Gå til innhold

Kristin Halvorsen finansminister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at man bruker en person uten økonomisk utdannelse som finansminister?.

Skrevet

Det er vel embedsmennene som får frem det med to streker under svaret :)

Skrevet

Gudmund Restad hadde vel heller ikke noen økonomisk utdannelse.

Skrevet

Det er vel embedsmennene som får frem det med to streker under svaret :)

Hehe! men ikke skyld på oss som stemte riktig! ;)

Skrevet

Det er vanlig at finansministre stiller uten kunnskap om faget.

Det samme gjelder Halvorsen, uten at det er noen trøst.

Vi får håpe at embetsverket og hennes sjef, sosialøkonomen, holder henne i ørene. En tallblind, sosialistisk løskanon av en finansminister kan gjøre ubotelig skade.

Skrevet

Veldig få finansministre har hatt økonomisk utdanning. Kristin H har mange års erfaring fra finanskomiteen. Jeg tror hun vil bli en bra finansminister!

Skrevet

Det er vanlig at finansministre stiller uten kunnskap om faget.

Det samme gjelder Halvorsen, uten at det er noen trøst.

Vi får håpe at embetsverket og hennes sjef, sosialøkonomen, holder henne i ørene. En tallblind, sosialistisk løskanon av en finansminister kan gjøre ubotelig skade.

NHO er ikke spesielt engstelig, i alle fall...

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1136210.ece

Skrevet

Det er ikke uvanlig. Gudmund Restad hadde ett (1) år på politiskolen (ikke politihøyskolen, men den gamle treårige politiskolen man gikk på rett etter ungdomsskolen).

Jeg tror ikke utdannelsen er det mest prekære - en minister skal jo egentlig ha fagfolk under seg til å gjøre selve tallarbeidet. Men å kunne regne, og å ha et solid grasp om økonomi, ville jeg definert som et krav. Dette har jo Halvorsen, og hele resten av SV, demonstrert flere ganger at de ikke har. Hun har til og med innrømmet det en gang - at SV ikke kan økonomi.

Egentlig fremstår dette som en aprilspøk - omtrent som Drillo som Barne- og Familieminister.

"............................................"

Skrevet

Det er ikke uvanlig. Gudmund Restad hadde ett (1) år på politiskolen (ikke politihøyskolen, men den gamle treårige politiskolen man gikk på rett etter ungdomsskolen).

Jeg tror ikke utdannelsen er det mest prekære - en minister skal jo egentlig ha fagfolk under seg til å gjøre selve tallarbeidet. Men å kunne regne, og å ha et solid grasp om økonomi, ville jeg definert som et krav. Dette har jo Halvorsen, og hele resten av SV, demonstrert flere ganger at de ikke har. Hun har til og med innrømmet det en gang - at SV ikke kan økonomi.

Egentlig fremstår dette som en aprilspøk - omtrent som Drillo som Barne- og Familieminister.

"Jeg tror ikke utdannelsen er det mest prekære - en minister skal jo egentlig ha fagfolk under seg"

Dørum f.eks har jo vært justisminister uten å være jurist, og samferdselsminister uten å ha lappen! ;-)

Skrevet

Hun _har_ ihvertfall høyere utdannelse, det er det slett ikke alle i regjeringen som har.

-også har hun jo sittet i finanskomiteen i flere år såvidt jeg vet.

Skrevet

"Jeg tror ikke utdannelsen er det mest prekære - en minister skal jo egentlig ha fagfolk under seg"

Dørum f.eks har jo vært justisminister uten å være jurist, og samferdselsminister uten å ha lappen! ;-)

Javisst. Det skal ikke være professorer etc. som er ministre - det er ikke den slags funksjon en minister skal ha. En høyt utdannet fagperson vil ikke kunne fungere som en organiserende leder i et dept, fordi vedkommende ikke er "nøytral" nok. Bare se på gærningen som var helseminister for noen år siden - fyren var professor, riktignok i et annet dag, men dept. bar tydelig preg av det.

Ta f.eks en av de inngrodde gamlingene fra Inst. for Privatrett og sett vedkommende som justisminister. Da vil man f.eks se at alle forsøk på å tilpasse lovverket, og å skape egne retningslinjer og lover for IT-kriminialitet blir motarbeidet. Etc.

"....................................."

Skrevet

Hun _har_ ihvertfall høyere utdannelse, det er det slett ikke alle i regjeringen som har.

-også har hun jo sittet i finanskomiteen i flere år såvidt jeg vet.

"det er det slett ikke alle i regjeringen som har."

Og det skulle da bare mangle.

"........................................"

Skrevet

"det er det slett ikke alle i regjeringen som har."

Og det skulle da bare mangle.

"........................................"

men for henne skulle det visst ikke mangle?

Skrevet

men for henne skulle det visst ikke mangle?

Uhm...jo, gjerne. Jeg mener ikke at en finansminister skal måtte være siviløkonom eller sosialøkonom.

Skrevet

Javisst. Det skal ikke være professorer etc. som er ministre - det er ikke den slags funksjon en minister skal ha. En høyt utdannet fagperson vil ikke kunne fungere som en organiserende leder i et dept, fordi vedkommende ikke er "nøytral" nok. Bare se på gærningen som var helseminister for noen år siden - fyren var professor, riktignok i et annet dag, men dept. bar tydelig preg av det.

Ta f.eks en av de inngrodde gamlingene fra Inst. for Privatrett og sett vedkommende som justisminister. Da vil man f.eks se at alle forsøk på å tilpasse lovverket, og å skape egne retningslinjer og lover for IT-kriminialitet blir motarbeidet. Etc.

"....................................."

Det er tross alt en grunn til at det kalles "politisk ledelse" i et departement! :-) De skal lede departementet ut fra sin politikk, mens de samme fagfolka sitter og er sekretæriat for statsråder fra skiftende regjeringer.

Skrevet

Det er tross alt en grunn til at det kalles "politisk ledelse" i et departement! :-) De skal lede departementet ut fra sin politikk, mens de samme fagfolka sitter og er sekretæriat for statsråder fra skiftende regjeringer.

Nemlig :-)

"......................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...