Gjest hva er best? Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Jeg har alltid trodd at ris er mye bedre å spise enn å ha f.eks pommesfrites ved siden av maten. Men istad sjekket jeg hvor mange kalorier det er i 100gram ris og pommefrites. Ris:350kcal per 100g Pommes frites: 135 kcal per 100g Det var jo en ganske betydelig forskjell også. Er ris fortsatt bedre å spise hvis man prøver å holde en slank linje? 0 Siter
Prozak Skrevet 18. oktober 2005 Skrevet 18. oktober 2005 Her har vi jo et eksempel på å se seg blind på ting som "fett" og "kalorier". Det er mange typer kalorier, noen bra og noen dårlige. Det samme gjelder fett. Når det gjelder ris, så tror jeg nok, selv om den vanlige polerte risen ikke er supersunn, at det likevel er sunnere enn pommes frites (avhengig av om du kjøper sistnevnte på mcdonald, maliks eller lager det selv). Hvis du bytter til upolert ris, så får du et helt annet og mye sunnere produkt. "......................................." 0 Siter
Gjest tror jeg Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Men det er vel ukokt ris som har så mye kalorier. 100 gram kokt ris har ikke så mange kalorier... 0 Siter
Aryane Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 enig med prozak, dessuten metter 100 g ris mye mer enn 100 g pommes frites 0 Siter
Gjest LCC Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 På en pakke med ukokt ris, er det nødvendigvis kalorimengen i den ukokte risen det opplyses om. Kokt ris inneholder langt færre kalorier...mellom 90 og 120 pr 100 gram alt ettersom hvilken ristype det dreier seg om. Så spis ris med god samvittighet. (Men alt med måte så klart...;-)) 0 Siter
Gjest til tider hobbykverulant Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Her har vi jo et eksempel på å se seg blind på ting som "fett" og "kalorier". Det er mange typer kalorier, noen bra og noen dårlige. Det samme gjelder fett. Når det gjelder ris, så tror jeg nok, selv om den vanlige polerte risen ikke er supersunn, at det likevel er sunnere enn pommes frites (avhengig av om du kjøper sistnevnte på mcdonald, maliks eller lager det selv). Hvis du bytter til upolert ris, så får du et helt annet og mye sunnere produkt. "......................................." trodde en kalori bare var et mål på hvor mye energi som tilføres kroppen jeg men nå vet jeg at det både finnes snille om slemme kalorier :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 trodde en kalori bare var et mål på hvor mye energi som tilføres kroppen jeg men nå vet jeg at det både finnes snille om slemme kalorier :-) Cal. er et mål på energi, ja. Men det er forskjeller på det som kalles for "kallorier". ".............................................." 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Du regner som en gal mann. Gjør det om igjen, og regn ut fettprosenten, proteinprosenten og karbohydratprosenten i ris vs. pommes frites. Da vil du se hvorfor ris er sunt og pommes frites ikke er det. 0 Siter
Gjest baremei Skrevet 19. oktober 2005 Skrevet 19. oktober 2005 Hei på deg! Som mange her inne påpeker tror jeg du sammenlikner litt hulter til bulter her:) 100 gram kokt ris(vanlig, hvit ris) inneholder 116 kcal, 0,4 g fett, 2,5 g protein og 25 g karbohydrat. 100 g frossen pommes frites varmet i ovn inneholder 182 kcal, 4 g fett, 3 g protein og 31 g karbohydrater. 100 g pommes frites fra gatekjøkken inneholder ca. 299 kcal.,17 g fett, 3,5 g protein og 33 g karbohydrat. Som du ser, er ris fortsatt det sunneste alternativet. Aller best er de parboilede variantene og fullkornsris. Disse har mer fiber og lavere GI enn den polerte,hvite risen. Vil man ha pommes frites, er det MYE bedre å varme i ovn enn å frityrsteke. Aller sunnest blir det om man selv skjærer poteter i båter og ovnssteker dem. Evt. med olje(sunt fett!) og krydder på. Kjempegodt er det:) Kcalorier/energi er for øvrig noe vi absolutt ikke kan leve uten:) Viktig å huske på...Men det er bra om vi til hverdags prøver å styre unna de så kallede "tomme kaloriene",f.eks. snop. Dette gir bare energi uten å tilføre vitaminer, mineraler osv., som kroppen trenger for å fungere. Beste hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.