange som deg her - bortsett fra det med uførheten. Mange som ikke likner deg også, naturligvis.

Jeg er faktisk ikke så ulik deg på mange områder (høyt utdannet, vin, klassisk musikk og barneoppdragelse). Når det gjelder barneoppdragelse, er min erfaring at det finnes "både - og" over alt. Har lite med bosted og utdanning å gjøre.

For å være ærlig, tror jeg det er du som ikke ser lengre enn til din egen nese. Jeg kjenner nemlig mange som deg på Torshov og i Gamlebyen også, Oslo Øst, med andre ord.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...