Gå til innhold

ny justisminister

Gjest huff_og_huff_og_huff

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Er det fornuftig at kriminelle skal gis rettigheter som ikke-kriminelle har?

Er det fornuftig å belønne kriminelle handlinger?

Et enkelt senario:

Status: dårlig utdanning, og arbeidsledig.

Mål: få en bedre utdanning, og/eller fast jobb.

Tiltak: begå en kriminell handling med passe lang strafferamme (gjerne noe som gjør at du også kan få lurt unna litt "lommepenger" til etter soningen).

Da har du ikke bare muligheten til å skaffe deg betalt utdanning (uten studiegjeld), men også fri kost og losji under utdanningen - og krav på (!) fast jobb etter endt soning.

Høres det fornuftig ut? Ikke for meg i hvert fall, selv om jeg har forståelse for den "gode" tanken som ligger bak.

Men i praksis er dette håpløst, og nok en teoretisk/prinsippielt forslag, som ikke kan ha vært realitetsbehandlet i noen særlig grad.

"Tiltak: begå en kriminell handling med passe lang strafferamme (gjerne noe som gjør at du også kan få lurt unna litt "lommepenger" til etter soningen).

Da har du ikke bare muligheten til å skaffe deg betalt utdanning (uten studiegjeld), men også fri kost og losji under utdanningen - og krav på (!) fast jobb etter endt soning."

Du tror at kriminelle som begår en handlig med lang strafferamme, er så "fornuftig" at de gjør dette for å få en gratis utdannelse og fast jobb?

Niks, det tror ikke jeg.

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

19

• Prozak

18

• flisa

14

• gripp

8

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

At de kriminelle skal bli garantert jobb eller utdannelse kan vel ikke være annet enn idiotisk?

For det betyr at man gir kriminelle rettigheter og muligheter som mange ikke-kriminelle har.

Og selv om det selvfølgelig skal være et mål å få så mange som mulig av de kriminelle inn i "vanlig" arbeid etter endt soning, så må ikke slike rettigheter kunne bli oppfattet som en belønning til kriminalitet - vilket forslaget lett kan tolkes som.

"For det betyr at man gir kriminelle rettigheter og muligheter som mange ikke-kriminelle har"

Samfunnet er da i aller høyeste grad tjent med at de får de rettighetene.

Skrevet

Så du mener at en som har kommet skeivt ut bare skal fortsette å være "på utsiden" av samfunnet?

Vi kan jo bare gi alle kriminelle livstid, så er vi kvitt dem ;o)

Jeg har vel sagt mitt i tidligere tråder om hva jeg mener om å være for snille mot forbrytere. Men samtidig så synes jeg jo at det unektelig høres ut som en smart plan å gjøre _et eller annet_ for å forbygge videre kriminalitet, og da er sikkert ikke utdannelse og jobb det dummeste....?

Det er søren meg ikke enkelt - man vil jo at straffen skal svi, men man vil jo helst ikke at folk skal forbli kriminelle for evig tid heller, om de først har havnet på galleien. Samfunnet skal straffe, men samtidig så skal de jo tilbakeføres til samfunnet iom at vi ikke har livstid for verken det ene eller andre her i landet....

Når alt de er sagt så synes jeg det er ALT for sent å begynne når folk først har havnet på skråplanet, det burde brukes atskillig mer på forebygging, tror samfunnet hadde tjent atskillig mer på det....

Beste hilsen fra

Skrevet

Vi kan jo bare gi alle kriminelle livstid, så er vi kvitt dem ;o)

Jeg har vel sagt mitt i tidligere tråder om hva jeg mener om å være for snille mot forbrytere. Men samtidig så synes jeg jo at det unektelig høres ut som en smart plan å gjøre _et eller annet_ for å forbygge videre kriminalitet, og da er sikkert ikke utdannelse og jobb det dummeste....?

Det er søren meg ikke enkelt - man vil jo at straffen skal svi, men man vil jo helst ikke at folk skal forbli kriminelle for evig tid heller, om de først har havnet på galleien. Samfunnet skal straffe, men samtidig så skal de jo tilbakeføres til samfunnet iom at vi ikke har livstid for verken det ene eller andre her i landet....

Når alt de er sagt så synes jeg det er ALT for sent å begynne når folk først har havnet på skråplanet, det burde brukes atskillig mer på forebygging, tror samfunnet hadde tjent atskillig mer på det....

Beste hilsen fra

Helt enig - og særlig må ADHD-barna få hjelp tidlig!

Skrevet

"Tiltak: begå en kriminell handling med passe lang strafferamme (gjerne noe som gjør at du også kan få lurt unna litt "lommepenger" til etter soningen).

Da har du ikke bare muligheten til å skaffe deg betalt utdanning (uten studiegjeld), men også fri kost og losji under utdanningen - og krav på (!) fast jobb etter endt soning."

Du tror at kriminelle som begår en handlig med lang strafferamme, er så "fornuftig" at de gjør dette for å få en gratis utdannelse og fast jobb?

Niks, det tror ikke jeg.

Vi er visst ALLTID enig vi`?

Skrevet

Nå var vi på linje igjen! :)

Selvsagt. Enige...most of the time, not all the time.

Burde ikke snart gubben komme innpå her og bedrive ord snart?

Skrevet

Selvsagt. Enige...most of the time, not all the time.

Burde ikke snart gubben komme innpå her og bedrive ord snart?

Han er utestengt han! :)

Skrevet

Han er utestengt han! :)

Jamenne..det er jeg også. Men det går bra likevel, kan du si te'n.

Skrevet

Niks, det tror ikke jeg.

Det er nok de færreste som planlegger det slik.

Men er det riktig å belønne kriminelle handlinger slik?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i dette favn - det blir som å sammenligne med friske folk og folk på attføring - DE får også støtte til utdannelse, ganske mye også faktisk -det unner jeg dem!

Mener du da at de kriminelle ikke er friske? :-)

Skrevet

Hvor har du lest alt dette? Vi har hatt ny justisminister i halvannen time eller noe sånt...

'Er det fornuftig at kriminelle skal gis rettigheter som ikke-kriminelle har?'

På en måte er det veldig fornuftig, ja. Det er samfunnstjenlig å prøve å minimere kriminalitet, her les: ved å 'lede' ferdigsonede inn i meningsfylt, legalt arbeide istedet for å sende dem tilbake i kriminelle miljøer som kreerer store belastninger på samfunnet, både økonomisk, voldsmessig og annet.

'Er det fornuftig å belønne kriminelle handlinger?'

Denne spørsmålsstillingen blir absurd, synes jeg. Å prøve å holde ferdigsonede på rette siden av loven er verken belønning eller straff, men må jo ses på som et samfunnsmessig gode hvis det fungerer.

Trekk pusten nå, og la nå regjeringen tørke bløtkake ut av munnviken og installere seg på nye kontorer i det minste før du feller dommen ;-)

Selvfølgelig er det et poeng å gjøre hva man kan for at ikke kriminelle skal støtes ut av samfunnet etter endt soning.

Men i Norge så blir veldig mye gjort nettopp for de kriminelle, uten at det kan se ut som om det har gitt så gode resultater generelt sett.

Her må det nok en viss form for "sortering" av de kriminelle til, for å se hvem dete r som dette kan ha positiv effekt for også.

Men det jeg ført og fremst reagerte på er at jobb og utdanning skal være en rettighet som blir gitt til kriminelle.

At man kan ha systemer som skal bistå, der det er et mål å få kriminelle inn i arbeid etter endt soning - og at de gis muligheter for utdanning under soning, er ikke hva jeg reagerer på.

Det er bruk av ordet "rettighet" som jeg ikke helt klarer å svelge her.

For er det noe som de kriminelle har mye av (og ofrene mindre av) så er det nettopp rettigheter.....

Og det missbrukes allerede for alt hva det er verdt - ikke minst av deres advokater....

Skrevet

"For det betyr at man gir kriminelle rettigheter og muligheter som mange ikke-kriminelle har"

Samfunnet er da i aller høyeste grad tjent med at de får de rettighetene.

javel?

Skrevet

Hvordan skal de ellers få jobb -med et rulleblad?

Jo gitt - kriminelle kan godt ses på som en som er under "attføring" -de får også utdannelse.

En rettighet til jobb?

Det blir nok fint i de tider der arbeidsløsheten stiger.....

At det skal være et mål i det arbeidet som bedrives innenfor fengselsvesenet - ja.

Men en rettighet - nei!

Skrevet

"Han har blant annet kommet med det geniale forslaget om å garantere kriminelle jobb eller utdanning."

Ja, uff. Ethvert forslag som er ment å skulle kunne dra kriminelle ut av kriminelle mijøer og inn i normale tilværelser, er jo ille....

"............................................"

Skrevet

Nå var vi på linje igjen! :)

Ja - ingenting er som litt toalitær ralling...:-)

Ifølge "glupingen" gripp (og morsk), så er jo jeg en fremmer av et urealistisk og ikke-eksisterede prinsipp, nemlig at ting sjelden er så enkle eller ensidige at de kan plasseres helt på den ene eller den andre siden. Man kan jo ikke gjøre annet enn å ta av seg hatten.

"............................................"

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er nok de færreste som planlegger det slik.

Men er det riktig å belønne kriminelle handlinger slik?

Du velger å se på det som belønning. Jeg velger å se på det som det beste for samfunnet.

Kan man få noen på rett kjør, så er ingenting bedre enn det.

Det er mer lønnsomt enn at de begår nye kriminelle handlinger.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

det har med at man nok engang ser på de kriminelle som offer som skal hjelpes og støttes. Man starter i feil ende. Det er offrene som skal komme i første rekke.

Folk må ta ansvar for sine egne handlinger. Og ikke belønnes for det. Synes det er når en vits når viggo kristiansen et ter å ha blitt dømt til soning sier han ser frem til å ta utdannelse.

Og det er i stor grad sånn som storberget ønsker det i dag. Det har ikke akkurat funket særlig bra.

"det har med at man nok engang ser på de kriminelle som offer som skal hjelpes og støttes. Man starter i feil ende. Det er offrene som skal komme i første rekke"

Jeg er enig i at ofrene skal komme i første rekke og derfor er det viktig å få de kriminelle på riktig kjør, for at det ikke skal bli enda flere ofre.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Vi er visst ALLTID enig vi`?

He he, ser du setter et spørsmålstegn bak.

Vi er NESTEN alltid enig, men ikke riktig alltid. Og det er bra for hva skulle vi diskutere da? :o)

Skrevet

Selvfølgelig er det et poeng å gjøre hva man kan for at ikke kriminelle skal støtes ut av samfunnet etter endt soning.

Men i Norge så blir veldig mye gjort nettopp for de kriminelle, uten at det kan se ut som om det har gitt så gode resultater generelt sett.

Her må det nok en viss form for "sortering" av de kriminelle til, for å se hvem dete r som dette kan ha positiv effekt for også.

Men det jeg ført og fremst reagerte på er at jobb og utdanning skal være en rettighet som blir gitt til kriminelle.

At man kan ha systemer som skal bistå, der det er et mål å få kriminelle inn i arbeid etter endt soning - og at de gis muligheter for utdanning under soning, er ikke hva jeg reagerer på.

Det er bruk av ordet "rettighet" som jeg ikke helt klarer å svelge her.

For er det noe som de kriminelle har mye av (og ofrene mindre av) så er det nettopp rettigheter.....

Og det missbrukes allerede for alt hva det er verdt - ikke minst av deres advokater....

Er det begrepet 'rettighet' du henger deg opp i? Jeg kan ikke forstå at det skal være et problem at det evt kunne forefinnes en metode, en vei inn i et slags arbeidsliv for ferdigsonede istedet for som nå: Å slippe mange av dem tilbake til en kriminell løpebane.

I og med at dette, så langt jeg har fått med meg, er et rykte på dol, har vel neppe påtroppende justisminister uanset rukket å kjøre over hhv helse- og sosialminister og arbeids- og sosialminister mht til prioriteringer av arbeids-'rettigheter'.

Skrevet

Er det fornuftig at kriminelle skal gis rettigheter som ikke-kriminelle har?

Er det fornuftig å belønne kriminelle handlinger?

Et enkelt senario:

Status: dårlig utdanning, og arbeidsledig.

Mål: få en bedre utdanning, og/eller fast jobb.

Tiltak: begå en kriminell handling med passe lang strafferamme (gjerne noe som gjør at du også kan få lurt unna litt "lommepenger" til etter soningen).

Da har du ikke bare muligheten til å skaffe deg betalt utdanning (uten studiegjeld), men også fri kost og losji under utdanningen - og krav på (!) fast jobb etter endt soning.

Høres det fornuftig ut? Ikke for meg i hvert fall, selv om jeg har forståelse for den "gode" tanken som ligger bak.

Men i praksis er dette håpløst, og nok en teoretisk/prinsippielt forslag, som ikke kan ha vært realitetsbehandlet i noen særlig grad.

"Status: dårlig utdanning, og arbeidsledig. Mål: få en bedre utdanning, og/eller fast jobb.

Tiltak: begå en kriminell handling med passe lang strafferamme (gjerne noe som gjør at du også kan få lurt unna litt "lommepenger" til etter soningen).Da har du ikke bare muligheten til å skaffe deg betalt utdanning (uten studiegjeld), men også fri kost og losji under utdanningen - og krav på (!) fast jobb etter endt soning."

Og når du skal søke jobb, så har du et rulleblad hvor det står at du har sittet i fengsel i 4 år. Ja, da har du litt av en fordel i forhold til resten av befolkningen, gitt...

"Høres det fornuftig ut? Ikke for meg i hvert fall, selv om jeg har forståelse for den "gode" tanken som ligger bak."

Spørsmålet er vel dette: Kan det føre til at merkbart flere kommer ut av en kriminell løpebane? Hvis så er tilfelle, er det viktigere at "vi andre" skal slippe å være "misunnelige" på disse enn å få ned kriminaliteten merkbart?

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...