Gå til innhold

modernimen

Gjest sliten student2

Anbefalte innlegg

Gjest sliten student2
Skrevet

Noen som kunne forklart meg vha det er?

Skrevet

Nå har du skrevet dette spørsmålet tre ganger!

Du burde ha fått med deg nå at dette er noe du bør søke etter selv.

Bruk Google! Let etter stoff så du selv kan skrive oppgaven.

Ingen her som vil gjøre oppgaven for deg. :)

Let og finn. Google! Biblioteket!

:)

Gjest sliten student2
Skrevet

Takker men eg har allerede vært der..

Saken er den eg finner ingen ting konkret om hva modernismen er .

Finner mye om forskjellige forfattere og slike ting men er ikkje det eg er ute etter..

Eg skal snakke om modernismen og ikkje forfattere og hvordan de var...

Skrevet

Takker men eg har allerede vært der..

Saken er den eg finner ingen ting konkret om hva modernismen er .

Finner mye om forskjellige forfattere og slike ting men er ikkje det eg er ute etter..

Eg skal snakke om modernismen og ikkje forfattere og hvordan de var...

Fra Store norske leksikon:

modernisme

(av moderne og -isme).

1) Betegnelse på den bølge av avantgarde-stilarter i kunst, arkitektur, litteratur og musikk som har preget vestlig kultur fra tidlig på 1900-tallet og fremover.

Kunsthistorie

Begrepet modernisme går i kunsthistorien tilbake til renessansen, Arte Moderna, og henspiller da på samtidens kunst og kunstoppfatning. Begrepet har gjennom århundrene vært knyttet til avanserte kunstretninger. Modernisme kan i historisk sammenheng understreke en epokes gjennomgripende og forandrende holdning, f.eks. Modern Style og Modern Movement. Det første henspiller på gjennombruddet innen brukskunst og stilutvikling omkring 1900 og belyser den allmenne oppfatning om periodens engelske bakgrunn.

Den andre betegnelsen refererer til den moderne arkitekturs gjennombrudd fra ca. 1900 frem til den annen verdenskrig. Betegnelsen modernisme har vært benyttet om 1900-tallets abstrakte kunst, som ikke direkte gjengir den ytre virkelighet. I Norge har betegnelsen vært knyttet til en gruppe opposisjonelle kunstnere som i 1930-årene brukte radikale, ukonvensjonelle virkemidler inspirert av tysk ekspresjonisme, de såkalte 30-års modernistene. Begrepet modernisme fikk ny aktualitet i 1980-årene i forbindelse med debatten om post-modernismen i arkitektur og kunst.

Gjest nycomed
Skrevet

Nå har du skrevet dette spørsmålet tre ganger!

Du burde ha fått med deg nå at dette er noe du bør søke etter selv.

Bruk Google! Let etter stoff så du selv kan skrive oppgaven.

Ingen her som vil gjøre oppgaven for deg. :)

Let og finn. Google! Biblioteket!

hmmm ... litt gretten ?

Skrevet

hmmm ... litt gretten ?

Nei, er ikke gretten jeg. Men hvis du ser nedover her, så står dette her for tredje gang.

Vedkommende legger jo bare spørsmålet inn om igjen fordi folk allerede har svart at dette er noe h*n må finne ut av og fordype seg i selv.

(se - smilefjes. er ikke gretten.)

Skrevet

hmmm ... litt gretten ?

Et innlegg med to smilefjes er sjeldent veldig grettent.

Gjest nycomed
Skrevet

Nei, er ikke gretten jeg. Men hvis du ser nedover her, så står dette her for tredje gang.

Vedkommende legger jo bare spørsmålet inn om igjen fordi folk allerede har svart at dette er noe h*n må finne ut av og fordype seg i selv.

(se - smilefjes. er ikke gretten.)

det var godt :-))

Skrevet

det var godt :-))

:-D

Sjelden jeg er gretten. Pleier å være ganske blid igrunn. *s*

hare1365380455
Skrevet

Ta en tur på biblioteket i morgen og be om hjelp til å finne bøker.

Gjest sliten student2
Skrevet

Fra Store norske leksikon:

modernisme

(av moderne og -isme).

1) Betegnelse på den bølge av avantgarde-stilarter i kunst, arkitektur, litteratur og musikk som har preget vestlig kultur fra tidlig på 1900-tallet og fremover.

Kunsthistorie

Begrepet modernisme går i kunsthistorien tilbake til renessansen, Arte Moderna, og henspiller da på samtidens kunst og kunstoppfatning. Begrepet har gjennom århundrene vært knyttet til avanserte kunstretninger. Modernisme kan i historisk sammenheng understreke en epokes gjennomgripende og forandrende holdning, f.eks. Modern Style og Modern Movement. Det første henspiller på gjennombruddet innen brukskunst og stilutvikling omkring 1900 og belyser den allmenne oppfatning om periodens engelske bakgrunn.

Den andre betegnelsen refererer til den moderne arkitekturs gjennombrudd fra ca. 1900 frem til den annen verdenskrig. Betegnelsen modernisme har vært benyttet om 1900-tallets abstrakte kunst, som ikke direkte gjengir den ytre virkelighet. I Norge har betegnelsen vært knyttet til en gruppe opposisjonelle kunstnere som i 1930-årene brukte radikale, ukonvensjonelle virkemidler inspirert av tysk ekspresjonisme, de såkalte 30-års modernistene. Begrepet modernisme fikk ny aktualitet i 1980-årene i forbindelse med debatten om post-modernismen i arkitektur og kunst.

Takk skal du ha :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...