Gå til innhold

Pommes frites kontra ris

Anbefalte innlegg

Gjest hva er best?
Skrevet

Jeg har alltid trodd at ris er mye bedre å spise enn å ha f.eks pommesfrites ved siden av maten.

Men istad sjekket jeg hvor mange kalorier det er i 100gram ris og pommefrites.

Ris:350kcal per 100g

Pommes frites: 135 kcal per 100g

Det var jo en ganske betydelig forskjell også.

Er ris fortsatt bedre å spise hvis man prøver å holde en slank linje?

Fortsetter under...

Skrevet

Her har vi jo et eksempel på å se seg blind på ting som "fett" og "kalorier". Det er mange typer kalorier, noen bra og noen dårlige. Det samme gjelder fett.

Når det gjelder ris, så tror jeg nok, selv om den vanlige polerte risen ikke er supersunn, at det likevel er sunnere enn pommes frites (avhengig av om du kjøper sistnevnte på mcdonald, maliks eller lager det selv). Hvis du bytter til upolert ris, så får du et helt annet og mye sunnere produkt.

"......................................."

Gjest tror jeg
Skrevet

Men det er vel ukokt ris som har så mye kalorier. 100 gram kokt ris har ikke så mange kalorier...

Skrevet

enig med prozak, dessuten metter 100 g ris mye mer enn 100 g pommes frites

Skrevet

På en pakke med ukokt ris, er det nødvendigvis kalorimengen i den ukokte risen det opplyses om. Kokt ris inneholder langt færre kalorier...mellom 90 og 120 pr 100 gram alt ettersom hvilken ristype det dreier seg om. Så spis ris med god samvittighet. (Men alt med måte så klart...;-))

Gjest til tider hobbykverulant
Skrevet

Her har vi jo et eksempel på å se seg blind på ting som "fett" og "kalorier". Det er mange typer kalorier, noen bra og noen dårlige. Det samme gjelder fett.

Når det gjelder ris, så tror jeg nok, selv om den vanlige polerte risen ikke er supersunn, at det likevel er sunnere enn pommes frites (avhengig av om du kjøper sistnevnte på mcdonald, maliks eller lager det selv). Hvis du bytter til upolert ris, så får du et helt annet og mye sunnere produkt.

"......................................."

trodde en kalori bare var et mål på hvor mye energi som tilføres kroppen jeg

men nå vet jeg at det både finnes snille om slemme kalorier :-)

Annonse

Skrevet

trodde en kalori bare var et mål på hvor mye energi som tilføres kroppen jeg

men nå vet jeg at det både finnes snille om slemme kalorier :-)

Cal. er et mål på energi, ja. Men det er forskjeller på det som kalles for "kallorier".

".............................................."

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du regner som en gal mann.

Gjør det om igjen, og regn ut fettprosenten, proteinprosenten og karbohydratprosenten i ris vs. pommes frites.

Da vil du se hvorfor ris er sunt og pommes frites ikke er det.

Gjest baremei
Skrevet

Hei på deg!

Som mange her inne påpeker tror jeg du sammenlikner litt hulter til bulter her:)

100 gram kokt ris(vanlig, hvit ris) inneholder 116 kcal, 0,4 g fett, 2,5 g protein og 25 g karbohydrat.

100 g frossen pommes frites varmet i ovn inneholder 182 kcal, 4 g fett, 3 g protein og 31 g karbohydrater.

100 g pommes frites fra gatekjøkken inneholder ca. 299 kcal.,17 g fett, 3,5 g protein og 33 g karbohydrat.

Som du ser, er ris fortsatt det sunneste alternativet.

Aller best er de parboilede variantene og fullkornsris. Disse har mer fiber og lavere GI enn den polerte,hvite risen.

Vil man ha pommes frites, er det MYE bedre å varme i ovn enn å frityrsteke. Aller sunnest blir det om man selv skjærer poteter i båter og ovnssteker dem. Evt. med olje(sunt fett!) og krydder på. Kjempegodt er det:)

Kcalorier/energi er for øvrig noe vi absolutt ikke kan leve uten:) Viktig å huske på...Men det er bra om vi til hverdags prøver å styre unna de så kallede "tomme kaloriene",f.eks. snop. Dette gir bare energi uten å tilføre vitaminer, mineraler osv., som kroppen trenger for å fungere.

Beste hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...