Gå til innhold

Har dere noen gang fått innkalling til å delta som meddommer i en rettsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En veninne av meg som er 30 får stadige innkallelser om å være meddommer i diverse rettsaker.

Hun har måttet ty til legeerklæring etc for å få slippe men nå følte hun at hun måtte bidra, at det var hennes borgerplikt

jeg har aldri hørt om noen andre utenom henne som har fått innkallelse til dette.

Har dere fått innkallelse?

Kan man melde seg frivillig eller er det bare sånn at de kontakter deg?

Og selv om meddommerne skal være valgt av folket så må de vel testes på et vis? For de velger vel ikke en narkoman og en alkoholiker til å representere folket?

Skrevet

Dattera mi på 20 har vært meddommer et par ganger allerede og mannen til venninna mi. Så det er nok mange som blir innkalt.

Skrevet

Dattera mi på 20 har vært meddommer et par ganger allerede og mannen til venninna mi. Så det er nok mange som blir innkalt.

i min familie er det ingen som har blitt inkalt. Kan jo hende at det er pga at de bor i Oslo øst (øst)

Skrevet

Jeg kjenner en som stadig blir innkalt. De skal vel ha plettfri vandel....

Skrevet

Svigerfar er den eneste jeg vet som er blitt innkallt som meddommer.

Skrevet

Jeg vet bare om èn bekjent som har vært meddommer, og det i et enkelttilfelle.

Skrevet

Nei. Meddommere er lekdommere som er oppnevnt av kommunene. Det foreligger en liste som meddommere i hver enkelt sak plukkes fra (eller trekkes fra, kanskje). En venninne av meg havnet på en sånn liste. Det ble for mye for henne, så hun søkte seg fritatt etter en tid.

Skrevet

Har aldri fått innkalling, selv om jeg har plettfritt rulleblad. Broren min har fått det to ganger.

Skrevet

i min familie er det ingen som har blitt inkalt. Kan jo hende at det er pga at de bor i Oslo øst (øst)

Det gjør jo dattera mi også da :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...