Gå til innhold

ny justisminister

Gjest huff_og_huff_og_huff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nok de færreste som planlegger det slik.

Men er det riktig å belønne kriminelle handlinger slik?

Definisjon av "belønning": 4 år i fengsel, og deretter gratis videregående (tømrer), med lærlingeplass når du slipper ut.

Tror jeg takker nei til den "belønningen", gitt.

"........................................."

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

19

• Prozak

18

• flisa

14

• gripp

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Selvfølgelig er det et poeng å gjøre hva man kan for at ikke kriminelle skal støtes ut av samfunnet etter endt soning.

Men i Norge så blir veldig mye gjort nettopp for de kriminelle, uten at det kan se ut som om det har gitt så gode resultater generelt sett.

Her må det nok en viss form for "sortering" av de kriminelle til, for å se hvem dete r som dette kan ha positiv effekt for også.

Men det jeg ført og fremst reagerte på er at jobb og utdanning skal være en rettighet som blir gitt til kriminelle.

At man kan ha systemer som skal bistå, der det er et mål å få kriminelle inn i arbeid etter endt soning - og at de gis muligheter for utdanning under soning, er ikke hva jeg reagerer på.

Det er bruk av ordet "rettighet" som jeg ikke helt klarer å svelge her.

For er det noe som de kriminelle har mye av (og ofrene mindre av) så er det nettopp rettigheter.....

Og det missbrukes allerede for alt hva det er verdt - ikke minst av deres advokater....

"Men det jeg ført og fremst reagerte på er at jobb og utdanning skal være en rettighet som blir gitt til kriminelle."

Utdanning, i en eller annen grad, er vel mer eller mindre en "rettighet" for folk flest her til lands, er det ikke?

".........................................."

Skrevet

Jeg er helt enig med deg i dette favn - det blir som å sammenligne med friske folk og folk på attføring - DE får også støtte til utdannelse, ganske mye også faktisk -det unner jeg dem!

"med friske folk og folk på attføring - DE får også støtte til utdannelse, ganske mye også faktisk -det unner jeg dem!"

Jeg har en gjøk på 43 i klassen, som gikk og klagde på en vond skulder mm. (sterkt overdrevet, selvsagt) i et par år, til han til slutt fikk attføring. Han får en gratis utdannelse som de fleste andre betale 150.000,- for.

Jeg tror ikke det er blant straffedømte det største problemet med "svindel" for egen vinning, på skattebetalernes regning, eksisterer.

"..........................................."

Skrevet

svært mange er ikke innteresert i det. Det lønner seg økonomisk å være kriminell . De får mer payoff av å være kriminell eller ta en elller annen lavtlønnet jobb fordi de ikke gadd å jobbe noe på skolen når de var yngre .

De er ikke motivert til å gjøre noe med eventuelle rusproblemer..Men i norge har vi jo sosialen. Så da kan folk få egen bolig samtidig som de får penger til å ruse seg med. Eller se på tv hele dagen.

Er lei av at folk ikke har noe personlig ansvar for seg selv lenger.

Så - fordi noen straffedømte ikke _vil_ ha utdannelse og jobb, så er det _feil_ å tilby det til de som vil?

Define the logic underlining that conclusion...please.

Skrevet

At de kriminelle skal bli garantert jobb eller utdannelse kan vel ikke være annet enn idiotisk?

For det betyr at man gir kriminelle rettigheter og muligheter som mange ikke-kriminelle har.

Og selv om det selvfølgelig skal være et mål å få så mange som mulig av de kriminelle inn i "vanlig" arbeid etter endt soning, så må ikke slike rettigheter kunne bli oppfattet som en belønning til kriminalitet - vilket forslaget lett kan tolkes som.

"At de kriminelle skal bli garantert jobb eller utdannelse kan vel ikke være annet enn idiotisk?"

Hva skal en garanti om jobb kunne inneholde, egentlig? Det måtte i såfall opprettes egne institusjoner for en del av disse, for å kunne overholde en slik garanti. De fleste arbedisgivere vil ikke engang vurdere å ansette en straffedømt.

Skrevet

det har med at man nok engang ser på de kriminelle som offer som skal hjelpes og støttes. Man starter i feil ende. Det er offrene som skal komme i første rekke.

Folk må ta ansvar for sine egne handlinger. Og ikke belønnes for det. Synes det er når en vits når viggo kristiansen et ter å ha blitt dømt til soning sier han ser frem til å ta utdannelse.

Og det er i stor grad sånn som storberget ønsker det i dag. Det har ikke akkurat funket særlig bra.

"Man starter i feil ende"

Nei. Det er to forskjellige ting. Offerene er én ting - de kriminelle og deres straff er en annen. Man kan ikke forlange at de som forvalter straff etc. skal slutte med det og begynne å ta seg av ofrene.

Skrevet

Vi kan jo bare gi alle kriminelle livstid, så er vi kvitt dem ;o)

Jeg har vel sagt mitt i tidligere tråder om hva jeg mener om å være for snille mot forbrytere. Men samtidig så synes jeg jo at det unektelig høres ut som en smart plan å gjøre _et eller annet_ for å forbygge videre kriminalitet, og da er sikkert ikke utdannelse og jobb det dummeste....?

Det er søren meg ikke enkelt - man vil jo at straffen skal svi, men man vil jo helst ikke at folk skal forbli kriminelle for evig tid heller, om de først har havnet på galleien. Samfunnet skal straffe, men samtidig så skal de jo tilbakeføres til samfunnet iom at vi ikke har livstid for verken det ene eller andre her i landet....

Når alt de er sagt så synes jeg det er ALT for sent å begynne når folk først har havnet på skråplanet, det burde brukes atskillig mer på forebygging, tror samfunnet hadde tjent atskillig mer på det....

Beste hilsen fra

"Når alt de er sagt så synes jeg det er ALT for sent å begynne når folk først har havnet på skråplanet, det burde brukes atskillig mer på forebygging"

Det er klart. Men man må jo likevel bruke ressurser på de som ikke ble fanget opp tidligere.

"............................................"

Skrevet

Mener du da at de kriminelle ikke er friske? :-)

ikke helt....:) dessuten er det forskjell på å være kriminell og ha gjort en kriminell handling - noen er det liksom ikke håp for, stakkar.

Skrevet

"med friske folk og folk på attføring - DE får også støtte til utdannelse, ganske mye også faktisk -det unner jeg dem!"

Jeg har en gjøk på 43 i klassen, som gikk og klagde på en vond skulder mm. (sterkt overdrevet, selvsagt) i et par år, til han til slutt fikk attføring. Han får en gratis utdannelse som de fleste andre betale 150.000,- for.

Jeg tror ikke det er blant straffedømte det største problemet med "svindel" for egen vinning, på skattebetalernes regning, eksisterer.

tja - nuvel, jeg unner denne 42åringen det jeg da...:)

Skrevet

tja - nuvel, jeg unner denne 42åringen det jeg da...:)

Hvem?

Jeg unner også folk å få attføring, så lenge det faktisk er snakk om ordentlig attføring. Det jeg ikke unner noen noe særlig er å få en lege til å stemple deg som ufør når du er så godt som hundre prosent "før", slik at du kan få en utdannelse (som tilfeldigvis er fullstendig bortkastet på deg) betalt av staten. Det er svindel, enkelt og greit.

Men jeg bruker kanskje meg selv som utg.punkt i slike ting. Selv gikk jeg for noen år siden uten penger i 4 mnd. fordi jeg sa opp jobben - på tross av at jeg uten problemer kunne fått sykemelding i lang tid.

Skrevet

Hvem?

Jeg unner også folk å få attføring, så lenge det faktisk er snakk om ordentlig attføring. Det jeg ikke unner noen noe særlig er å få en lege til å stemple deg som ufør når du er så godt som hundre prosent "før", slik at du kan få en utdannelse (som tilfeldigvis er fullstendig bortkastet på deg) betalt av staten. Det er svindel, enkelt og greit.

Men jeg bruker kanskje meg selv som utg.punkt i slike ting. Selv gikk jeg for noen år siden uten penger i 4 mnd. fordi jeg sa opp jobben - på tross av at jeg uten problemer kunne fått sykemelding i lang tid.

Ja, det er forskjell på hvordan vi er oppdradd det der, prozak -noen av os har en viss "stolthet" og liker ikke å utnytte systemet - enda vi kan være i vår fulle rett - og så har du de som tar alt de kan få - også utn å bryte loven, -men kanskje tøye litt - slik ehar ikke den samme samvittigheten eller "stemmen i hodet" som forteller at man må yte for å få - eller noe sånt - NÅ HAR JEG BURSDAG! - HURRA! :-)

Skrevet

"Status: dårlig utdanning, og arbeidsledig. Mål: få en bedre utdanning, og/eller fast jobb.

Tiltak: begå en kriminell handling med passe lang strafferamme (gjerne noe som gjør at du også kan få lurt unna litt "lommepenger" til etter soningen).Da har du ikke bare muligheten til å skaffe deg betalt utdanning (uten studiegjeld), men også fri kost og losji under utdanningen - og krav på (!) fast jobb etter endt soning."

Og når du skal søke jobb, så har du et rulleblad hvor det står at du har sittet i fengsel i 4 år. Ja, da har du litt av en fordel i forhold til resten av befolkningen, gitt...

"Høres det fornuftig ut? Ikke for meg i hvert fall, selv om jeg har forståelse for den "gode" tanken som ligger bak."

Spørsmålet er vel dette: Kan det føre til at merkbart flere kommer ut av en kriminell løpebane? Hvis så er tilfelle, er det viktigere at "vi andre" skal slippe å være "misunnelige" på disse enn å få ned kriminaliteten merkbart?

For noen få kriminelle så vil det kanskje gi dem en ny mulighet.

Men for det store flertallet av tunge kriminelle, så vil det kun være et hån mot de som på ærlig måte forsøker å skaffe seg både utdannelse og jobb.....

For disse så er det intet ønske å gå inn i noen ordinær jobb med ordinær lønn - desverre.

Skrevet

Du velger å se på det som belønning. Jeg velger å se på det som det beste for samfunnet.

Kan man få noen på rett kjør, så er ingenting bedre enn det.

Det er mer lønnsomt enn at de begår nye kriminelle handlinger.

Men for hvor mange av de tungt belastede kriminelle tror du at det vil fungere?

Hvor mange av de vil være "fornøyd" med en ordinær jobb og ordinær lønn?

Svært få tror jeg.

Skrevet

"Men det jeg ført og fremst reagerte på er at jobb og utdanning skal være en rettighet som blir gitt til kriminelle."

Utdanning, i en eller annen grad, er vel mer eller mindre en "rettighet" for folk flest her til lands, er det ikke?

Og for "alle andre" så er det en rettighet som koster dyrt (utdanningsdelen).

Skrevet

Er det begrepet 'rettighet' du henger deg opp i? Jeg kan ikke forstå at det skal være et problem at det evt kunne forefinnes en metode, en vei inn i et slags arbeidsliv for ferdigsonede istedet for som nå: Å slippe mange av dem tilbake til en kriminell løpebane.

I og med at dette, så langt jeg har fått med meg, er et rykte på dol, har vel neppe påtroppende justisminister uanset rukket å kjøre over hhv helse- og sosialminister og arbeids- og sosialminister mht til prioriteringer av arbeids-'rettigheter'.

Det har du "rett i" :-)

Skrevet

ikke helt....:) dessuten er det forskjell på å være kriminell og ha gjort en kriminell handling - noen er det liksom ikke håp for, stakkar.

Enig i det - bortsett fra bruken av ordet "stakar". For jeg klarer overhode ikke å synes synd på notoriske kjeltringer ala Nokas ranerne.....

Skrevet

"At de kriminelle skal bli garantert jobb eller utdannelse kan vel ikke være annet enn idiotisk?"

Hva skal en garanti om jobb kunne inneholde, egentlig? Det måtte i såfall opprettes egne institusjoner for en del av disse, for å kunne overholde en slik garanti. De fleste arbedisgivere vil ikke engang vurdere å ansette en straffedømt.

"Hva skal en garanti om jobb kunne inneholde, egentlig? Det måtte i såfall opprettes egne institusjoner for en del av disse, for å kunne overholde en slik garanti."

Og DET ville kunne fungert, så fremt det også var knyttet noen krav til de som velger å takke ja til en slik ordning.

Skrevet

Ja - ingenting er som litt toalitær ralling...:-)

Ifølge "glupingen" gripp (og morsk), så er jo jeg en fremmer av et urealistisk og ikke-eksisterede prinsipp, nemlig at ting sjelden er så enkle eller ensidige at de kan plasseres helt på den ene eller den andre siden. Man kan jo ikke gjøre annet enn å ta av seg hatten.

Det var da et svært så pompøst innlegg fra en som aldri har tenkt en abstrakt tanke, i alle fall ikke vært i stand til å uttrykke den.

Hold deg til analen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men for hvor mange av de tungt belastede kriminelle tror du at det vil fungere?

Hvor mange av de vil være "fornøyd" med en ordinær jobb og ordinær lønn?

Svært få tror jeg.

Så derfor er det ikke verdt å forsøke?

Svært få er bedre enn ingen.

Skrevet

Det var da et svært så pompøst innlegg fra en som aldri har tenkt en abstrakt tanke, i alle fall ikke vært i stand til å uttrykke den.

Hold deg til analen.

Det blir for dumt, gripp, når du anklager andre for å mangle evner du ikke selv er i stand til å forestille deg. Hold deg til Myrdal, Tore Tvedt og gutta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...