Gjest sliten student2 Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Noen som kunne forklart meg vha det er? 0 Siter
amber sun Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Nå har du skrevet dette spørsmålet tre ganger! Du burde ha fått med deg nå at dette er noe du bør søke etter selv. Bruk Google! Let etter stoff så du selv kan skrive oppgaven. Ingen her som vil gjøre oppgaven for deg. Let og finn. Google! Biblioteket! 0 Siter
amber sun Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Men, her er en link. Så kan du jobbe litt ut fra den kanskje. http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=modernismen 0 Siter
Gjest sliten student2 Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Takker men eg har allerede vært der.. Saken er den eg finner ingen ting konkret om hva modernismen er . Finner mye om forskjellige forfattere og slike ting men er ikkje det eg er ute etter.. Eg skal snakke om modernismen og ikkje forfattere og hvordan de var... 0 Siter
Gjest Teline Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Takker men eg har allerede vært der.. Saken er den eg finner ingen ting konkret om hva modernismen er . Finner mye om forskjellige forfattere og slike ting men er ikkje det eg er ute etter.. Eg skal snakke om modernismen og ikkje forfattere og hvordan de var... Fra Store norske leksikon: modernisme (av moderne og -isme). 1) Betegnelse på den bølge av avantgarde-stilarter i kunst, arkitektur, litteratur og musikk som har preget vestlig kultur fra tidlig på 1900-tallet og fremover. Kunsthistorie Begrepet modernisme går i kunsthistorien tilbake til renessansen, Arte Moderna, og henspiller da på samtidens kunst og kunstoppfatning. Begrepet har gjennom århundrene vært knyttet til avanserte kunstretninger. Modernisme kan i historisk sammenheng understreke en epokes gjennomgripende og forandrende holdning, f.eks. Modern Style og Modern Movement. Det første henspiller på gjennombruddet innen brukskunst og stilutvikling omkring 1900 og belyser den allmenne oppfatning om periodens engelske bakgrunn. Den andre betegnelsen refererer til den moderne arkitekturs gjennombrudd fra ca. 1900 frem til den annen verdenskrig. Betegnelsen modernisme har vært benyttet om 1900-tallets abstrakte kunst, som ikke direkte gjengir den ytre virkelighet. I Norge har betegnelsen vært knyttet til en gruppe opposisjonelle kunstnere som i 1930-årene brukte radikale, ukonvensjonelle virkemidler inspirert av tysk ekspresjonisme, de såkalte 30-års modernistene. Begrepet modernisme fikk ny aktualitet i 1980-årene i forbindelse med debatten om post-modernismen i arkitektur og kunst. 0 Siter
Gjest nycomed Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Nå har du skrevet dette spørsmålet tre ganger! Du burde ha fått med deg nå at dette er noe du bør søke etter selv. Bruk Google! Let etter stoff så du selv kan skrive oppgaven. Ingen her som vil gjøre oppgaven for deg. Let og finn. Google! Biblioteket! hmmm ... litt gretten ? 0 Siter
amber sun Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 hmmm ... litt gretten ? Nei, er ikke gretten jeg. Men hvis du ser nedover her, så står dette her for tredje gang. Vedkommende legger jo bare spørsmålet inn om igjen fordi folk allerede har svart at dette er noe h*n må finne ut av og fordype seg i selv. (se - smilefjes. er ikke gretten.) 0 Siter
DarkPink Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 hmmm ... litt gretten ? Et innlegg med to smilefjes er sjeldent veldig grettent. 0 Siter
Gjest nycomed Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Nei, er ikke gretten jeg. Men hvis du ser nedover her, så står dette her for tredje gang. Vedkommende legger jo bare spørsmålet inn om igjen fordi folk allerede har svart at dette er noe h*n må finne ut av og fordype seg i selv. (se - smilefjes. er ikke gretten.) det var godt :-)) 0 Siter
amber sun Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 det var godt :-)) :-D Sjelden jeg er gretten. Pleier å være ganske blid igrunn. *s* 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Ta en tur på biblioteket i morgen og be om hjelp til å finne bøker. 0 Siter
Gjest sliten student2 Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Fra Store norske leksikon: modernisme (av moderne og -isme). 1) Betegnelse på den bølge av avantgarde-stilarter i kunst, arkitektur, litteratur og musikk som har preget vestlig kultur fra tidlig på 1900-tallet og fremover. Kunsthistorie Begrepet modernisme går i kunsthistorien tilbake til renessansen, Arte Moderna, og henspiller da på samtidens kunst og kunstoppfatning. Begrepet har gjennom århundrene vært knyttet til avanserte kunstretninger. Modernisme kan i historisk sammenheng understreke en epokes gjennomgripende og forandrende holdning, f.eks. Modern Style og Modern Movement. Det første henspiller på gjennombruddet innen brukskunst og stilutvikling omkring 1900 og belyser den allmenne oppfatning om periodens engelske bakgrunn. Den andre betegnelsen refererer til den moderne arkitekturs gjennombrudd fra ca. 1900 frem til den annen verdenskrig. Betegnelsen modernisme har vært benyttet om 1900-tallets abstrakte kunst, som ikke direkte gjengir den ytre virkelighet. I Norge har betegnelsen vært knyttet til en gruppe opposisjonelle kunstnere som i 1930-årene brukte radikale, ukonvensjonelle virkemidler inspirert av tysk ekspresjonisme, de såkalte 30-års modernistene. Begrepet modernisme fikk ny aktualitet i 1980-årene i forbindelse med debatten om post-modernismen i arkitektur og kunst. Takk skal du ha 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.