Gjest Vi være anonym Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg skal ned i vekt før jul. Er godt i gang med trening og endring av kostholdet. Holdt på i en månedstid nå. Nå vurderer jeg å bytte brødet mitt med knekkebrød, har hørt at detet skal være sunt(i og med at jeg ikek har råd til det groveste brødet, som her koster over 30 kroner, og ikke kan jeg bake selv) Hvilket knekkebrød er det sunneste for oss som vil ned i vekt? Har wasa multigrain hjemme nå, trodde det var sunt. Men ser nå at denne inneholder MYE karbohydrater, 60% + 12% protein og 3% fett. Høres ikke sunt ut for meg.... Noen tips til en overvektig student som prøver å endre kostholdet? 0 Siter
Hønemoren Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Rywita skal være bra. Drikk mye vann og mosjoner mye. Spis ofte og lite. Masse frukt og grønt. Kutt ut brus og godterier, smør og sauser. Du er langt på vei med å gjøre ovennevnte. 0 Siter
Excelsion Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Hallo, du synes at knekkebrød inneholder mye karbohydrater? Korn ER karbohydrater. 0 Siter
Atene Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Hallo, du synes at knekkebrød inneholder mye karbohydrater? Korn ER karbohydrater. Nettopp. Og en ting til: Karbohydrater er ikke per definisjon usunt. 0 Siter
Gjest Vil være anonym Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Hallo, du synes at knekkebrød inneholder mye karbohydrater? Korn ER karbohydrater. Ops. Det burde jeg nok vite. Kunnskapen er ikke på topp nei... Er karbohydrater bra da, når man skal ned i vekt? 0 Siter
Gjest ikke-baker Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Kan du ikke bake fordi du ikke har stekeovn, eller klarer du ikke ? Jeg er heller ingen baker, men akkurat f.eks. Ingers rugbrød er jo bare å blande sammen alt det tørre, så det våte, la det stå i en time, slå deigen ned, la den stå 1/2 time igjen, før du heller den opp i brødformene ...... så den oppskriften er så enkel at selv jeg får det til. 0 Siter
laban Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Nettopp. Og en ting til: Karbohydrater er ikke per definisjon usunt. Kalorier, derimot... 0 Siter
Gjest Vil være anonym Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Kan du ikke bake fordi du ikke har stekeovn, eller klarer du ikke ? Jeg er heller ingen baker, men akkurat f.eks. Ingers rugbrød er jo bare å blande sammen alt det tørre, så det våte, la det stå i en time, slå deigen ned, la den stå 1/2 time igjen, før du heller den opp i brødformene ...... så den oppskriften er så enkel at selv jeg får det til. Liker å bake, men har ikke mulighet til det. 0 Siter
Gjest ikke-baker Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Liker å bake, men har ikke mulighet til det. Dumt, for det fins ikke makan til Ingers rugbrød når en skal ned i vekt ! Ja sikkert ellers også. 0 Siter
Atene Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Kalorier, derimot... Nei, ikke de heller. Kalorier er faktisk måleenheten for energi... det virker det som mange glemmer. 0 Siter
Gjest Amused Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Ops. Det burde jeg nok vite. Kunnskapen er ikke på topp nei... Er karbohydrater bra da, når man skal ned i vekt? Fedon- og Atkinsdietten går ut på å spise minst mulig karbohydrater. Det diskuteres hvor sunn denne dietten egentlig er. Men du kan også gå ned i vekt så lenge du spiser balansert med kornprodukter (karbohydrater), kjøtt og fisk (proteiner). Alt med måte, med unntak av grønnsaker og frukt, der er det visst bare å spise i vei 0 Siter
Gjest Vil være anonym Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Dumt, for det fins ikke makan til Ingers rugbrød når en skal ned i vekt ! Ja sikkert ellers også. Hmm.. Hvor får man tak i dette da? Kanskje jeg kan låne kjøkkenet til venner i ny og ne. 0 Siter
Gjest Vil være anonym Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Ryvita? Er den god? Skal se etter den. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Er den god? Skal se etter den. De er små og gode! Prøv de med sesam. 0 Siter
Gjest ikke-baker Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Hmm.. Hvor får man tak i dette da? Kanskje jeg kan låne kjøkkenet til venner i ny og ne. Brødet koster vel fra 25 - 30 kroner, men det er kun noen få bakeriutsalg som selger det. Jeg bruker ett brød pr uke, deler det opp i tre, fryser ned, og tar opp etter behov. Det er ingen andre i familien enn meg som spiser det, derfor går det ikke mer enn ett brød pr uke. Men her er iallefall OPPSKRIFTEN PÅ INGERS RUGBRØD 1,3kg sammalt hvete 200g fin sammalt rug 200g helkorn hvete 75g gjær 2 strøkne ts. salt 9 dl kruskakli/havrekli 1l surmelk 8 dl vann 1dl linfrø 1 dl solsikkekjerner Bland det tørre løs gjæren i litt væske Arbeid deig( blir ganske løs) Forhev 1 time, slå ned hev 0,5 time til Ha i former og putt i ovn 45-1 time i 220 0 Siter
Gjest ikke-baker Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Brødet koster vel fra 25 - 30 kroner, men det er kun noen få bakeriutsalg som selger det. Jeg bruker ett brød pr uke, deler det opp i tre, fryser ned, og tar opp etter behov. Det er ingen andre i familien enn meg som spiser det, derfor går det ikke mer enn ett brød pr uke. Men her er iallefall OPPSKRIFTEN PÅ INGERS RUGBRØD 1,3kg sammalt hvete 200g fin sammalt rug 200g helkorn hvete 75g gjær 2 strøkne ts. salt 9 dl kruskakli/havrekli 1l surmelk 8 dl vann 1dl linfrø 1 dl solsikkekjerner Bland det tørre løs gjæren i litt væske Arbeid deig( blir ganske løs) Forhev 1 time, slå ned hev 0,5 time til Ha i former og putt i ovn 45-1 time i 220 glemte å skrive at oppskriften gir tre brød. 0 Siter
Gjest Vil være anonym Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Brødet koster vel fra 25 - 30 kroner, men det er kun noen få bakeriutsalg som selger det. Jeg bruker ett brød pr uke, deler det opp i tre, fryser ned, og tar opp etter behov. Det er ingen andre i familien enn meg som spiser det, derfor går det ikke mer enn ett brød pr uke. Men her er iallefall OPPSKRIFTEN PÅ INGERS RUGBRØD 1,3kg sammalt hvete 200g fin sammalt rug 200g helkorn hvete 75g gjær 2 strøkne ts. salt 9 dl kruskakli/havrekli 1l surmelk 8 dl vann 1dl linfrø 1 dl solsikkekjerner Bland det tørre løs gjæren i litt væske Arbeid deig( blir ganske løs) Forhev 1 time, slå ned hev 0,5 time til Ha i former og putt i ovn 45-1 time i 220 Tusen hjertelig! 0 Siter
Sofline Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 De fleste knekkebrød inneholder jo mest karbohydrater. Hvis det bare er for sunnhetens skyld er det jo best med 100% fullkorn (dvs. intet fint hvetemel). 0 Siter
laban Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Nei, ikke de heller. Kalorier er faktisk måleenheten for energi... det virker det som mange glemmer. Jeg vet det, altså. Jeg synes bare det er sånn for tiden - alle karbohydrater og alle kalorier bør i utgangspunktet unngås. Jeg tror vi er helt enige. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.