Gå til innhold

Hvem drepte handikappa? Vanlig helsepersonell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regimet som herjet før og under andre verdenskrig i Tyskland drepte ca 250 000 fysisk og psykisk utviklingshemma med gass og diverse andre metoder.

Jeg lurer på i hvilken grad det var "normale" leger og sykepleiere som utførte drapene?

Så mange gale mordere kunne ikke finnes forholdsmessig i befolkningen, eller blant helsepersonell?

Hva er vi "normale" mennesker i stand til å gjøre?

I hvilken grad er vi villig til å finne syndebukker utenfor helsepersonellet?

lalala1365380457
Skrevet

Vi 'normale' mennesker er i stand til å gjøre mye under spesielle situasjoner. Google søk på Stanford Prison Study utført av Zimbardo, så får du et eksempel.

Skrevet

Vi 'normale' mennesker er i stand til å gjøre mye under spesielle situasjoner. Google søk på Stanford Prison Study utført av Zimbardo, så får du et eksempel.

Hvor "spesiell" var situasjonen i vanlige helseinstitusjoner?

Det må vel da finnes et grunnleggende "trekk" som kan forsterkes i mennesker?

Har alle denne "svakheten"?

Kan vi se dette "trekket" i andre sammenhenger?

Mange som jobber med fysisk og psykisk handikappa føler ofte uhygge blent vanlige mennsker, motvile som ikke burde være der, handlinger mange ikke ville utført mot normale, sinne og frustrasjon som vanligvis ikke rettes mot normale.

I det hele tatt en underliggende motvilje som popper opp.

Gjest papirtiger
Skrevet

Eller Milgrams smerteforsøk.

Takk gud for det glade 50/60-tallet når de ikke hadde etiske regler ;)

lalala1365380457
Skrevet

Hvor "spesiell" var situasjonen i vanlige helseinstitusjoner?

Det må vel da finnes et grunnleggende "trekk" som kan forsterkes i mennesker?

Har alle denne "svakheten"?

Kan vi se dette "trekket" i andre sammenhenger?

Mange som jobber med fysisk og psykisk handikappa føler ofte uhygge blent vanlige mennsker, motvile som ikke burde være der, handlinger mange ikke ville utført mot normale, sinne og frustrasjon som vanligvis ikke rettes mot normale.

I det hele tatt en underliggende motvilje som popper opp.

joda, men hvis du leser forsøket så ser du et eksempel på hvor ekstremt vanlige folk kan oppføre seg..

lalala1365380457
Skrevet

Eller Milgrams smerteforsøk.

Takk gud for det glade 50/60-tallet når de ikke hadde etiske regler ;)

hehe, ja du sier noe der.. altså man lærte jo en del da, men herreminhatt..

Skrevet

Jeg er interessert i andres tanker her, ikke i å lese hundrevis av sider.

Skrevet

Tja...skal man tro rallingen man hører her og enkelt andre, begrensede steder, så må de jo ha vært muslimer hele gjengen :-)

"............................................"

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg er interessert i andres tanker her, ikke i å lese hundrevis av sider.

Hadde du søkt på Stanford prison study eller milgram så hadde du fått svar på akkurat det du spør om; hvor langt vanlige mennesker er villige er til å gå i en ekstremsituasjon.

Stanford-studien viser hvordan gruppeatferd kan bli temmelig destruktivt, mens Milgrams studie viser hvor mye vi lar oss påvirke av autoriteter.

Hadde du søkt, så hadde du fått ørten forklaringer på hvorfor slikt skjer..

Skrevet

Hadde du søkt på Stanford prison study eller milgram så hadde du fått svar på akkurat det du spør om; hvor langt vanlige mennesker er villige er til å gå i en ekstremsituasjon.

Stanford-studien viser hvordan gruppeatferd kan bli temmelig destruktivt, mens Milgrams studie viser hvor mye vi lar oss påvirke av autoriteter.

Hadde du søkt, så hadde du fått ørten forklaringer på hvorfor slikt skjer..

Jeg vet, men er interessert i debatten, ikke linker.

Linker kan jeg finne selv.

Skrevet

Tja...skal man tro rallingen man hører her og enkelt andre, begrensede steder, så må de jo ha vært muslimer hele gjengen :-)

Den der skjønte jeg ikke, men er tar en forklaring og en evt debatt om det jeg egentlig la ut av tanker.

Skrevet

Har ikke svar på spørsmålet ditt.

Men såkalte vanlige folk kan gjøre hva som helst, bare de går i de "rette" miljøene, blir påvirket på den "rette" måten, blir utsatt for andre ytre sterke påkjenninger som en krig fører med seg, osv.

Skrevet

Den der skjønte jeg ikke, men er tar en forklaring og en evt debatt om det jeg egentlig la ut av tanker.

Det var vanlig flåseri - en kommentar om "høyrebevegelsen" her på DOL. Du vet - de som sitter med sannheten om hvordan livet, universet og alt henger sammen. Og som er hellig overbeviste om at alle som mener annerledes enn dem er mindre intelligente, "islamisthorer", marxister, nazister (take your pick) o.s.v. :-)

"............................................."

Skrevet

Det var vanlig flåseri - en kommentar om "høyrebevegelsen" her på DOL. Du vet - de som sitter med sannheten om hvordan livet, universet og alt henger sammen. Og som er hellig overbeviste om at alle som mener annerledes enn dem er mindre intelligente, "islamisthorer", marxister, nazister (take your pick) o.s.v. :-)

"............................................."

Jeg våger å "alminneliggjøre" gale mennesker?

Flere sjukepleiere jeg har snakket med gjennom livet nekter for at helsepersonellet som myrdet 250 000 syke og handikappa var vanlige folk. Men hvordan fant de så mange "gale mordere" og fikk utdannet dem på så kort tid? Ånei, det var normale helsepersonell som blindt fulgte ideologien og presset som var den gangen. De ble mordere frivillig.

Og så kommer spørsmålet: hvorfor er du så opptatt av det?

Jeg sier det er merkelig at tusenvis av profesjonelle mennesker skal la seg overbevise om at drap er løsningen for å få unormale av veien og at kun perfekte mennesker har rett til å leve.

Skrevet

Jeg våger å "alminneliggjøre" gale mennesker?

Flere sjukepleiere jeg har snakket med gjennom livet nekter for at helsepersonellet som myrdet 250 000 syke og handikappa var vanlige folk. Men hvordan fant de så mange "gale mordere" og fikk utdannet dem på så kort tid? Ånei, det var normale helsepersonell som blindt fulgte ideologien og presset som var den gangen. De ble mordere frivillig.

Og så kommer spørsmålet: hvorfor er du så opptatt av det?

Jeg sier det er merkelig at tusenvis av profesjonelle mennesker skal la seg overbevise om at drap er løsningen for å få unormale av veien og at kun perfekte mennesker har rett til å leve.

Hva f... er det du snakker om?

"....................................."

Skrevet

Hva f... er det du snakker om?

"....................................."

Hva er det du ikke forstår?

Skrevet

Hva er det du ikke forstår?

Jeg forstår ikke hvorfor du krangler med meg - jeg har da hverken kommentert det du har sagt, eller påstått noe?

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor du krangler med meg - jeg har da hverken kommentert det du har sagt, eller påstått noe?

Jeg skrev litt feil og forstår deg, men blås i det hele. Det var ikke deg denne gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...