Gjest Timari Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Merket at jeg ofte sier "jeg får spader av noe". Men nå lurer jeg på om dette egentlig er noe uttrykk eller om det er bare noe tull jeg har diktet opp. Gir uttrykket noen mening for dere? 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Vet ikke hvor det kommer fra men bruker det - og har gjort det meget lenge. Sier "ofte" "jeg får spader"...og mener da noe alà "jeg blir sprø". 0 Siter
Hønemoren Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Har ei venninne fra Lillehammer som bruker dette uttrykket. Kanskje det stammer fra den kanten...! Hun mener da at hun blir "sprø", "rar", oppgitt. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Vet ikke hvor det kommer fra men bruker det - og har gjort det meget lenge. Sier "ofte" "jeg får spader"...og mener da noe alà "jeg blir sprø". jeg bruker det også med samme betydning. Lurte egentlig på om det bare var et tulleord eller noe jeg hadde plukket opp fra en eller annen sær dialekt, men etter å ha søkt litt på nettet ser jeg at flere bruker det 0 Siter
Gjest Ramina Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 jeg bruker det også med samme betydning. Lurte egentlig på om det bare var et tulleord eller noe jeg hadde plukket opp fra en eller annen sær dialekt, men etter å ha søkt litt på nettet ser jeg at flere bruker det Sær dialekt...hmmmm...jeg er østfolling da 0 Siter
Gjest LucySky Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Sær dialekt...hmmmm...jeg er østfolling da Har en følelse av at det kom fra Sverige på 60-tallet. Spader er forøvrig spar (sparknekt osv) på svensk. "Men då fick jag spader!" kan jo godt ha vært et kortspilluttrykk overført til vanlig sjargong? Minner meg om folk som Kardemumma, Martin Ljung og de der. 0 Siter
Gjest erwin Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Uttrykket er svensk. Det betyr at man blir sprø av noe/noen. Spader på svensk er jo kortfargen "SPAR, som er noe frustrerende å få i enkelte kortspill. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.