Gjest ringfinger Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Hei Jeg lurer på om man praktiserer det i Norge at man har én hånd for forlovelsesring, og én hånd for giftering. Jeg er forlovet, hvilken hånd skal jeg ha ringen på? Veit at i Sverige så bruker de to forskjellige hender... 0 Siter
Gjest ring på hver hånd Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Forlovelsesring på min venstre hånd, giftering på høyre. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Den teite skikken vi har her til lands er jo å kjøpe gifteringer som forlovelsesringer. Jeg vet ikke om alle har den på samme finger som gifteringen (som er samme ring), men det er ihvertfall veldig vanlig. Der hvor det er en mer fornuftig skikk, som en forlovlsesring som er en _forlovelsesring_ og ikke identisk med en giftering, er det vel vanligere å ha den på venstre hånd. "........................................." 0 Siter
Matthea Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 I forlovelsestiden har man den på venstre, og når man har blitt gift flytter man den over på høyre. Sier hvertfall mine forlovede venninner 0 Siter
RZO Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Det blir stadig mer vanlig at forlovelsesringen er en annen enn gifteringen, for eksempel en ring i hvitt gull med diamantkrone, som hun bærer i forlovelsesperioden. Etterpå blir det kanskje en pyntering. Da jeg og min fru giftet oss for tre år siden, var det viktig for meg (og oss) å følge etikette. Vi fant bl.a. at skikken med hvilken hånd man brukte var ulik fra land til land. Siden vi er et USA-inspirert samfunn, kommer noen av påvirkningene derfra - bl.a. venstre hånd forlovelse og høyre hånd giftemål. Dette har imidlertid ikke vært tradisjonen i Norge, da det normalt har vært brukt høyre hånd til begge formalitetene. Derfor valgte vi, i norsk tradisjon tro og etikette, å bruke høyre hånd til både forlovelse og giftemål. Det finnes dog ingen klar regel eller lov om dette, men det heter seg at man kan velge hånd for forlovelsen - enten venstre eller høyre - bare man blir enige om dette seg imellom. Mvh. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 I forlovelsestiden har man den på venstre, og når man har blitt gift flytter man den over på høyre. Sier hvertfall mine forlovede venninner Det er ikke det som er vanlig i Norge =) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.