Gå til innhold

Er "mange" billister idioter??


Anbefalte innlegg

  • Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mrxx

    43

  • Prozak

    21

  • favn

    11

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De har ikke tåkelys da? Da skal man bruke parklys sammen med tåkelyset.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=30262

Dvs, på veldig tåkete dager er det lov å bruke nærlys sammen med tåkelys, men reglene er såpass vanskelige, og har blitt forandret så mange ganger de siste årene, at folk nok kan gå litt i tull.

Skrevet

De har ikke tåkelys da? Da skal man bruke parklys sammen med tåkelyset.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=30262

Nei, ikke tåke, men parklys. Det er ingen tvil om det.

Men uansett så skal man bruke lys som synes og hva som trengs burde en billist skjønne, uansett om h*n bruker lys som er lovlig.

Skrevet

Dvs, på veldig tåkete dager er det lov å bruke nærlys sammen med tåkelys, men reglene er såpass vanskelige, og har blitt forandret så mange ganger de siste årene, at folk nok kan gå litt i tull.

Som sagt det er parklys. Hadde de enda brukt lys som synes i tåkehavet og ikke noe som knapt ses på 10 til 20 meters avstand.

Skrevet

Som sagt det er parklys. Hadde de enda brukt lys som synes i tåkehavet og ikke noe som knapt ses på 10 til 20 meters avstand.

Det begynner å bli en stund siden jeg tok lappen, men jeg hsuker da at kjørelærren min sa noe om at lysene ikke virket på samme måte i tåke som ellers. Men jegm å med skam inrømme at jeg ikke husker hva han sa...

Bør man kjøre med fjærnlys uansett? Eller var det slik at sikten faktisk er bedre i parklys enn n ørlys? Det er jammenmeg lenge siden jeg kjørte i et tåkehav. Noen som kan opplyse meg?

Gjest Knoll&tott
Skrevet

Dvs, på veldig tåkete dager er det lov å bruke nærlys sammen med tåkelys, men reglene er såpass vanskelige, og har blitt forandret så mange ganger de siste årene, at folk nok kan gå litt i tull.

Tåkelysa er bak - ikke framme på bilen... Ihvertfall på min bil...

Skrevet

"Jeg fatter ikke at mange får førerkort i det hele tatt, terskelen er altfor lav."

Det blir litt feil. Terskelen for å få førerkort er veldig høy - opplæringen er grundig, og prøvene er omfattende.

Det at en person kommer til å bli en idiot på disse områdene etter at h*n har tatt lappen er, naturlig nok, umulig å vite på forhånd. Ergo nytter det ikke å gjøre noe med noen "terskel" for å hjelpe på dette.

"....................................."

Skrevet

Det begynner å bli en stund siden jeg tok lappen, men jeg hsuker da at kjørelærren min sa noe om at lysene ikke virket på samme måte i tåke som ellers. Men jegm å med skam inrømme at jeg ikke husker hva han sa...

Bør man kjøre med fjærnlys uansett? Eller var det slik at sikten faktisk er bedre i parklys enn n ørlys? Det er jammenmeg lenge siden jeg kjørte i et tåkehav. Noen som kan opplyse meg?

Fjernlys i tåke = nei. Det hjelper lite eller ingenting på sikten, og det blinder noe voldsomt. Men tåkelys er jo faktisk lov å bruke i tåke, selv om nesten ingen gjør det. Grensen for når man går over fra å være synlig til å blinde de som kommer bak er vanskelig å se.

"............................................"

Skrevet

Fjernlys i tåke = nei. Det hjelper lite eller ingenting på sikten, og det blinder noe voldsomt. Men tåkelys er jo faktisk lov å bruke i tåke, selv om nesten ingen gjør det. Grensen for når man går over fra å være synlig til å blinde de som kommer bak er vanskelig å se.

"............................................"

Det kan vel også være at det som gir best sikt, ikke er best for møtende biler, i forhold til at de blir vanskeligere å se?

Da tenker jeg på disse som bruker parklys i tåka, kan det være at det for dem gir bedre sikt, mens det er vanskeligere å se dem?

Skrevet

"Jeg fatter ikke at mange får førerkort i det hele tatt, terskelen er altfor lav."

Enig. Og det burde vært mindre som skulle til før folk mista sertifikatet. For _alltid_! Grov råkjøring, fyllekjøring osv.

Grensene for å miste lappen er ikke for lave her til lands - de er blant de laveste i verden. Problemet er at politiet aldri er tilstede når det kommer en tulling og kjører forbi bil etter bil i en lang kø gjennom en uoversiktlig sving.

"............................................"

Skrevet

Det kan vel også være at det som gir best sikt, ikke er best for møtende biler, i forhold til at de blir vanskeligere å se?

Da tenker jeg på disse som bruker parklys i tåka, kan det være at det for dem gir bedre sikt, mens det er vanskeligere å se dem?

Meget mulig. Det er en balanse der et sted. Selv foretrekker jeg å måtte kjøre litt saktere p.g.a sikten fremfor å være usynlig for andre trafikanter. Det er jo snakk om å måle ulemper mot hvandre og velge det minste ondet i slike situasjoner.

"............................................"

Skrevet

Jo, hvis den som dropper bilbeltet sitter i baksetet. Da vil vedkommende ved en bråstopp fyke framover og rett på personen i forsetet, med alvorlige konsekvenser.

Meget godt poeng. En bråstopp i 100km/t, hvor personen i baksetet smeller inn i seteryggen foran, er ikke akkurat bra for den som sitter foran.

".............................................."

Skrevet

Meget mulig. Det er en balanse der et sted. Selv foretrekker jeg å måtte kjøre litt saktere p.g.a sikten fremfor å være usynlig for andre trafikanter. Det er jo snakk om å måle ulemper mot hvandre og velge det minste ondet i slike situasjoner.

"............................................"

Jepp.

Det eneste jeg husker fra sist jeg kjørte i tåka (lenge siden nå) var at det uansett var vondt å se, men jeg innbiller meg at svakt lys var mer behagelig å kjøre med, å ga hakket mer sikt.

Uansett bør man jo kjøre så forsiktig i tåka at man ikke treffer hverken andre biler, dyr eller mennesker. Har man så dårlig sikt at det er vanskelig når biler som kommer mot en med parklys på, så er det kanskje en selv som bør senke farten? For hvordan er det med myke trafikanter da? Hverken refleks eller sykkelykt lyser sterkere tilbake enn parklys.

Skrevet

Meget godt poeng. En bråstopp i 100km/t, hvor personen i baksetet smeller inn i seteryggen foran, er ikke akkurat bra for den som sitter foran.

".............................................."

Nemlig, og derfor bør det heller ikke være opp til personen i baksetet om han/hun vil bruke belte. Når jeg ber voksne passasjerer om å ta på seg beltet får man gjerne sleivete kommentarer fra baksetet om at "jeg betaler boten hvis det blir kontroll".

Skrevet

Nemlig, og derfor bør det heller ikke være opp til personen i baksetet om han/hun vil bruke belte. Når jeg ber voksne passasjerer om å ta på seg beltet får man gjerne sleivete kommentarer fra baksetet om at "jeg betaler boten hvis det blir kontroll".

Jeg forlanger at enhver passasjer bruker bilbelte når jeg kjører. Så lenge jeg er ansvarlig for passasjerene, så får de gjøre som jeg sier.

"............................................."

Skrevet

Grensene for å miste lappen er ikke for lave her til lands - de er blant de laveste i verden. Problemet er at politiet aldri er tilstede når det kommer en tulling og kjører forbi bil etter bil i en lang kø gjennom en uoversiktlig sving.

"............................................"

Og dersom politiet alltid hadde vært til stede der det kommer en tulling, så betyr det at de det aller aller meste av tiden er til stede der det ikke skjer noe som helst galt, og da ville vel folk ha klagd på at man kastet bort ressureser som kunne vært brukt på andre fronter! ;-)

Skrevet

Og dersom politiet alltid hadde vært til stede der det kommer en tulling, så betyr det at de det aller aller meste av tiden er til stede der det ikke skjer noe som helst galt, og da ville vel folk ha klagd på at man kastet bort ressureser som kunne vært brukt på andre fronter! ;-)

Jepp - lett skal det ikke være. Men bare vent - slik som samfunnet her utvikler seg får vi nok snart videoovervåking langs alle veier :-)

Jeg kunne nesten tenkt meg å være politi i sivil, som kunne kjørt rundt og kverket slike idioter. Da ville jeg helst ignorert de som kjørte litt for fort, og heller fokusert på uforsvarlig kjøring.

"........................................."

Skrevet

Jeg forlanger at enhver passasjer bruker bilbelte når jeg kjører. Så lenge jeg er ansvarlig for passasjerene, så får de gjøre som jeg sier.

"............................................."

Samma her! :-)

Og med det samme vi har dette temaet oppe: Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor taxisjåfører insisterer på å kjøre belteløse, smat ikke bryr seg filla om personen bak dem bruker belte eller ikke.

Normalt så går de ikke SÅ ofte ut og inn, da, at det er noe ekstremt mye arbeid i å ta beltet av og på. De jobber jo ikke akkurat i en næring hvor man får "gratis" trim på arbeidsplassen! ;-)

Riktignok kan en person bak bruke beltet til å stramme det rundt sjåføren under et ran, men passasjeren kan jo ha både kniv og pistol å true med, så jeg skulle tro at videoovervåking etc er bedre.

Skrevet

Jepp - lett skal det ikke være. Men bare vent - slik som samfunnet her utvikler seg får vi nok snart videoovervåking langs alle veier :-)

Jeg kunne nesten tenkt meg å være politi i sivil, som kunne kjørt rundt og kverket slike idioter. Da ville jeg helst ignorert de som kjørte litt for fort, og heller fokusert på uforsvarlig kjøring.

"........................................."

Er du først politi, så har du politimyndighet døgnet rundt. Mao, så er det flere politi i sivil i trafikken enn de uniformerte. Og ser de noe ekstra ille, så bruker de å slå til, omde så skulle være på høstferie.

Skrevet

Jepp - lett skal det ikke være. Men bare vent - slik som samfunnet her utvikler seg får vi nok snart videoovervåking langs alle veier :-)

Jeg kunne nesten tenkt meg å være politi i sivil, som kunne kjørt rundt og kverket slike idioter. Da ville jeg helst ignorert de som kjørte litt for fort, og heller fokusert på uforsvarlig kjøring.

"........................................."

Hehe..

"Da ville jeg helst ignorert de som kjørte litt for fort, og heller fokusert på uforsvarlig kjøring."

Selvsagt ville du det, da kunne du med god samvittighet fortsatt å kjøre litt for fort, og latt være med den uforsvarlige kjøringen. Som du selvsagt ikke bedriver ;-) Du vet, de aller, aller fleste anser seg som bedre (og sikkert mer forsvarlige) sjåfører enn gjennomsnittet ;-)

(Ikke misforstå, jeg er jo ikke egentlig uenig)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...