Gå til innhold

Jeg har sagt det før...

Anbefalte innlegg

Skrevet

men det må gjentas.

Når dere er ute og flyr, husk endelig på at setet i midten på en treseter ikke skal brukes (hvis det kan unngås).

Å trenge seg ned i midtsetet hvis det er ledig andre steder, er dødssynd.

I de fleste tilfeller gjelder følgende; Jeg vil ikke ha deg der, jeg vil ikke kjenne deg og ikke vil jeg snakke med deg heller. Jeg er ikke interessert i det du mener eller det som står i avisen din. Jeg vil bare ha deg unna meg.

Den lille timen ombord er nemlig viktig til avslapping, avislesing, litt søvn og fred og ro.

Dette som et velment råd.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

16

• morsan

11

• favn

5

• skorpionfisken

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Greit. Skal prøve å huske det neste gang jeg ser deg.

Tusen takk, selv om tipset i og for seg gjaldt generelt.

Gjest erfart og vedtatt
Skrevet

Det skjønner vel de fleste håper jeg. Det er vel få som ville egle seg inn i midten på en trerader hvis det satt to fra før på hvert sitt yttersete (om det var ledige plasser andre steder).

Men noen elsker jo å trenge seg innpå andre. Jo mer nærkontakt jo bedre. Disse er som oftest i tillegg meget pratsomme og tar veldig lite hensyn til andre enn seg og sitt.

Skrevet

Det skjønner vel de fleste håper jeg. Det er vel få som ville egle seg inn i midten på en trerader hvis det satt to fra før på hvert sitt yttersete (om det var ledige plasser andre steder).

Men noen elsker jo å trenge seg innpå andre. Jo mer nærkontakt jo bedre. Disse er som oftest i tillegg meget pratsomme og tar veldig lite hensyn til andre enn seg og sitt.

Jeg vil aller helst sitte på fanget, jeg. Men ikke faen om jeg får!!

skorpionfisken
Skrevet

Hm. De flyene jeg tar er som oftest fulle. Og jeg trenger meg så langt fram jeg kan for å få et midtgangsete hvis det ikke er faste plasser. Er det faste plasser, og den faste plassen min er et midtgangsete så er det klart jeg presser meg ned der. Jeg kan jo ikke vite om flyet ellers får ledige plasser. Hvem som havner ved siden av meg er som oftest knekkende likegyldig.

Skrevet

Takk for støtte.

Mange bestiller billett uten å reservere sete i samme slengen. Da må de trykke på ledig sete i det de går ut mot flyet, og mange begår den Store Tabben. Det beste er at folk reserverer sete samtidig som de bestiller.

Jeg foretrekker i grunnen sete ved midtgangen, men etter at så mange klengere har begynt å fly, er det bedre å sitte ved vinduet og snu seg vekk og sove (aviser er det likevel ikke plass til å lese uten ergrelse).

skorpionfisken
Skrevet

Hm. De flyene jeg tar er som oftest fulle. Og jeg trenger meg så langt fram jeg kan for å få et midtgangsete hvis det ikke er faste plasser. Er det faste plasser, og den faste plassen min er et midtgangsete så er det klart jeg presser meg ned der. Jeg kan jo ikke vite om flyet ellers får ledige plasser. Hvem som havner ved siden av meg er som oftest knekkende likegyldig.

Midtsete skulle det stå sist der.

Noe skal man da irritere seg over da...

Skrevet

Når flyet er fullt, er det selvsagt lite man kan gjøre.

Skrevet

Jeg vil aller helst sitte på fanget, jeg. Men ikke faen om jeg får!!

Tja...meget kan la seg ordne. På utenlandsreiser sitter man gjerne i fulle fly og i mange timer.

Jeg har havnet sammen med mye rart folk på slike reiser, og hvor vi har drukket gratis sprit og flirt og stabbet oss "i land" på ren erfaring og autopilot. Slikt skjer kun på turistklasse. På businessklasse er det fred og ro.

Skrevet

Hm... det der kan handle om taktikk.

La oss si at det sitter to alminnelig hyggelig utseende, slanke mennesker ved midtgang og ved vindu. Man forstår at flyet vil fylles.

Da ser jeg faktisk ikke bort fra at jeg kunne finne på å ta midtsetet i angst for å komme mellom/ved siden av en overvektig, illeluktende og pratesyk bergenser - eller enda verre: Mor og barn der barnet er et barn som bare en mor kan elske.

Ellers foretrekker jeg midtgangssetet, da det tross alt er mer plass der enn de to andre setene disponerer. Det blir imidlertid gjerne en avveining, da de fleste toalettbesøkende har en irriterende evne til ikke å greie å samle kroppen ab und zu.

Og da har jeg ennå ikke sagt noe om kaffedrikking, avislesing og den infernalske støyen.

Når jeg tenker meg om, er det skikkelig kjipt å fly.

Skrevet

Hm... det der kan handle om taktikk.

La oss si at det sitter to alminnelig hyggelig utseende, slanke mennesker ved midtgang og ved vindu. Man forstår at flyet vil fylles.

Da ser jeg faktisk ikke bort fra at jeg kunne finne på å ta midtsetet i angst for å komme mellom/ved siden av en overvektig, illeluktende og pratesyk bergenser - eller enda verre: Mor og barn der barnet er et barn som bare en mor kan elske.

Ellers foretrekker jeg midtgangssetet, da det tross alt er mer plass der enn de to andre setene disponerer. Det blir imidlertid gjerne en avveining, da de fleste toalettbesøkende har en irriterende evne til ikke å greie å samle kroppen ab und zu.

Og da har jeg ennå ikke sagt noe om kaffedrikking, avislesing og den infernalske støyen.

Når jeg tenker meg om, er det skikkelig kjipt å fly.

Ja, det taktiske er viktig ved flyturer, og jeg skjønner din vurdering.

Jeg har vurdert ny taktikk; hvis flyet ikke er fullt, kan man gå ombord blant de siste og slik velge den plassen man ønsker (uavhengig av hva som er bestilt).

....

Det er ofte kjipt å fly, men alltid. Hvis folk oppfører seg sivilisert (i tråd med mine anbefalinger), kan turen bli en rolig stund preget av høneblund, ferske aviser, god kaffe, utstrakte ben og fred i sjelen.

...

PS.

Det er underlig hvor mange kolleger som absolutt skal sitte sammen tett i tett, selv om de jobber i lag hele året. Blant mine kolleger fortelles det aldri om hvilke setenummer man har.

Skrevet

Håper du ikke har havnet i en slik maskin som ikke har sete B, altså det ikkeeksisterende setet mellom A og C på seterekka til høyre når du går innover flyet forfra. Vet ikke hva denne flytypen heter. Men hvis noen hadde presset seg ned der, så forstår jeg at alle tre hadde en noe ubehagelig reise...;o)

Skrevet

Ja, det taktiske er viktig ved flyturer, og jeg skjønner din vurdering.

Jeg har vurdert ny taktikk; hvis flyet ikke er fullt, kan man gå ombord blant de siste og slik velge den plassen man ønsker (uavhengig av hva som er bestilt).

....

Det er ofte kjipt å fly, men alltid. Hvis folk oppfører seg sivilisert (i tråd med mine anbefalinger), kan turen bli en rolig stund preget av høneblund, ferske aviser, god kaffe, utstrakte ben og fred i sjelen.

...

PS.

Det er underlig hvor mange kolleger som absolutt skal sitte sammen tett i tett, selv om de jobber i lag hele året. Blant mine kolleger fortelles det aldri om hvilke setenummer man har.

Ved ettertanke kan jeg leve med veldig mye av medpassasjerer, unntatt én ting:

Sparking i setet mitt, nærmere bestemt bakfra. Det er virkelig, virkelig ille. Og jeg skjemmes ikke over å si at jeg ved flere anledninger med syrlig stemme har bedt foreldre holde styr på avkommets dunking.

Ellers er det som du sier, lesing, en blund og den etterlengtede kaffen som gjelder (selv om det koster endel nerver å håndtere den stødig).

Skrevet

Enig, og med det samme jeg har ordet vil jeg gjerne ta opp noe som gjelder en mer dagligdags setting:

Hvis du sitter på midtgangsplassen på en full buss og det blir ledig en toseter i nærheten, så flytter du selvsagt over til den ledige toseteren slik at personen på vindussetet ved siden av deg får breie seg på en toseter alene! ;-)

Unntak gjelder dersom det er max to holdeplasser igjen til du skal av, eller du er veldig gammel eller forøvrig skrøpelig til beins.

Og dessuten: MENN! Pass på hvor dere presser frem dokumentmappene deres! Mange av damene på bussen er på vei til jobb i skjørt og strømpebukse og ønsker ikke å ankomme jobben med DEN frevna i strømpebuksa bare fordi du på død og liv skal presse inn dokumentmappa di på gulvet mellom setene!

Takk! :-)

Skrevet

Enig, og med det samme jeg har ordet vil jeg gjerne ta opp noe som gjelder en mer dagligdags setting:

Hvis du sitter på midtgangsplassen på en full buss og det blir ledig en toseter i nærheten, så flytter du selvsagt over til den ledige toseteren slik at personen på vindussetet ved siden av deg får breie seg på en toseter alene! ;-)

Unntak gjelder dersom det er max to holdeplasser igjen til du skal av, eller du er veldig gammel eller forøvrig skrøpelig til beins.

Og dessuten: MENN! Pass på hvor dere presser frem dokumentmappene deres! Mange av damene på bussen er på vei til jobb i skjørt og strømpebukse og ønsker ikke å ankomme jobben med DEN frevna i strømpebuksa bare fordi du på død og liv skal presse inn dokumentmappa di på gulvet mellom setene!

Takk! :-)

Meget gode og tenksomme innspill.

Skrevet

Meget gode og tenksomme innspill.

;-)

Noen ganger slår tanken meg at jeg burde utgi en skikk-og-bruk-bok for kollektivtransport i by! ;-)

Andre ganger slår det meg at jeg kanskje irriterer meg over småting! ;-)

Skrevet

Ved ettertanke kan jeg leve med veldig mye av medpassasjerer, unntatt én ting:

Sparking i setet mitt, nærmere bestemt bakfra. Det er virkelig, virkelig ille. Og jeg skjemmes ikke over å si at jeg ved flere anledninger med syrlig stemme har bedt foreldre holde styr på avkommets dunking.

Ellers er det som du sier, lesing, en blund og den etterlengtede kaffen som gjelder (selv om det koster endel nerver å håndtere den stødig).

Det er prisverdig at du tar opp denne uvanen med å gå løs på seteryggen.

En ting er unger som sparker. Hvis man sakesløst sitter og døser og stadig blir sparket i ryggen, får man høy puls og turen er ødelagt.

Det samme gjelder folk som skal sette seg ned og tar solid grep i seteryggen foran dem (i det setet sitter selvsagt vi), trekker mot seg, deiser seg ned og slipper setet...slik at jeg formelig spretter fremover. Jeg har ofte vurdert håndgripeligheter i slike sammenhenger, men avstår uforståelig nok.

...

Du viser disiplin og styrke når du irettesetter medreisende for slik usosial adferd. Selv bruker jeg å snu meg med irritert mine, og se bak hva det er som foregår. Det bruker også å hjelpe.

Skrevet

;-)

Noen ganger slår tanken meg at jeg burde utgi en skikk-og-bruk-bok for kollektivtransport i by! ;-)

Andre ganger slår det meg at jeg kanskje irriterer meg over småting! ;-)

Tja, jeg vil ikke si at det er småting. Kollektivtransport i byene er jeg lite oppdatert på (for å si det mildt), men fly er jo også kollektivtransport og mye av de samme problemstillingene gjelder.

Skikk og bruk er da veldig viktig. Vi tilbringer mye tid på denne måten, og gjerne ved start og slutt på arbeidsdagen. Det er mye folk i omløp og hvis alle fulgte enkle regler, ville alle få en bedre dag.

Så jeg synes du skal gi ut den boken.

Skrevet

Håper du ikke har havnet i en slik maskin som ikke har sete B, altså det ikkeeksisterende setet mellom A og C på seterekka til høyre når du går innover flyet forfra. Vet ikke hva denne flytypen heter. Men hvis noen hadde presset seg ned der, så forstår jeg at alle tre hadde en noe ubehagelig reise...;o)

Joda, det finnes for all del mange flytyper som ikke byr på tresetere. Reglene tilsier da at en toseter disponeres en ett menneske, hvis det er mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...