Gå til innhold

Pc'n slår seg av

Anbefalte innlegg

Gjest henne74
Skrevet

Jeg har en bærbar pc som jeg kjøpte for litt over et år siden. I det siste har vifta bråket veldig og pc'n blitt varm, dette har pågått en stund, men i det siste har pc'n begynt å slå seg av.

Noen som vet om dette er en sak jeg kan få på garantien, eller kommer det av uvettig bruk fra min side? (pc'n står på nesten døgnet rundt)

Skrevet

har du garanti enda ville jeg levert den inn. Det å ha på pcen hele døgnet burde ikke ha noe å si. Men tror vifta kan bli utslitt og trenger å skiftes.. overoppheting kan være problemet. Eller kanskje batteriet.

Min pc streiket på samme måte etter garantien var gått ut. ENdte opp med å kjøpe ny pc.

Uansett bør du be de se på den før garantien går ut. En bærbar pc skal holde såpass lenge

Skrevet

Dette er muligens en kjøpslov-sak (eller garanti om du fremdeles er innenfor garantitiden). En PC skal tåle å stå på døgnet rundt.

Den skrur seg nok av fordi den blir for varm. Den mest sannsynlige årsaken er støv. Om du kommer til kan du prøve å blåse bort støv med trykkluft på boks, men pass på at du ikke bare blåser det lenger inn i maskinen. Du kan også forsøke støvsuger. Laptoper er ikke helt enkle å skru opp og rengjøre på samme måte som man kan gjøre med stasjonære maskiner.

Om det er støv som er årsaken er du neppe dekket av kjøpsloven, men kan likevel være dekket av garanti. Om årsaken er svikt i maskinvare er du dekket av kjøpsloven.

Skrevet

har du garanti enda ville jeg levert den inn. Det å ha på pcen hele døgnet burde ikke ha noe å si. Men tror vifta kan bli utslitt og trenger å skiftes.. overoppheting kan være problemet. Eller kanskje batteriet.

Min pc streiket på samme måte etter garantien var gått ut. ENdte opp med å kjøpe ny pc.

Uansett bør du be de se på den før garantien går ut. En bærbar pc skal holde såpass lenge

En PC er ment i å vare vesentlig lenger enn to år, hvilket vil si at du er dekket av forbrukerkjøpsloven i fem år. Garanti kan gi deg ekstra rettigheter i tillegg til det kjøpsloven gir deg, men det at garantien er gått ut betyr på ingen måte at du ikke lenger har rett til å få rettet opp et uforskyldt maskinvareproblem gratis, så lenge det ikke skyldes normal slitasje eller feilbruk.

Gjest henne74
Skrevet

Takker for svar. Husker det ble nevnt noe om ett år da jeg kjøpte pc'n, men garantitiden er vel to år.?

Har jeg rett på låne pc, mens min er til repp?

Gjest henne74
Skrevet

Dette er muligens en kjøpslov-sak (eller garanti om du fremdeles er innenfor garantitiden). En PC skal tåle å stå på døgnet rundt.

Den skrur seg nok av fordi den blir for varm. Den mest sannsynlige årsaken er støv. Om du kommer til kan du prøve å blåse bort støv med trykkluft på boks, men pass på at du ikke bare blåser det lenger inn i maskinen. Du kan også forsøke støvsuger. Laptoper er ikke helt enkle å skru opp og rengjøre på samme måte som man kan gjøre med stasjonære maskiner.

Om det er støv som er årsaken er du neppe dekket av kjøpsloven, men kan likevel være dekket av garanti. Om årsaken er svikt i maskinvare er du dekket av kjøpsloven.

Takk for svar. Hvilken rettigheter har jeg om kjøpsloven gjelder i dette tilfellet? Hvor lenge etter kjøpt produkt gjelder kjøpsloven?

Skrevet

Takk for svar. Hvilken rettigheter har jeg om kjøpsloven gjelder i dette tilfellet? Hvor lenge etter kjøpt produkt gjelder kjøpsloven?

Så lenge produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er du dekket av kjøpsloven i fem år. En PC faller inn under dette. Men det gjelder altså ikke normal slitasje eller feilbruk. Om maskinen blir overopphetet fordi den er full av støv gjelder nok dette som "normal slitasje", noe man må påregne og kan unngå ved jevnlig vedlikehold i form av støvsuging og lignende.

Skrevet

Takker for svar. Husker det ble nevnt noe om ett år da jeg kjøpte pc'n, men garantitiden er vel to år.?

Har jeg rett på låne pc, mens min er til repp?

Garantitiden kan være hva som helst fra en dag til livstid, det er ikke lovpålagt og er noe produsenten selger som en del av produktet.

Du har ikke nødvendigvis rett på låne-pc under reparasjonen, det kommer an på hvor lang tid reparasjonen tar. Men dette kan du lese om selv: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1025782287.59

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...