Gå til innhold

Er "mange" billister idioter??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men er det virkelig et problem at så mange kjører 20 kilometer under fartsgrensen? Hvis jeg har dumpet borti en eller to slike i løpet av min 'karriere' som sjåfør, må det være toppen.

Derimot har jeg betydelig mer erfaring med bøller og respektløse galninger i trafikken. Og så vidt statistikkene viser, er vel også fartssyndere opphav til de aller fleste ulykker.

Da må du kjøre svært lite bil, hvis du sjeldent opplever dette, eller at du kun kjører i større byer, hvor hastigheten er liten fra før av.

Jeg kjører mye etter landeveien og opplever dette faktisk daglig.

Jeg har kjørt 30.000 km i året i mange år og antall farlige situasjoner har jeg opplevd mest av er i slike køer som går for sakte.

Da går det ikke lenge før bilistene begynner å kjøre forbi. Mange av disse hadde kjørt i køa hvis den gikk greit.

Hvem får skylda under en kollisjon? Jo det er jo naturligvis de som kjører forbi, men hovedårsaken kan ligge i tullingen som ligger først.

Går køa i fartsgrensene er det færre som kjører forbi. Du skal ikke følge stort med før du ser det.

• Svar 133
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

43

• Prozak

21

• favn

11

• morsan

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De sosialistiske kjerneverdier tilsier at vi alle skal stå i kø, innordne oss fellesskapet og la farten avpasses etter den som kjører saktest.

Firefelts veier lar folk kjøre slik det passer dem best (fort eller sakte) og denne individuelle friheten irriterer de røde. Følgelig motarbeider de slike veier.

Det var morgenens politiske analyse.

Men gode gripp, vi kan diskutere og sloss for liberalistiske verdier i forbindelse med veldig mye, men individuell frihet og subjektive valg i trafikken høres vanskelig ut for meg.

Det ligger i sakens natur at det ikke er spesielt mye rom for sterke subjekter innenfor et slikt system.

Skrevet

Det har ikke noe med å hevde sin rett. Hvorfor skal en som er en sinke i trafikken hevde sin rett til å kjøre sakte da?

Eller hevde sin rett til å lage køer?

Det ene er ikke noe bedre enn det andre. Det er faktisk ikke verre dette, enn at man kjører slik at man er til minst hinder for andre. Enkelt og greit egentlig. Det er bare å få de små grå til å tusle litt rundt, så hadde mye vært svært mye bedre for alle.

Jeg vet ikke hvor du bor, men igjen: Hvor mange 'sinker' møter du på daglig, i uken, i året? Jeg kan ikke huske sist jeg møtte en. Dette må jo være et marginalt problem.

Skrevet

Nei, det er verre (og tar lengre tid) å ta seg frem etter veien nå enn for 20 år siden.

Jeg har gitt opp langkjøring og tar fly i stedet. Hvis man likevel må til pers, kjører jeg om natten.

Om natten er det faktisk ganske behagelig å kjøre bil. Jeg har også kjørt mye om natten for å spare tid.

Skrevet

De sosialistiske kjerneverdier tilsier at vi alle skal stå i kø, innordne oss fellesskapet og la farten avpasses etter den som kjører saktest.

Firefelts veier lar folk kjøre slik det passer dem best (fort eller sakte) og denne individuelle friheten irriterer de røde. Følgelig motarbeider de slike veier.

Det var morgenens politiske analyse.

Hehe, ja...jeg skjønner heller ikke hvorfor vi skal tilpasse oss de som kjører for sakte.

Skrevet

Men gode gripp, vi kan diskutere og sloss for liberalistiske verdier i forbindelse med veldig mye, men individuell frihet og subjektive valg i trafikken høres vanskelig ut for meg.

Det ligger i sakens natur at det ikke er spesielt mye rom for sterke subjekter innenfor et slikt system.

Du har rett i det, most of the time.

Men jeg simpelten elsker firefelts veier, ikke fordi jeg kjører så helvetes fort, men fordi jeg får kjøre mer som jeg selv ønsker, og fordi vi der ferdes mye tryggere.

Dette landet burde ha firefelts veier mellom de største byene. Det ville booste den økonomiske utviklingen og være en fornuftig bruk av oljepengene.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men igjen: Hvor mange 'sinker' møter du på daglig, i uken, i året? Jeg kan ikke huske sist jeg møtte en. Dette må jo være et marginalt problem.

Som sagt, da må du kjøre svært lite bil og i tillegg må du følge særs dårlig med. Antagelig er du fornøyd med å tusle rundt i lav hastighet og derfor ikke ser dette fenomenet.

Jeg opplever det daglig. Hver morgen jeg kjører på jobb, hver ettermiddag jeg kjøre hjem. Bare som ett eksempel.

Her jeg kjører kjøres det i 60 km/t i 80 sonen selv om det er fin veg, god oversikt, tørre fine veger osv.

Skrevet

Som sagt, da må du kjøre svært lite bil og i tillegg må du følge særs dårlig med. Antagelig er du fornøyd med å tusle rundt i lav hastighet og derfor ikke ser dette fenomenet.

Jeg opplever det daglig. Hver morgen jeg kjører på jobb, hver ettermiddag jeg kjøre hjem. Bare som ett eksempel.

Her jeg kjører kjøres det i 60 km/t i 80 sonen selv om det er fin veg, god oversikt, tørre fine veger osv.

Nå sa jeg jo nettopp at jeg er type offensiv sjåfør og presser fartsgrenser mer enn man bør.

Skrevet

Nå sa jeg jo nettopp at jeg er type offensiv sjåfør og presser fartsgrenser mer enn man bør.

Da skjønner jeg ikke at du ikke har sett disse lusekjørerne.

Skrevet

Du har rett i det, most of the time.

Men jeg simpelten elsker firefelts veier, ikke fordi jeg kjører så helvetes fort, men fordi jeg får kjøre mer som jeg selv ønsker, og fordi vi der ferdes mye tryggere.

Dette landet burde ha firefelts veier mellom de største byene. Det ville booste den økonomiske utviklingen og være en fornuftig bruk av oljepengene.

Hm, firefelts... fordi jeg har bil der sidespeilene har tendens til å slarke seg og legge seg ute av stilling, er jeg ikke komfortabel med kjøring i høy hastighet på flerfeltsveier. Men så det er sagt, jeg har også skrekkopplevelser bak meg der bilister med formodentlig regulær speilføring, gir blaffen i å bruke dem.

Faktisk nå nylig, jeg var så langt unna *vise med fingrene på en hånd* trafikkdøden da en idiot uten forvarsel flekket seg foran, kant i kant. I 100.

Skrevet

Enig jeg, favn. Jeg ser heller ikke lusekjørerne så ofte at de er et problem for meg.

Kan det ha noe med tidspunktet på døgnet man vanligvis kjører? (eller irritasjonsterskelen, selvsagt)

Skrevet

Selv opplever jeg det tilnærmet hver gang jeg kjører fra Oslo retning Svinesund på E6.

Det er en del veiarbeide der, og ingen mulighet til å kjøre forbi (dobble skillelinjer).

Merkelig mange som legger seg på en hastighet som ligger 5-15 km/t under fartsgrensen, og skaper laaange køer. Og de legger seg ALDRI inn der det finnes mulighet for det.

Det er i hvert fall ikke å vise smidighet og fleksibilitet i trafikken.....

Skrevet

Enig jeg, favn. Jeg ser heller ikke lusekjørerne så ofte at de er et problem for meg.

Kan det ha noe med tidspunktet på døgnet man vanligvis kjører? (eller irritasjonsterskelen, selvsagt)

Lavere irritasjonsterskel er et godt forslag.

Dette kan jo utvikle seg til et veritabelt slag om testosteron vs østrogen i trafikken, ved nærmere ettertanke ;-)

Skrevet

Lavere irritasjonsterskel er et godt forslag.

Dette kan jo utvikle seg til et veritabelt slag om testosteron vs østrogen i trafikken, ved nærmere ettertanke ;-)

;-)

Testosteron-overskudd er nok ikke en fordel i trafikken, nei...

Kjører gjerne kjapt selv, men når jeg ser en kø foran meg - med mange biler i - så er ikke det første jeg tenker på å tråkle meg forbi. Det gidder jeg ikke... Er litt lat, og egentlig ikke så glad i å kjøre forbi - med mindre det er heeelt 150% trygt. Man blir fornuftigere og mer pysete som forelder, tror jeg.

Skrevet

;-)

Testosteron-overskudd er nok ikke en fordel i trafikken, nei...

Kjører gjerne kjapt selv, men når jeg ser en kø foran meg - med mange biler i - så er ikke det første jeg tenker på å tråkle meg forbi. Det gidder jeg ikke... Er litt lat, og egentlig ikke så glad i å kjøre forbi - med mindre det er heeelt 150% trygt. Man blir fornuftigere og mer pysete som forelder, tror jeg.

Tråkling er intet annet enn barnslig konkurransehigen i tillegg til å være livsfarlig Dessuten er det selvsagt totalt irrasjonelt. Kanskje sjåføren sparer tre minutter...

Skrevet

Hm, firefelts... fordi jeg har bil der sidespeilene har tendens til å slarke seg og legge seg ute av stilling, er jeg ikke komfortabel med kjøring i høy hastighet på flerfeltsveier. Men så det er sagt, jeg har også skrekkopplevelser bak meg der bilister med formodentlig regulær speilføring, gir blaffen i å bruke dem.

Faktisk nå nylig, jeg var så langt unna *vise med fingrene på en hånd* trafikkdøden da en idiot uten forvarsel flekket seg foran, kant i kant. I 100.

Det er alltid risiko ved veiferdsel. Min største frykt er å få en som skjener ut, rett i trynet ("kom over i motsatt kjørefelt"), eller et vogntog som sender hengeren med blanke sommerdekk ut i en sving.

Derfor kjører jeg (og øvrige av mine nærmeste) gjerne i tunge biler med et utall airbags og sikkerhetsstjerner...og synes biler bør bli billigere i Norge, ikke minst av den grunn. Nedgangen i antall dødsulykker kan i stor grad tilskrives sikrere biler. Derfor er det for jævli at folk må kjøre rundt i gammalt ræl.

Det å tenke på hva som *kan* skje er for øvrig noe som tiltar med alderen.

Skrevet

Huff, dette her var ikke bra, som sagt det er utrolig mange idioter der ute. Se på bilde nr, 17, den jernbjelken som kom inn i førerhuset og ut igjen. Tenker føreren priser seg lykkelig for at den kom på passasjersiden og ikke på hans side.

Det verste er at vi møter slike hver dag.

Skrevet

Det er alltid risiko ved veiferdsel. Min største frykt er å få en som skjener ut, rett i trynet ("kom over i motsatt kjørefelt"), eller et vogntog som sender hengeren med blanke sommerdekk ut i en sving.

Derfor kjører jeg (og øvrige av mine nærmeste) gjerne i tunge biler med et utall airbags og sikkerhetsstjerner...og synes biler bør bli billigere i Norge, ikke minst av den grunn. Nedgangen i antall dødsulykker kan i stor grad tilskrives sikrere biler. Derfor er det for jævli at folk må kjøre rundt i gammalt ræl.

Det å tenke på hva som *kan* skje er for øvrig noe som tiltar med alderen.

Ja, det er for jævlig!! Det 'kjipe' er at den passerer EU-testen likevel.

Fikk jeg ei krone for alle bekymringstanker om bil, var jeg rik og kunne kjøpe skikkelig framkomstmiddel.

Siden du åpenbart har flere, kan ikke jeg få låne en av dem? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...