Gå til innhold

ny justisminister

Gjest huff_og_huff_og_huff

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen få kriminelle så vil det kanskje gi dem en ny mulighet.

Men for det store flertallet av tunge kriminelle, så vil det kun være et hån mot de som på ærlig måte forsøker å skaffe seg både utdannelse og jobb.....

For disse så er det intet ønske å gå inn i noen ordinær jobb med ordinær lønn - desverre.

"Men for det store flertallet av tunge kriminelle"

Det er så. Men har du noen tall som sier at "tunge kriminelle" er i flertall blant kriminelle generellt?

"............................................"

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

19

• Prozak

18

• flisa

14

• gripp

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og for "alle andre" så er det en rettighet som koster dyrt (utdanningsdelen).

"Og for "alle andre" så er det en rettighet som koster dyrt (utdanningsdelen)."

Statlige universiteter og høyskoler er gratis her til lands - med unntak av semesteravgiften på noen hundrelapper. Det en som sitter inne sparer på, er boutgifter - akkurat som ungdom som bor hjemme hos foreldrene til de er ferdige med skolen. I en del tilfeller vil det vel også være snakk om videregående skole, og da er det ikke et spørsmål om at det koster noe.

"........................................."

Skrevet

"Hva skal en garanti om jobb kunne inneholde, egentlig? Det måtte i såfall opprettes egne institusjoner for en del av disse, for å kunne overholde en slik garanti."

Og DET ville kunne fungert, så fremt det også var knyttet noen krav til de som velger å takke ja til en slik ordning.

"Og DET ville kunne fungert, så fremt det også var knyttet noen krav til de som velger å takke ja til en slik ordning."

Men da burde det jo være ganske greit i prinsippet, da. For det kan vel ikke være snakk om noe annet. Ingen, hverken staten eller noen andre, kan garantere jobbtilbud fra arbeidsgivere generellt.

".........................................."

Skrevet

Så derfor er det ikke verdt å forsøke?

Svært få er bedre enn ingen.

Hvor har jeg skrevet at man ikke skal forsøke?

Det jeg har gjort er å være kritisk til at en "rettighet til jobb" er veien å gå. Og i hvert fall hvis dette ikke er klart styrt inn mot en eller annen form for organisert (statlig drevet) arbeidsfunksjon der det samtidig stilles krav til ytelse sett opp mot den soningen man gjør.

Mye positivt kunne nok vært gjort her, men for meg blir det "rart" hvis det legges frem som en rettighet de kriminelle skal ha - uten ytterligere klargjøring.

Nå tar jeg et STORT forbehold om at pressen ikke nødvendigvis klarer/evner/ønsker å fremstille slike saker korrekt. For det ser vi desverre alt for mange tilfeller av.

Skrevet

"Og for "alle andre" så er det en rettighet som koster dyrt (utdanningsdelen)."

Statlige universiteter og høyskoler er gratis her til lands - med unntak av semesteravgiften på noen hundrelapper. Det en som sitter inne sparer på, er boutgifter - akkurat som ungdom som bor hjemme hos foreldrene til de er ferdige med skolen. I en del tilfeller vil det vel også være snakk om videregående skole, og da er det ikke et spørsmål om at det koster noe.

"........................................."

Nå er det vel slik at for svært mange som ønsker en høyere utdannelse, så passer studiested dårlig med foreldres boligsted.

Men nå var det heller ikke dette punktet jeg reagerte mest på, men rettighet til arbeid.

Som nevnt så ser jeg at det kan organiseres/ordnes på en slik måte at det kobles opp mot statlige arbeidstiltak der det samtidig stilles krav til gjennomføring/ytelse sett opp mot f.eks forenkling av selve soningen (også forkortning hvis hensiktsmessig).

Og der det selvfølgelig vil få konsekvenser for den enkelte (også når det gjelder soningens lengde) hvis man ikke er i stand til å møte de krav som stilles.

Da kan slike ordninger være fornuftige.

Men det bør IKKE være noen alminnelig rettighet. Det må vurderes om en slik ordning er hensiktsmessig overfor den enkelte, og ikke noe som alle kriminelle har krav på.

Skrevet

"Og DET ville kunne fungert, så fremt det også var knyttet noen krav til de som velger å takke ja til en slik ordning."

Men da burde det jo være ganske greit i prinsippet, da. For det kan vel ikke være snakk om noe annet. Ingen, hverken staten eller noen andre, kan garantere jobbtilbud fra arbeidsgivere generellt.

".........................................."

Men det bør likevel ikke være noen rettighet.

Det burde være noe som kan tilbys de som det kan virke hensiktsmessig for, men ikke automatisk alle (som ved en rettighet).

Skrevet

Det blir for dumt, gripp, når du anklager andre for å mangle evner du ikke selv er i stand til å forestille deg. Hold deg til Myrdal, Tore Tvedt og gutta.

Er du sur igjen nå da, prozzie.

Du tåler jo ingenting før går bananas med nazi-beskyldniger og skumfråde om kjeften.

Cool ned, prozak.

Skrevet

Er du sur igjen nå da, prozzie.

Du tåler jo ingenting før går bananas med nazi-beskyldniger og skumfråde om kjeften.

Cool ned, prozak.

*Gjesp*

Det er en rimelig frossen dag et visst sted den dagen en fjott som deg klarer å gjøre meg sur :-)

Jeg forventer selvfølgelig ikke at du skal slutte med dine patetiske forsøk på hersketeknikk - det ville jo vært ille om du sluttet å bekrefte det jeg sier.

"..........................................."

Skrevet

Men det bør likevel ikke være noen rettighet.

Det burde være noe som kan tilbys de som det kan virke hensiktsmessig for, men ikke automatisk alle (som ved en rettighet).

Hvem skal du nekte da, hvis ikke alle skal ha rett til det (nå snakker vi om organisert arbeid her - det eneste realistiske alternativet). Hvordan skal du bedømme at akkurat den personen er så tungt kriminell at h*n ikke skal få forsøke seg på en normal livsførsel?

Gjest syt_og_syt_og_syt
Skrevet

Kan du ikke gi dem noen dager før du kritiserer. De har jo ikke fått gjort noe som de kan kritiseres for ennå.

Skrevet

*Gjesp*

Det er en rimelig frossen dag et visst sted den dagen en fjott som deg klarer å gjøre meg sur :-)

Jeg forventer selvfølgelig ikke at du skal slutte med dine patetiske forsøk på hersketeknikk - det ville jo vært ille om du sluttet å bekrefte det jeg sier.

"..........................................."

Ok. Da sier vi det.

Skrevet

Kan du ikke gi dem noen dager før du kritiserer. De har jo ikke fått gjort noe som de kan kritiseres for ennå.

Det er viktig å være tidlig ute.

Det er ikke ukjent å dømme folk på indisier, og de har vi jo mange av.

Halvorsen fikk en god start som finansminister forresten. Bløtkake i nakken. Vi tar det som et symbol på løsaktigheten som vil prege finanspolitikken i tiden fremover, ikke sant?

Gjest syt_og_syt_og_syt
Skrevet

Det er viktig å være tidlig ute.

Det er ikke ukjent å dømme folk på indisier, og de har vi jo mange av.

Halvorsen fikk en god start som finansminister forresten. Bløtkake i nakken. Vi tar det som et symbol på løsaktigheten som vil prege finanspolitikken i tiden fremover, ikke sant?

det er klart, for det var jo hennes feil at kaka kom...

Skrevet

det er klart, for det var jo hennes feil at kaka kom...

Selvsagt var det henne feil.

Hadde det ikke vært for hennes sosialistisk iboende hang etter "gratis kaker" - betalt av andre - hadde hun ikke havnet i denne situasjonen.

Hva synes du om den teorien?

Gjest syt_og_syt_og_syt
Skrevet

Selvsagt var det henne feil.

Hadde det ikke vært for hennes sosialistisk iboende hang etter "gratis kaker" - betalt av andre - hadde hun ikke havnet i denne situasjonen.

Hva synes du om den teorien?

hehehe, jo, man skal jo ikke skylde på andre, så da var det vel hennes skyld da...

Skrevet

Hvem skal du nekte da, hvis ikke alle skal ha rett til det (nå snakker vi om organisert arbeid her - det eneste realistiske alternativet). Hvordan skal du bedømme at akkurat den personen er så tungt kriminell at h*n ikke skal få forsøke seg på en normal livsførsel?

På samme måte som de bedømmer om de kriminelle skal få slippe ut på perm, avslutte forvaring etc.

Skrevet

På samme måte som de bedømmer om de kriminelle skal få slippe ut på perm, avslutte forvaring etc.

Jammen - tror du ikke slike faktorer ville blitt tatt med i beregningen om noe slikt ble innført? Det er jo langtfra alle rykter om forslag fra stat og regjering er gjengitt ordrett korrekt. En person som blir erklert sinnsyk, og dermed holdt i forvaring på ubestemt tid, ville vel neppe fått tilbud om utdanning og jobb uten videre.

Skrevet

Jammen - tror du ikke slike faktorer ville blitt tatt med i beregningen om noe slikt ble innført? Det er jo langtfra alle rykter om forslag fra stat og regjering er gjengitt ordrett korrekt. En person som blir erklert sinnsyk, og dermed holdt i forvaring på ubestemt tid, ville vel neppe fått tilbud om utdanning og jobb uten videre.

Enig.

Og derfor kan jeg ikke se hvorfor dette skal være en rettighet for kriminelle, men heller et tilbud som vil bli gitt til de man finner hensiktsmessig at får det.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hvor har jeg skrevet at man ikke skal forsøke?

Det jeg har gjort er å være kritisk til at en "rettighet til jobb" er veien å gå. Og i hvert fall hvis dette ikke er klart styrt inn mot en eller annen form for organisert (statlig drevet) arbeidsfunksjon der det samtidig stilles krav til ytelse sett opp mot den soningen man gjør.

Mye positivt kunne nok vært gjort her, men for meg blir det "rart" hvis det legges frem som en rettighet de kriminelle skal ha - uten ytterligere klargjøring.

Nå tar jeg et STORT forbehold om at pressen ikke nødvendigvis klarer/evner/ønsker å fremstille slike saker korrekt. For det ser vi desverre alt for mange tilfeller av.

Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig.

Men hvis du mener at det skal settes de samme krav til dem ute i arbeidslivet, som alle oss andre, ja så klart da er jeg enig med deg.

Men det var ikke det du startet med å si.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig.

Men hvis du mener at det skal settes de samme krav til dem ute i arbeidslivet, som alle oss andre, ja så klart da er jeg enig med deg.

Men det var ikke det du startet med å si.

Det jeg startet med å si var at jeg synes det er idiotisk å gi kriminelle rettighet til jobb, og det mener jeg fremdeles.

Men at man kan ha en ordning der de kriminelle blir gitt tilbud om jobb (til de man mener det er egnet for), og der dette samtidig henger sammen med en nøye oppfølging - og også gjerne noe som påstartes under veis i soningen, så kan det virke som et fornuftig tiltak.

Men det er noe helt annet enn en generell rettighet til jobb etter endt soning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...