Gå til innhold

Har du et godt råd mot ekstreme eksamensnerver?

Anbefalte innlegg

Gjest Gruer som bare...
Skrevet

Skal ha eksamen (høgskole) på fredag, Har lest og forberedt meg i ukevis. Likevel er jeg svært nervøs og får ikke engang sove skikkelig på natten. Jeg er så redd for å få jernteppe på dagen.

Har du et godt råd til meg?

Skrevet

Ta deg en flaske vi i kveld og gå og legg deg tidlig. Det du ikke har har fått med deg til nå -det er det for sent å få inn :) LØKKE TE!

Skrevet

Ja.

Ta med deg drikke og mye lettspist, man forbruker enorme mengder energi på en skriftlig eksamen.

Når du får oppgaven, leser du den NØYE, deler den om nødvendig opp i sine enkelte faktorer og sikrer deg at du forstår alt det spørres om.

Så brainstormer du det du er mann/kvinne for. Noter alt du kommer på av relevant stoff i stikkords form. Tøm deg.

Så går du ut, tar noen minutter i frisk luft og lar brainstormingen flyte litt og bearbeides i bakhodet.

Så går du inn og lager en disposisjon.

Så velger du hvorvidt du ønsker kladde på et eget ark og deretter føre inn, eller om du greier å føre rett inn. Jeg foretrekker definitivt sistnevnte, kladd først spiser enorme mengder tid og krefter. Om du må gjøre litt korrektur her og der underveis, er det greit så lenge du tydeliggjør hva som strykes, settes inn etc.

Lykke til!

Gjest papirtiger
Skrevet

Unngå kaffe da det kan virke forsterkende på angsten.

Gjest rolig musikk
Skrevet

Yoga avslappingsøvelser (dyp avspenning). Meditere.

Skrevet

Ikke les dagen før eksamen.

Det er jeg ikke enig i. At dagen- og kvelden-før-lesing fungerer som god repetisjon, er min erfaring.

Jeg ville blitt MYE mer nervøs av å late som ingenting, gjøre helt andre greier dagen før en viktig eksamen, enn å fokusere på faget og pensum.

Skrevet

Les kapitelloverskrifter og sammendrag dagen før eksamen. Detaljene får være, nå er det de store linjene som gjelder.

Spis riktig, og legg deg i "rett tid".

Lykke til!!!

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er jeg ikke enig i. At dagen- og kvelden-før-lesing fungerer som god repetisjon, er min erfaring.

Jeg ville blitt MYE mer nervøs av å late som ingenting, gjøre helt andre greier dagen før en viktig eksamen, enn å fokusere på faget og pensum.

Jeg har samme erfaring. Bruker siste dagen (og morgenen) til å lese notater og se på kapittel-oversikter.

At man ikke husker det man akkurat leste er helt feil. Hvorfor skulle man ikke det liksom :)

Skrevet

Jeg har samme erfaring. Bruker siste dagen (og morgenen) til å lese notater og se på kapittel-oversikter.

At man ikke husker det man akkurat leste er helt feil. Hvorfor skulle man ikke det liksom :)

Jeg skulle ha muntlig eksamen, den første, og holdt på å dø av et enormt pensum (20.000 s teori og skjønnlitteratur) som jeg ikke greide å gjenkalle NOE av kvelden før.

En smule fornuft fortalte meg at *den* og *den* boka kunne være aktuelle, så jeg skummet og bladde gjennom, snapshot-fotograferte, og gjenerindret dermed bøkene ganske godt.

Jeg ble spurt om å gjøre rede for begge av sensor.

En medstudent strileste en teori på vei til eksamen og klappet først boka igjen over dørstokken på eksamenslokalet. Vi fikk om den teorien.

Skrevet

I eksamenslesningsbrosjyrer o.lign. er dette et vanlig råd. Av den enkle grunn at man skal være uthvilt neste dag.

Skrevet

I eksamenslesningsbrosjyrer o.lign. er dette et vanlig råd. Av den enkle grunn at man skal være uthvilt neste dag.

Ja, det er visst et vanlig råd, men som sagt tror jeg det er det siste jeg kunne tenke meg å gjøre før en viktig eksamen. Jeg vet at repetisjon og det å skjerpe seg fungerer mye bedre enn å tenke på og gjøre alt mulig annet irrelevant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...