Gå til innhold

Si meg...

laguna1365380434

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

hvor "uansvarlig" er det nå egentlig å la kontakten til videoen, radioen, pcen og steroen stå i mens man er ute?

Dette er en evigvarende diskusjon jeg og eksen har, og nå vil jeg ha den løst, sånn en gang for alle!

Jeg napper ut vannkoker, mens eller lar jeg elektriske ting stå med kontakta i. Datamaskinen står til og med i ventemodus, og er ikke avslått, om jeg er ute en tur.

Støpsler napper jeg så og si bare ut om det tordner eller om jeg skal på ferie.

HAN;på den annen side, napper ut ALT. Og vil ha meg til å gjøre det samme. Om han er på besøk her, da skal man sannelig ikke se bort i fra at han napper ut ovner og videoer fortsatt..! Jeg synes han er nevrotisk (og ikke helt lite irriterende..!) Han mener jeg er brannfarlig og uansvarlig.

Så : hvor brannfarlig er det nå egentlig å la vanlige brukte el-ting stå i støplselet?

Og hvor mange av dere gidderå gå å nappe ut og sette inn kontakter HVER dag?

(Jeg gidder vannkoker,da jeg vet disse kan være litt usikre)

Veldig glad om dere gidder å hjelpe meg å få løst denne!

:-)

Skrevet

Jeg tar ikke ut en eneste kontakt. Før tok jeg ut kaffetrakteren men siden jeg ikke har det lenger så bare slår jeg av lyset inne på rommet til minstemann fordi han har et par plastlamper.

Men jeg har opplevd å komme hjem og hatt lynnedslag i leiligheten, den gamle altså, og to tver, en video og kaffetrakteren var ødelagt.

Skrevet

Vet ikke hvor farlig det er jeg da, men har jo hørt at vannkokere, kaffetraktere mm. bør nappes ut for hver gang da de kan begynne å brenne selv om de ikke er slått på.

Selv har vi altfor avslappet forhold til dette og napper kun ut hvis vi skal dra bort over lenger tid.

Mange timer, da går traktere ol.

Flere dager, da går pc mm.

Ved torden så går det meste ut.

Pc står forøvrig på døgnet rundt her hos meg, jadda, vet det ikke er så lurt.

Har kun hatt en ting som har tatt fyr i min levetid og det var en vaskemaskin som sto og gikk.

Ellers så er det vel litt rart at man er så avslappet i forhold til det for jeg var ikke så gamle jenta da jeg mistet alt jeg eide fordi huset brant ned.

:)

Skrevet

Napper ikke ut noe.

Akkurat nå har vi tidbyter på vannkoker og trakter.

Også har vi en stikkontakt med bryter på til pc-en, jeg tror mannen slår den av når vi drar på ferie.

Ørkenvandreren
Skrevet

Han har defintivt et noe nevrotisk forhold til dette.

Men siden han er en eks, så er det vel bare å drite i hva han mener?

Skrevet

Jeg napper ikke ut noe. Lar oppvaskmaskin og vaskemaskin gå når jeg ikke er hjemme, TVen står på standby, ovner (termostat) står på når jeg reiser bort. Mannen min tar alltid ut kontakten på hårføneren på badet, jeg pleier å la den stå i også. Det har hendt at jeg har tatt ut kontaktene til TV og stereoanlegg når jeg drar på ferie i tordenværsesongen.

Skrevet

Vi drar ut kontakten på kaffetrakter, brødrister og vannkoker. Dataen står som regel i alltid, men reiser vi bort drar vi den ut i tillegg til tv-en. Ved torden og lyn drar vi ut det meste.

Faren min drar ut alt som kan dras ut. Alt fra tv, data til vaskemaskin (!) hver dag. Hysteri syns jeg...

Skrevet

Jeg napper ut kaffetrakter og hårføner etter hver gang, samt at mobillader og andre ladere trekkes ut når det som skal lades opp er kobelt fra laderen! ;-)

Men ellers er alt ikoblet hele tiden. Ved tordenvær og feriefravær kobles ut tv/video/dvd-spiller.

Skrevet

Du bør ta ut kontakten på slike ting som kaffetraktere, vannkokere osv, som kan skape høye termperaturer hvis noe går galt.

Ellers bør du ikke la ting stå i ventemodus. Tv, f.eks er meget farlig å la stå i ventemodus, der bør du trykke på av/på knappen. Men sjeldent nødvendig å ta ut kontakten.

Vær også på vakt med tørketrommel og vaskemaskin, de bør også slås av med av/på bryteren.

Men som sagt, sjeldent du trenger å dra ut kontakten, men ikke la det stå på ventemodus.

Jeg har i sin tid jobbet litt med brannsetterforskning og har sett mye rart som har tatt fyr.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, så det kan hende du har fått fornuftige råd.

Men - knappen på TVen bør du slå av når du forlater kåken, og i hvert fall når du legger deg. I TVen er det masse guffen elektronikk som blir stående "varm" når den røde dioden lyser.

Skrevet

Jeg gjør nesten som deg - napper ut kontakten til vannkokeren. TV'n slås av med knappen på apparatet om kvelden og pc'n slås av om jeg går ut, dvs. det hender den står på om jeg bare skal en snartur på butikken. Eller er alle kontakter pent og pyntelig i støpslene.

Skrevet

Takk, du minte meg akkurat på at jeg har en vask i vaskemaskinen som jeg må henge opp før den blir sur :)

Jeg tar forøvrig ikke ut noen kontakter, medmindre det er utsikt til tordenvær.

Skrevet

Kontaktene til kaffetrakter, brødrister, vannkoker o.l står bare i når de er i bruk.

Resten av kontaktene napper vi bare ut når vi drar på ferie.

Og ja, her står også datamaskinene på hvis vi er ute en kjapp tur.

ikke fast nick
Skrevet

Tar bare ut kaffetrakteren til vanlig. Men er det torden i vente så tar jeg ut alle de kontaktene jeg klarer å komme til uten å flytte på for mye.

Bruker aldri skjermsparer på pc'n, skrur den alltid av med knappen i stedet. Men det hender at resten av maskinen står på mens jeg er ute en tur.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...