Gå til innhold

Er "mange" billister idioter??

Anbefalte innlegg

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

43

• Prozak

21

• favn

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

På en måte, fordi de burde faktisk kjøre tilside fordi de lager køer. Du vet jo ikke om ditt speedometer viser riktig. Men ved å følge med bakover så ser du om du bør kjøre tilside eller ikke. Det er lov å gjøre en vurdering selv om du holder fartsgrensen.

Selv om du holder fartsgrensen så kan du ha en kjørestil som gjør at du lager køer også.

En ting til er at stort sett alle speedometere har en 5 til 10 % feilvisning.

Tror jeg skal teste den der en dag om det blir nødvending.

Fortrinnsvis rett før et av UPs kjære fotoapparater ;-)

Skrevet

Tror jeg skal teste den der en dag om det blir nødvending.

Fortrinnsvis rett før et av UPs kjære fotoapparater ;-)

Det er mange målinger, ikke fotobokser, langs veiene,så det er bare å følge med.

Men som sagt, det er bare å bruke hue, det er jo som regel en grunn for at bilene hoper seg opp bak.

Jeg har snakket med mange som påstår at de kjører i fartsgrensene.Men når jeg sitter på med dem så kan de f.eks være utrolig trege til å gi gass etter at de har kjørt ut på en vei eller at de varierer hastigheten nedover ti eller tyve km, for så å gasse på igjen. Er det litt trafikk, som det stort sett er, så skaper dette køer med en gang.

Slike varierte hastigheter gir stor virkning bakover i køen fordi det blir en trekkspillvirkning. Den bakerste bilen kan i verste fall måtte stoppe helt opp.

Skrevet

Det er mange målinger, ikke fotobokser, langs veiene,så det er bare å følge med.

Men som sagt, det er bare å bruke hue, det er jo som regel en grunn for at bilene hoper seg opp bak.

Jeg har snakket med mange som påstår at de kjører i fartsgrensene.Men når jeg sitter på med dem så kan de f.eks være utrolig trege til å gi gass etter at de har kjørt ut på en vei eller at de varierer hastigheten nedover ti eller tyve km, for så å gasse på igjen. Er det litt trafikk, som det stort sett er, så skaper dette køer med en gang.

Slike varierte hastigheter gir stor virkning bakover i køen fordi det blir en trekkspillvirkning. Den bakerste bilen kan i verste fall måtte stoppe helt opp.

Jepp.

Fenomenet er dog mest kjent ved tett trafikk - hvor en del menneskers slalåmkjøring gjennom trafikken skaper såpass mange oppbremsninger at trafikken stopper helt opp...

Skrevet

Etter å ha blitt påkjørt opp til flere ganger fordi sjåfører ikke ser seg for i begge retninger når de skal ut på en hovedvei fra en sidevei (de ser til høyre dit bilene de har vikeplikt kommer fra, ikke til venstre der fotgjengerovergangen er) og etter å ha sett bilister forsøke å kjøre på studenter med vilje fordi de mener folk ikke bør krysse en riksvei til fots (må krysse den, bussholdeplassen ligger på andre siden) så er jeg overbevist om at store deler av dem er idioter.

I østfold iallefall.

Aldri blitt nesten-påkjørt engang i hele mitt liv før, her nede blir man omtrent meiet ned i fotgjengerovergangen minst 1 gang i mnd uansett hvor forsiktig man forsøker å være. "Hvis jeg bare gasser litt til rekker jeg å kjøre forbi akkurat 2 cm før fotgjengeren trår på den delen av veien"

*himle*

Skrevet

He-he :-)

Hvis jeg skal hisse meg opp, blir det over den helvetes mangelfulle blinklysbruken til mange.

Tiltredes!

Skrevet

Jepp.

Fenomenet er dog mest kjent ved tett trafikk - hvor en del menneskers slalåmkjøring gjennom trafikken skaper såpass mange oppbremsninger at trafikken stopper helt opp...

Joda, det er sant det, men du er nok ikke så naiv at du tror at det er kun det som skaper disse situasjonene.

Alle har ett ansvar i at trafikken går lett og greit, ikke minst de som ligger først og lager køer.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du stritter litt i mot det.

Skrevet

Etter å ha blitt påkjørt opp til flere ganger fordi sjåfører ikke ser seg for i begge retninger når de skal ut på en hovedvei fra en sidevei (de ser til høyre dit bilene de har vikeplikt kommer fra, ikke til venstre der fotgjengerovergangen er) og etter å ha sett bilister forsøke å kjøre på studenter med vilje fordi de mener folk ikke bør krysse en riksvei til fots (må krysse den, bussholdeplassen ligger på andre siden) så er jeg overbevist om at store deler av dem er idioter.

I østfold iallefall.

Aldri blitt nesten-påkjørt engang i hele mitt liv før, her nede blir man omtrent meiet ned i fotgjengerovergangen minst 1 gang i mnd uansett hvor forsiktig man forsøker å være. "Hvis jeg bare gasser litt til rekker jeg å kjøre forbi akkurat 2 cm før fotgjengeren trår på den delen av veien"

*himle*

Ingen tvil om at det er mye tullinger på veiene. Slike tilfeller du referer til ser jeg ikke så veldig ofte, tenkte da på gangfelt. Det tror jeg er ganske bra herover, selv om jeg ser enkelttilfeller.

Men det å snike seg ut fra en sidevei, ser jeg ganske mye av, i tillegg er disse så vannvittig trege til å gi på også, så de lager raskt køer i tillegg til at bilen bak holder på å kjøre inn i dem.

Det eneste dette handler om er at alle burde forsøke å være minst mulig til hinder for andre. Hadde alle kjørt slik så hadde mye vært løst.

Skrevet

I rimelig mange tilfeller er den forrerste bilen en som tror han følger fartsgrensen, men spidometeret hans viser for mye.

Men de mest plagsomme er de som lusekjører i svingene, og gir på når det går an å kjøre forbi. Hvis bil nummer to er en smarting som ikke tør å kjøre forbi, men ligger klistret opp i bil nummer en, er moroa i gang.

Enig med deg, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å forstå.

Det er da bare å kjøre tilside av og til hvis de lager kø, verre er det jo ikke. Jeg fatter heller ikke at de ikke synes det er plagsomt med en lang rekke biler bak.

Skrevet

På en måte, fordi de burde faktisk kjøre tilside fordi de lager køer. Du vet jo ikke om ditt speedometer viser riktig. Men ved å følge med bakover så ser du om du bør kjøre tilside eller ikke. Det er lov å gjøre en vurdering selv om du holder fartsgrensen.

Selv om du holder fartsgrensen så kan du ha en kjørestil som gjør at du lager køer også.

En ting til er at stort sett alle speedometere har en 5 til 10 % feilvisning.

Du bør vel ikke ta de som holder fartsgrensene, men de som ikke greier å innordne seg, men må forbi, forbi, forbi...

Skrevet

Enig med deg, jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å forstå.

Det er da bare å kjøre tilside av og til hvis de lager kø, verre er det jo ikke. Jeg fatter heller ikke at de ikke synes det er plagsomt med en lang rekke biler bak.

Det er litt underlig at aggressivitet og høy aktivitet regnes som normalen i trafikken, men mer passiv innordning er det kritikkverdige.

Skrevet

Du bør vel ikke ta de som holder fartsgrensene, men de som ikke greier å innordne seg, men må forbi, forbi, forbi...

Nja, er ikke helt enig i det, fordi det ene er ikke noe bedre enn det andre.

Du skriver som om jeg mener det er greit at noen kjører slalom og det har jeg hverken sagt eller ment.

Men jeg vet hvorfor noen velger å kjøre slalom og det er fordi blant annet noen gnomer av noen billister som kjører først lager køer.

Det vil alltids være noen som vil gjøre det likevel, men poenget er å få ned antall farlige forbikjøringer.

Poenget er at lager du kø, som kan komme av din kjørestil, selv om du stort sett kjører i fartsgrensen, bør du kjøre tilside av og til. Hvorfor dette er så vanskelig å forstå det er noe merkelige greier.

Det vi som billister ikke må glemme er at hastigheten lenger bak i køen variere mye mer enn det gjør for deg som kjører først. Årsaken er trekkspillvirkningen. De som kjører bakerst i en slik kø, kan oppleve store hatighetsforandringer.

Som jeg har sagt, det er ikke sikkert at kilometeret ditt viser riktig hastighet heller.

Skrevet

Det er litt underlig at aggressivitet og høy aktivitet regnes som normalen i trafikken, men mer passiv innordning er det kritikkverdige.

Det har ikke jeg påstått.

Jeg vil nå ikke påstå at en som f.eks kjører 10 eller 20 km under fartsgrensen har innordnet seg riktig heller.

Skrevet

Jeg vil nå ikke påstå at en som f.eks kjører 10 eller 20 km under fartsgrensen har innordnet seg riktig heller.

20 km/t under fartsgrensen er jo gunstig. Da flærrer vi forbi, 10 km/t likeså.

For oss som på langkjøring legger måleren på fartsgrense +20km/t (man skal jo frem), er egentlig de som ligger "på streken" de mest krevende.

Skrevet

Nja, er ikke helt enig i det, fordi det ene er ikke noe bedre enn det andre.

Du skriver som om jeg mener det er greit at noen kjører slalom og det har jeg hverken sagt eller ment.

Men jeg vet hvorfor noen velger å kjøre slalom og det er fordi blant annet noen gnomer av noen billister som kjører først lager køer.

Det vil alltids være noen som vil gjøre det likevel, men poenget er å få ned antall farlige forbikjøringer.

Poenget er at lager du kø, som kan komme av din kjørestil, selv om du stort sett kjører i fartsgrensen, bør du kjøre tilside av og til. Hvorfor dette er så vanskelig å forstå det er noe merkelige greier.

Det vi som billister ikke må glemme er at hastigheten lenger bak i køen variere mye mer enn det gjør for deg som kjører først. Årsaken er trekkspillvirkningen. De som kjører bakerst i en slik kø, kan oppleve store hatighetsforandringer.

Som jeg har sagt, det er ikke sikkert at kilometeret ditt viser riktig hastighet heller.

Nå kjører ikke jeg spesielt sakte og passivt, heller tvert imot, jeg er nok en offensiv sjåfør.

Men det ville være helt absurd hvis jeg skulle bli forbannet på og hevde min rett overfor de mer passive.

Bortsett fra dem som ikke kjører inn i lyskrysset på grønt når de skal svinge til venstre, såklart. Disse bilene har jeg lyst å ta GODT for meg bakfra.

Skrevet

Men er det virkelig et problem at så mange kjører 20 kilometer under fartsgrensen? Hvis jeg har dumpet borti en eller to slike i løpet av min 'karriere' som sjåfør, må det være toppen.

Derimot har jeg betydelig mer erfaring med bøller og respektløse galninger i trafikken. Og så vidt statistikkene viser, er vel også fartssyndere opphav til de aller fleste ulykker.

Skrevet

20 km/t under fartsgrensen er jo gunstig. Da flærrer vi forbi, 10 km/t likeså.

For oss som på langkjøring legger måleren på fartsgrense +20km/t (man skal jo frem), er egentlig de som ligger "på streken" de mest krevende.

Hvis vær, kjøreforhold og møtende biler tillater det er det bare å dra forbi. Men det er desvverre så mye trafikk at det ikke alltid er lett å komme seg forbi, selv på motorvei.

Men ligger du langt bak i ei kø, så er det ikke fullt så enkelt.

Skrevet

Nå kjører ikke jeg spesielt sakte og passivt, heller tvert imot, jeg er nok en offensiv sjåfør.

Men det ville være helt absurd hvis jeg skulle bli forbannet på og hevde min rett overfor de mer passive.

Bortsett fra dem som ikke kjører inn i lyskrysset på grønt når de skal svinge til venstre, såklart. Disse bilene har jeg lyst å ta GODT for meg bakfra.

Det har ikke noe med å hevde sin rett. Hvorfor skal en som er en sinke i trafikken hevde sin rett til å kjøre sakte da?

Eller hevde sin rett til å lage køer?

Det ene er ikke noe bedre enn det andre. Det er faktisk ikke verre dette, enn at man kjører slik at man er til minst hinder for andre. Enkelt og greit egentlig. Det er bare å få de små grå til å tusle litt rundt, så hadde mye vært svært mye bedre for alle.

Skrevet

Hvis vær, kjøreforhold og møtende biler tillater det er det bare å dra forbi. Men det er desvverre så mye trafikk at det ikke alltid er lett å komme seg forbi, selv på motorvei.

Men ligger du langt bak i ei kø, så er det ikke fullt så enkelt.

Nei, det er verre (og tar lengre tid) å ta seg frem etter veien nå enn for 20 år siden.

Jeg har gitt opp langkjøring og tar fly i stedet. Hvis man likevel må til pers, kjører jeg om natten.

Skrevet

Det har ikke noe med å hevde sin rett. Hvorfor skal en som er en sinke i trafikken hevde sin rett til å kjøre sakte da?

Eller hevde sin rett til å lage køer?

Det ene er ikke noe bedre enn det andre. Det er faktisk ikke verre dette, enn at man kjører slik at man er til minst hinder for andre. Enkelt og greit egentlig. Det er bare å få de små grå til å tusle litt rundt, så hadde mye vært svært mye bedre for alle.

De sosialistiske kjerneverdier tilsier at vi alle skal stå i kø, innordne oss fellesskapet og la farten avpasses etter den som kjører saktest.

Firefelts veier lar folk kjøre slik det passer dem best (fort eller sakte) og denne individuelle friheten irriterer de røde. Følgelig motarbeider de slike veier.

Det var morgenens politiske analyse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...