Gå til innhold

Leger kan bli saksøkt for Downs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke dette litt sykt?

"Leger risikerer å bli saksøkt av foreldre, hvis de ikke oppdager at barnet har Downs syndrom før fødselen.

Erfaringer fra blant annet Danmark viser at flere vil gjøre legene økonomisk ansvarlige dersom det ikke oppdages at barnet deres har Downs syndrom, melder P4.

Professor i fødselshjelp Tore Henriksen ved Rikshospitalet regner med at erstatningssøksmål også kan komme her i landet. "

Skrevet

Var jeg det barnet med Downs som voksen, og fikk greie på at foreldrene mine saksøkte legen som hadde gjort det mulig at jeg var født, DA ville jeg følt meg uønsket da!

Skrevet

Samfunnet blir stadig mer ensrettet mot a4-mennesker som kan bli nyttige redskap for næringsliv og forvaltning.

Alle avvik skal elimineres. De koster og plager a4-menneskene med sitt nærvær. Det er uskjønt, uestetisk og hindrer selvrealisering.

Derfor dreper vi dem helst før de blir født, og saksøker legen hvis skavanken ikke ble oppdaget.

Hvem fan vil ha feilvare å vise frem til dikke-dikke-vennene sine?

Gjest drvalley
Skrevet

Hvorfor tar en ultralyd?

Hvis hensikten er å finne sykdommer/misdannelser på fosteret, og legen overser slike, da er det grunnlag for søksmål.

Skrevet

Hvorfor tar en ultralyd?

Hvis hensikten er å finne sykdommer/misdannelser på fosteret, og legen overser slike, da er det grunnlag for søksmål.

Det er jeg helt uenig i. En ultralyd er et tilbud, ikke en _garanti_ om at alt er "i orden" med fosteret.

Skrevet

Var jeg det barnet med Downs som voksen, og fikk greie på at foreldrene mine saksøkte legen som hadde gjort det mulig at jeg var født, DA ville jeg følt meg uønsket da!

Ja, ikke sant!

Skrevet

Samfunnet blir stadig mer ensrettet mot a4-mennesker som kan bli nyttige redskap for næringsliv og forvaltning.

Alle avvik skal elimineres. De koster og plager a4-menneskene med sitt nærvær. Det er uskjønt, uestetisk og hindrer selvrealisering.

Derfor dreper vi dem helst før de blir født, og saksøker legen hvis skavanken ikke ble oppdaget.

Er det et slikt "sorterings-samfunn" vi ønsker å ha?

Skrevet

Er det et slikt "sorterings-samfunn" vi ønsker å ha?

Nei, vi ønsker det kanskje ikke. Men all moral og etikk er utfordret av teknologi og moderne medisin.

Vi får muligheter som vi ikke kan si nei til, og hvem kan vel anklage foreldre som tar abort med Downs syndrom som indikasjon?

Vi får knapt noen debatt om dette før vi kan ta prøver som påviser hvilken sykdom vi vil få i fremtiden og når den vil komme. Da det blir det vanskelig, spesielt hvis det gjelder uhelbredelige sykdommer. For da er det ikke småunger det gjelder, men oss selv.

Skrevet

Nei, vi ønsker det kanskje ikke. Men all moral og etikk er utfordret av teknologi og moderne medisin.

Vi får muligheter som vi ikke kan si nei til, og hvem kan vel anklage foreldre som tar abort med Downs syndrom som indikasjon?

Vi får knapt noen debatt om dette før vi kan ta prøver som påviser hvilken sykdom vi vil få i fremtiden og når den vil komme. Da det blir det vanskelig, spesielt hvis det gjelder uhelbredelige sykdommer. For da er det ikke småunger det gjelder, men oss selv.

Men da kan vi jo risikere at vi til slutt havner i en ekstrem situasjon hvor vi ser mange egenskaper ved fosteret før det er født.

Først begynner vi å "sile bort" foster med forskjellige sykdommer.

Neste skritt blir kanskje utseende. Høyde, gener for overvekt o.l. som vi "siler ut".

Etterhvert, uviktige ting som hår- og øynefarge og kjønn.

Til slutt, i verste fall, sitter mann med et bestillingsskjema hvor man plotter inn ønskede egenskaper og får det "satt sammen" til sin egen unge fra et slags gen-lager eller noe.

Vet det høres veldig satt på spissen ut, men noe av dette _kan_ jo faktisk bli en realitet. Hvor går grensen, når man har muligheten?

Skrevet

Dette er jo nettopp det DU gjør, i din kamp mot utlendinger, innvandrer, folk med brun hudfage, muslimer, jøder, osv.

Skrevet

Dette er jo nettopp det DU gjør, i din kamp mot utlendinger, innvandrer, folk med brun hudfage, muslimer, jøder, osv.

Du snakker over deg.

Skrevet

Men da kan vi jo risikere at vi til slutt havner i en ekstrem situasjon hvor vi ser mange egenskaper ved fosteret før det er født.

Først begynner vi å "sile bort" foster med forskjellige sykdommer.

Neste skritt blir kanskje utseende. Høyde, gener for overvekt o.l. som vi "siler ut".

Etterhvert, uviktige ting som hår- og øynefarge og kjønn.

Til slutt, i verste fall, sitter mann med et bestillingsskjema hvor man plotter inn ønskede egenskaper og får det "satt sammen" til sin egen unge fra et slags gen-lager eller noe.

Vet det høres veldig satt på spissen ut, men noe av dette _kan_ jo faktisk bli en realitet. Hvor går grensen, når man har muligheten?

Om ikke lenge kan man vel produsere en gene-attest som viser svakheter og styrker og tilbøyelighet til sykdom.

En selvfølge at man krever slikt av hverandre ved inngåelse av ekteskap for eksempel.

Det samme gjelder ved ansettelse i viktige stillinger. Man kan jo ikke risikere at sjefen dauer etter et halvt år.

Barn må kategoriseres og deles inn i ulike klasser på grunnlag av gen-sertifikat.

Skrevet

Om ikke lenge kan man vel produsere en gene-attest som viser svakheter og styrker og tilbøyelighet til sykdom.

En selvfølge at man krever slikt av hverandre ved inngåelse av ekteskap for eksempel.

Det samme gjelder ved ansettelse i viktige stillinger. Man kan jo ikke risikere at sjefen dauer etter et halvt år.

Barn må kategoriseres og deles inn i ulike klasser på grunnlag av gen-sertifikat.

Uff, det høres forferdelig ut... Det verste er jo at det kan _bli_ sånn...

Skrevet

Hvorfor tar en ultralyd?

Det er laaaaaaaangt fra alle sykdommer/misdannelser/skavanker som kan avdekkes ved hjelp av ultralyd.

Downs er i gråsonen. Jeg vet om flere tilfeller der det ikke ble oppdaget - og ett tilfelle der foreldrene etter UL hadde forberedt seg på å få et barn med Downs....og ut kom det en helt alminnelig gjennomsnittsunge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...