Gå til innhold

Hvor kommer dette uttrykket fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket at jeg ofte sier "jeg får spader av noe". Men nå lurer jeg på om dette egentlig er noe uttrykk eller om det er bare noe tull jeg har diktet opp.

Gir uttrykket noen mening for dere?

Skrevet

Vet ikke hvor det kommer fra men bruker det - og har gjort det meget lenge.

Sier "ofte" "jeg får spader"...og mener da noe alà "jeg blir sprø".

:)

Skrevet

Har ei venninne fra Lillehammer som bruker dette uttrykket. Kanskje det stammer fra den kanten...! Hun mener da at hun blir "sprø", "rar", oppgitt.

Skrevet

Vet ikke hvor det kommer fra men bruker det - og har gjort det meget lenge.

Sier "ofte" "jeg får spader"...og mener da noe alà "jeg blir sprø".

:)

jeg bruker det også med samme betydning. Lurte egentlig på om det bare var et tulleord eller noe jeg hadde plukket opp fra en eller annen sær dialekt, men etter å ha søkt litt på nettet ser jeg at flere bruker det :)

Skrevet

jeg bruker det også med samme betydning. Lurte egentlig på om det bare var et tulleord eller noe jeg hadde plukket opp fra en eller annen sær dialekt, men etter å ha søkt litt på nettet ser jeg at flere bruker det :)

Sær dialekt...hmmmm...jeg er østfolling da ;)

Gjest LucySky
Skrevet

Sær dialekt...hmmmm...jeg er østfolling da ;)

Har en følelse av at det kom fra Sverige på 60-tallet.

Spader er forøvrig spar (sparknekt osv) på svensk.

"Men då fick jag spader!" kan jo godt ha vært et kortspilluttrykk overført til vanlig sjargong?

Minner meg om folk som Kardemumma, Martin Ljung og de der.

Skrevet

Uttrykket er svensk. Det betyr at man blir sprø av noe/noen.

Spader på svensk er jo kortfargen "SPAR, som er noe frustrerende å få i enkelte kortspill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...