Gå til innhold

Sunt knekkebrød?

Anbefalte innlegg

Gjest Vi være anonym
Skrevet

Jeg skal ned i vekt før jul. Er godt i gang med trening og endring av kostholdet. Holdt på i en månedstid nå. Nå vurderer jeg å bytte brødet mitt med knekkebrød, har hørt at detet skal være sunt(i og med at jeg ikek har råd til det groveste brødet, som her koster over 30 kroner, og ikke kan jeg bake selv)

Hvilket knekkebrød er det sunneste for oss som vil ned i vekt? Har wasa multigrain hjemme nå, trodde det var sunt. Men ser nå at denne inneholder MYE karbohydrater, 60% + 12% protein og 3% fett. Høres ikke sunt ut for meg....

Noen tips til en overvektig student som prøver å endre kostholdet?

Skrevet

Rywita skal være bra.

Drikk mye vann og mosjoner mye. Spis ofte og lite. Masse frukt og grønt. Kutt ut brus og godterier, smør og sauser. Du er langt på vei med å gjøre ovennevnte.

Skrevet

Hallo, du synes at knekkebrød inneholder mye karbohydrater?

Korn ER karbohydrater.

Skrevet

Korn ER karbohydrater.

Nettopp. Og en ting til: Karbohydrater er ikke per definisjon usunt.

Gjest Vil være anonym
Skrevet

Korn ER karbohydrater.

Ops. Det burde jeg nok vite. Kunnskapen er ikke på topp nei... Er karbohydrater bra da, når man skal ned i vekt?

Gjest ikke-baker
Skrevet

Kan du ikke bake fordi du ikke har stekeovn, eller klarer du ikke ?

Jeg er heller ingen baker, men akkurat f.eks. Ingers rugbrød er jo bare å blande sammen alt det tørre, så det våte, la det stå i en time, slå deigen ned, la den stå 1/2 time igjen, før du heller den opp i brødformene ...... så den oppskriften er så enkel at selv jeg får det til.

Skrevet

Nettopp. Og en ting til: Karbohydrater er ikke per definisjon usunt.

Kalorier, derimot...

Gjest Vil være anonym
Skrevet

Kan du ikke bake fordi du ikke har stekeovn, eller klarer du ikke ?

Jeg er heller ingen baker, men akkurat f.eks. Ingers rugbrød er jo bare å blande sammen alt det tørre, så det våte, la det stå i en time, slå deigen ned, la den stå 1/2 time igjen, før du heller den opp i brødformene ...... så den oppskriften er så enkel at selv jeg får det til.

Liker å bake, men har ikke mulighet til det.

Gjest ikke-baker
Skrevet

Liker å bake, men har ikke mulighet til det.

Dumt, for det fins ikke makan til Ingers rugbrød når en skal ned i vekt !

Ja sikkert ellers også.

Skrevet

Kalorier, derimot...

Nei, ikke de heller.

Kalorier er faktisk måleenheten for energi... det virker det som mange glemmer.

Skrevet

Ops. Det burde jeg nok vite. Kunnskapen er ikke på topp nei... Er karbohydrater bra da, når man skal ned i vekt?

Fedon- og Atkinsdietten går ut på å spise minst mulig karbohydrater. Det diskuteres hvor sunn denne dietten egentlig er.

Men du kan også gå ned i vekt så lenge du spiser balansert med kornprodukter (karbohydrater), kjøtt og fisk (proteiner). Alt med måte, med unntak av grønnsaker og frukt, der er det visst bare å spise i vei :)

Gjest Vil være anonym
Skrevet

Dumt, for det fins ikke makan til Ingers rugbrød når en skal ned i vekt !

Ja sikkert ellers også.

Hmm.. Hvor får man tak i dette da? Kanskje jeg kan låne kjøkkenet til venner i ny og ne.

Gjest Vil være anonym
Skrevet

Ryvita?

Er den god? Skal se etter den.

hare1365380455
Skrevet

Er den god? Skal se etter den.

De er små og gode! Prøv de med sesam.

Gjest ikke-baker
Skrevet

Hmm.. Hvor får man tak i dette da? Kanskje jeg kan låne kjøkkenet til venner i ny og ne.

Brødet koster vel fra 25 - 30 kroner, men det er kun noen få bakeriutsalg som selger det.

Jeg bruker ett brød pr uke, deler det opp i tre, fryser ned, og tar opp etter behov.

Det er ingen andre i familien enn meg som spiser det, derfor går det ikke mer enn ett brød pr uke.

Men her er iallefall

OPPSKRIFTEN PÅ INGERS RUGBRØD

1,3kg sammalt hvete

200g fin sammalt rug

200g helkorn hvete

75g gjær

2 strøkne ts. salt

9 dl kruskakli/havrekli

1l surmelk

8 dl vann

1dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

Bland det tørre

løs gjæren i litt væske

Arbeid deig( blir ganske løs)

Forhev 1 time, slå ned hev 0,5 time til

Ha i former og putt i ovn

45-1 time i 220

Gjest ikke-baker
Skrevet

Brødet koster vel fra 25 - 30 kroner, men det er kun noen få bakeriutsalg som selger det.

Jeg bruker ett brød pr uke, deler det opp i tre, fryser ned, og tar opp etter behov.

Det er ingen andre i familien enn meg som spiser det, derfor går det ikke mer enn ett brød pr uke.

Men her er iallefall

1,3kg sammalt hvete

200g fin sammalt rug

200g helkorn hvete

75g gjær

2 strøkne ts. salt

9 dl kruskakli/havrekli

1l surmelk

8 dl vann

1dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

Bland det tørre

løs gjæren i litt væske

45-1 time i 220

glemte å skrive at oppskriften gir tre brød.

Gjest Vil være anonym
Skrevet

Men her er iallefall

1,3kg sammalt hvete

200g fin sammalt rug

200g helkorn hvete

75g gjær

2 strøkne ts. salt

9 dl kruskakli/havrekli

1l surmelk

8 dl vann

1dl linfrø

1 dl solsikkekjerner

Bland det tørre

løs gjæren i litt væske

45-1 time i 220

Tusen hjertelig!

Skrevet

De fleste knekkebrød inneholder jo mest karbohydrater. Hvis det bare er for sunnhetens skyld er det jo best med 100% fullkorn (dvs. intet fint hvetemel).

Skrevet

Nei, ikke de heller.

Kalorier er faktisk måleenheten for energi... det virker det som mange glemmer.

Jeg vet det, altså.

Jeg synes bare det er sånn for tiden - alle karbohydrater og alle kalorier bør i utgangspunktet unngås.

Jeg tror vi er helt enige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...