Gå til innhold

Inkassovarsel?

Gjest kan det være lov?

Anbefalte innlegg

Gjest kan det være lov?
Skrevet

Er det lov å sende inkassovarsel som gjelder en faktura det er strid om?

Jeg fikk for to måneder siden en faktura som jeg klaget på skriftlig til både avsender og med kopi til deres regnskapsfirma innen forfallsdato. Siden har jeg ikke hørt noe mer om saken.

I dag fikk jeg inkassovarsel. Striden går ut på at firmaet ikke har holdt seg til avtaler som deres selger gjorde med meg.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Kontakt forbrukerrådet, de fleste firmaer har respekt for dem.

Skrevet

Ta kontakt med forbrukerrådet, de vet rettighetene dine - og kan evt hjelpe deg.

:-)

Gjest kan det være lov?
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Kontakt forbrukerrådet, de fleste firmaer har respekt for dem.

Glemte å nevne at jeg driver et enkeltmannsforetak og at dette ikke gjelder meg som privatperson.

Skrevet

Glemte å nevne at jeg driver et enkeltmannsforetak og at dette ikke gjelder meg som privatperson.

Så vet jeg ikke..

Skrevet

Et inkassovarsel er vel nærmest som en purring. Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre. Du bør ta kontakt igjen. Får du krav om rettslig inkasso, der det er plusset på høye gebyrer, må dette klages på skriftlig.

Skrevet

Hvis selger ikke svarer på brev, har de gjort en formfeil, og kan ikke sende til inkasso, da kravet er bestridt

Inkassobyrået må få beskjed om striden. Å true med klage til kredittilsynet overfor inkassobyrået har ofte god virkning. Inakssobyrået kan vel heller ikke kreve salær når/hvis de ikke svarer på brev.

Det er en kjent taktikk å ikke svare på brev, men bare legge på salæret i håp om at du skal gi opp og betale.

Betal det du mener du skal betale alltid, og på et tidlig stdium, da blir resten i hver fall dikutabelt.

Mange nekter å betale noe som helst, det er ikke så lurt.

Skrevet

Joda, seriøse firmaer har respekt for Forbrukerrådet. men ikke slik at firmaet helt utsletter sine rettigheter. Selv firmaets rettigheter er ivaretatt i slike saker. Det er mange idiotiske personer uten folkeskikk som tror at de har alle rettigheter, men slik er det heldigvis ikke.

Skrevet

Et inkassovarsel er vel nærmest som en purring. Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre. Du bør ta kontakt igjen. Får du krav om rettslig inkasso, der det er plusset på høye gebyrer, må dette klages på skriftlig.

"Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre"

Da har de latterlig dårlig system i virksomheten. Men slikt er vel ikke akkurat ukjent :-)

".............................................."

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det skulle ikke tilfeldigvis være en bokklubb vel?

Det er livsfarlig å melde seg inn i bokklubben. Jeg ringte og ringte og ringte jeg. Hver gang jeg ringte var alt så greit atte.Men ny regning fikk jeg likevel.Nå er jeg endelig kvitt dem. Jeg melder meg aldri inn igjen om de maser aldri så mye.

Jeg kjøper heller bøker på bokhandelen.

Skrevet

"Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre"

Da har de latterlig dårlig system i virksomheten. Men slikt er vel ikke akkurat ukjent :-)

".............................................."

Noen sender automatisk ut purringer bare et par dager etter forfll. Jeg ser det på min arbeidsplass. De fleste purringene havner heldigvis i bosset, da fakturaen i mellomtiden er betalt.

De tåpeligste purringene er de som har med i teksten: Betalinger gjort etter 01.10.2005 er ikke regustrert. Hvorfor bruker de da penger på å sende ut purringer f.eks. 3 uker etterpå? De skulle heller brukt ressurser på å bokføre innkomne betalinger, etv bare kjøre dem over fra banken.

Skrevet

Noen sender automatisk ut purringer bare et par dager etter forfll. Jeg ser det på min arbeidsplass. De fleste purringene havner heldigvis i bosset, da fakturaen i mellomtiden er betalt.

De tåpeligste purringene er de som har med i teksten: Betalinger gjort etter 01.10.2005 er ikke regustrert. Hvorfor bruker de da penger på å sende ut purringer f.eks. 3 uker etterpå? De skulle heller brukt ressurser på å bokføre innkomne betalinger, etv bare kjøre dem over fra banken.

Det er det jeg mener med dårlig system. I tillegg må man selvfølgelig ha et system som "fryser" en purring hvis det er strid om regningen.

"............................................"

Skrevet

Joda, seriøse firmaer har respekt for Forbrukerrådet. men ikke slik at firmaet helt utsletter sine rettigheter. Selv firmaets rettigheter er ivaretatt i slike saker. Det er mange idiotiske personer uten folkeskikk som tror at de har alle rettigheter, men slik er det heldigvis ikke.

Det er også mange seriøse firmaer som holder på et krav de egentlig ikke har, men som gir seg hvis man "truer" med forbrukerrådet eller viser dem kjøpsloven. F.eks. er det mange seriøse mobiltelefonhandlere som påstår at telefonen kun har et års garanti, selv om kjøpsloven sier noe annet.

Skrevet

Det er også mange seriøse firmaer som holder på et krav de egentlig ikke har, men som gir seg hvis man "truer" med forbrukerrådet eller viser dem kjøpsloven. F.eks. er det mange seriøse mobiltelefonhandlere som påstår at telefonen kun har et års garanti, selv om kjøpsloven sier noe annet.

Folk som "truer" med Forbrukerrådet, er lette å kjenne igjen. Man får en vis erfaring etterhvert.

Man må ikke glemme at loven også ivaretar en leverandørs imteresser og rettigheter. Noen synes å ha glemt det.

Skrevet

Folk som "truer" med Forbrukerrådet, er lette å kjenne igjen. Man får en vis erfaring etterhvert.

Man må ikke glemme at loven også ivaretar en leverandørs imteresser og rettigheter. Noen synes å ha glemt det.

Høres ut som du er selger..

Skrevet

Høres ut som du er selger..

Jobbet tidligere med salgsrettet arbeid i en bedrift der jeg ofte hadde med privatpersoner å gjøre. Har i mange år nå jobbet kun mot bedriftskunder/proffkunder. Der er gudskjelov seriøsiteten adskillig større enn blant privatpersoner som tror de kan gå over stokk og stein for å omstøte et kjøp de angrer på, og hvor de derfor prøver å finn feil med produktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...