Gå til innhold

Er "mange" billister idioter??

Anbefalte innlegg

Ørkenvandreren
Skrevet

He-he :-)

Hvis jeg skal hisse meg opp, blir det over den helvetes mangelfulle blinklysbruken til mange.

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

43

• Prozak

21

• favn

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

He-he :-)

Hvis jeg skal hisse meg opp, blir det over den helvetes mangelfulle blinklysbruken til mange.

Jeg også, faen altså, her står man f.eks i innkjøringen til ei rundkjøringen og apekatten som er i rundkjøringen kjører av rett før h*n kommer til der du står.

Tenk så mye lettere trafikken hadde gått, hvis alle brukte blinklys,

Men dette med parklys var i min opplevelse i dag tidlig mye farligere fordi fartsgrensen er 80 km/t, selv om det ikke gikk så fort.

Gjest burgunder
Skrevet

billister? Det samme som listepriser på biler?

Skrevet

Jeg også, faen altså, her står man f.eks i innkjøringen til ei rundkjøringen og apekatten som er i rundkjøringen kjører av rett før h*n kommer til der du står.

Men dette med parklys var i min opplevelse i dag tidlig mye farligere fordi fartsgrensen er 80 km/t, selv om det ikke gikk så fort.

Det er typisk at man er så forvirret av om det skal blinkes slik eller sånn i en rundkjøring at mange rette og slett kutter ut blinkinga.

Synd!

Skrevet

billister? Det samme som listepriser på biler?

Ja, det er det samme.

Skrevet

Det er typisk at man er så forvirret av om det skal blinkes slik eller sånn i en rundkjøring at mange rette og slett kutter ut blinkinga.

Synd!

Kanskje det er en årsak, men det er tross alt bedre å bruke det enn å ikke bruke det. Det er tross alt ikke så vanskelig da og hvis de ikke kan såpass burde de ikke kjøre bil.

Før var det slik at man kun skulle blinke seg ut av rundkjøringene, nå skal man også blinke til venste før rundkjøringene hvis de skal til venstre.

Skrevet

Jeg er ikke enig at den har blitt så mye strengere, det har bare blitt innlagt flere øvelser eleven må i gjennom. Det betyr ikke at det er vanskligere, bare dyrere.

Tja...det varierer sikkert. Men du kan vel ikke påstå at den praktiske prøve ikke er streng nok? Det er ikke mange småfeil du skal gjøre før du stryker.

Jeg husker når de la om kjøreprøven (når jeg tok lappen var det ingen minimumstid på oppkjøringen - bare maks. 45min.). Enkelte steder hadde de en strykprosent på 100 den første tiden, så jo - jeg tror nok det ble vanskeligere. Selv holdt jeg på å stryke fordi bremsene på bilen var så knappe at det var vanskelig å bremse mykt hele tiden, og fordi jeg blinket av typen 4 sekunder før et kryss i stedet for 5.

"........................................."

Skrevet

"Jeg også, faen altså, her står man f.eks i innkjøringen til ei rundkjøringen og apekatten som er i rundkjøringen kjører av rett før h*n kommer til der du står."

Uhm....det må jo bety at bilen som er i rundkjøringen kjører av i samme retning som du kommer fra. Og da er jo venstresiden hans vendt fra deg, og du vil ikke alltid kunne se at han blinker ut til høyre.

"........................................"

Skrevet

Kanskje det er en årsak, men det er tross alt bedre å bruke det enn å ikke bruke det. Det er tross alt ikke så vanskelig da og hvis de ikke kan såpass burde de ikke kjøre bil.

Før var det slik at man kun skulle blinke seg ut av rundkjøringene, nå skal man også blinke til venste før rundkjøringene hvis de skal til venstre.

"Før var det slik at man kun skulle blinke seg ut av rundkjøringene, nå skal man også blinke til venste før rundkjøringene hvis de skal til venstre."

Det lærte da jeg for 13 år siden - at man skulle blinke inn, og så ut. Det var dog ikke noe krav, men en anbefaling.

Forøvrig - de som ikke blinker riktig, og plasserer seg feil i rundtkjøringer er typisk godt voksne sjåfører som tok lappen før vi fikk rundkjøringer.

"..........................................."

Skrevet

Tja...det varierer sikkert. Men du kan vel ikke påstå at den praktiske prøve ikke er streng nok? Det er ikke mange småfeil du skal gjøre før du stryker.

Jeg husker når de la om kjøreprøven (når jeg tok lappen var det ingen minimumstid på oppkjøringen - bare maks. 45min.). Enkelte steder hadde de en strykprosent på 100 den første tiden, så jo - jeg tror nok det ble vanskeligere. Selv holdt jeg på å stryke fordi bremsene på bilen var så knappe at det var vanskelig å bremse mykt hele tiden, og fordi jeg blinket av typen 4 sekunder før et kryss i stedet for 5.

"........................................."

Den teoretiske siden er kanskje ikke så ille, men som jeg har sagt, det legges altfor lite vekt på konsekvensene av dine egne handlinger.

F.eks hvis du kjører altfor sakte i forhold til hva som er forventet, så kan dette gi livsfarlige forbikjøringer i køen bak. Bilisten som ligger først tenker bare på sin egen sikkerhet og kjører sakte, men ikke på andres.

Eller med bruk av billys, de bruker ikke nærlys fordi de ser da godt selv og tenker ikke på at andre ser deg veldig dårlig.

Svært få tenker hvordan fargen på bilen har betydning for hvor godt du ses.

Tenk deg en mørk bil i regnvær i skumringen eller en grå bil mot lys asfalt midt på dagen eller i tåke.

I tillegg så legges det for lite vekt på selve kjøreferdighetene. Det er nifst å se hvor dårlige enkelte bilister er.

Skrevet

"Jeg også, faen altså, her står man f.eks i innkjøringen til ei rundkjøringen og apekatten som er i rundkjøringen kjører av rett før h*n kommer til der du står."

Uhm....det må jo bety at bilen som er i rundkjøringen kjører av i samme retning som du kommer fra. Og da er jo venstresiden hans vendt fra deg, og du vil ikke alltid kunne se at han blinker ut til høyre.

"........................................"

Joda, det ser du da Prozak. Svært få tilfeller du ikke ser det. Nå er det lenge siden du har kjørt bil, hehe.

Skrevet

"Før var det slik at man kun skulle blinke seg ut av rundkjøringene, nå skal man også blinke til venste før rundkjøringene hvis de skal til venstre."

Det lærte da jeg for 13 år siden - at man skulle blinke inn, og så ut. Det var dog ikke noe krav, men en anbefaling.

Forøvrig - de som ikke blinker riktig, og plasserer seg feil i rundtkjøringer er typisk godt voksne sjåfører som tok lappen før vi fikk rundkjøringer.

"..........................................."

Jo, men det er mye lenger enn 13 år siden jeg tok førerkort:-)

Jeg vet ikke om det er blitt et krav eller om det er anbefalt, vet bare at de som tar førerkort nå lærer det.

De som tok førerkort for lenge siden gjør sikkert mer feil i rundkjøringer enn nybakte sjåfører, men det er jeg faktisk litt usikker på.

mil1365380270
Skrevet

Jeg synes du viser svært liten forståelse for at lysbruk innebærer lyspæreskifting. Da de på stasjonen er veldig trege *stønn*, er det så klart noe man ikke vil oppleve så ofte ;-)

Skrevet

De bør også konse seg litt om de som kjører altfor sakte og lager store køer. Dette er livsfarlig for andre.

Inkluderer dette de som velger å følge fartsgrensene, og får et haleheng av folk som kjører 10-20 kilometer over fartsgrensa til vanlig?

Skrevet

Jeg synes du viser svært liten forståelse for at lysbruk innebærer lyspæreskifting. Da de på stasjonen er veldig trege *stønn*, er det så klart noe man ikke vil oppleve så ofte ;-)

Det er noe en sjåfør burde klare selv, klarer h*n det ikke og lysene ikke virker burde de gå:-)

mil1365380270
Skrevet

Det er noe en sjåfør burde klare selv, klarer h*n det ikke og lysene ikke virker burde de gå:-)

Himmel, du er streng altså! ;-)

mil1365380270
Skrevet

Inkluderer dette de som velger å følge fartsgrensene, og får et haleheng av folk som kjører 10-20 kilometer over fartsgrensa til vanlig?

I rimelig mange tilfeller er den forrerste bilen en som tror han følger fartsgrensen, men spidometeret hans viser for mye.

Men de mest plagsomme er de som lusekjører i svingene, og gir på når det går an å kjøre forbi. Hvis bil nummer to er en smarting som ikke tør å kjøre forbi, men ligger klistret opp i bil nummer en, er moroa i gang.

Skrevet

Den teoretiske siden er kanskje ikke så ille, men som jeg har sagt, det legges altfor lite vekt på konsekvensene av dine egne handlinger.

F.eks hvis du kjører altfor sakte i forhold til hva som er forventet, så kan dette gi livsfarlige forbikjøringer i køen bak. Bilisten som ligger først tenker bare på sin egen sikkerhet og kjører sakte, men ikke på andres.

Eller med bruk av billys, de bruker ikke nærlys fordi de ser da godt selv og tenker ikke på at andre ser deg veldig dårlig.

Svært få tenker hvordan fargen på bilen har betydning for hvor godt du ses.

Tenk deg en mørk bil i regnvær i skumringen eller en grå bil mot lys asfalt midt på dagen eller i tåke.

I tillegg så legges det for lite vekt på selve kjøreferdighetene. Det er nifst å se hvor dårlige enkelte bilister er.

Dette er da ikke ting som "læres" under kjøreopplæringen.

"F.eks hvis du kjører altfor sakte i forhold til hva som er forventet, så kan dette gi livsfarlige"

Jeg lærte da at man ikke skal ligge for mye under fartsgrensen.

"Eller med bruk av billys, de bruker ikke nærlys fordi de ser da godt selv og tenker ikke på at andre ser deg veldig dårlig."

Det lærer du inngående i kjøreopplæringen.

"Svært få tenker hvordan fargen på bilen har betydning for hvor godt du ses."

Skal de lære på trafikkskolen at de må holde seg unna slike farger? :-) Jeg husker da også å ha lært hvilke farger som var mest/minst synlige.

"I tillegg så legges det for lite vekt på selve kjøreferdighetene. Det er nifst å se hvor dårlige enkelte bilister er."

Hvilke ferdigheter tenker du på? Kjøring må læres over tid, og det er umulig å bli en god sjåfør i løpet av opplæringen. Hoveddelen av kjøreferdigheten læres etter at man har lappen, og med mindre vi skal kreve at det brukes 1 eller 2 år på kjøreopplæringen, så vil dette måtte være slik.

Jeg synes du henger deg opp i ting som har lite med kjøreopplæringen å gjøre. Hvis en person, etter at h*n har fått lappen, begynner å gi faen i lysbruk etc., så kan man neppe skylde på kjøreskolen. Jeg mistenker at det er ingenting en kjørerlærer kan si som får enkelte til å la være å kaste alle regler i bøtta når de begynner å kjøre selv. Å forsøke å skremme ungdom fra å gjøre visse handlinger vet vi fungerer veldig dårlig.

".........................................."

Skrevet

På en måte, fordi de burde faktisk kjøre tilside fordi de lager køer. Du vet jo ikke om ditt speedometer viser riktig. Men ved å følge med bakover så ser du om du bør kjøre tilside eller ikke. Det er lov å gjøre en vurdering selv om du holder fartsgrensen.

Selv om du holder fartsgrensen så kan du ha en kjørestil som gjør at du lager køer også.

En ting til er at stort sett alle speedometere har en 5 til 10 % feilvisning.

Skrevet

Joda, det ser du da Prozak. Svært få tilfeller du ikke ser det. Nå er det lenge siden du har kjørt bil, hehe.

Jeg har ikke hatt bil på et par år, nei :-)

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...