Gjest kan det være lov? Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Er det lov å sende inkassovarsel som gjelder en faktura det er strid om? Jeg fikk for to måneder siden en faktura som jeg klaget på skriftlig til både avsender og med kopi til deres regnskapsfirma innen forfallsdato. Siden har jeg ikke hørt noe mer om saken. I dag fikk jeg inkassovarsel. Striden går ut på at firmaet ikke har holdt seg til avtaler som deres selger gjorde med meg. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har opplevd det samme. Kontakt forbrukerrådet, de fleste firmaer har respekt for dem. 0 Siter
Patsi Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Ta kontakt med forbrukerrådet, de vet rettighetene dine - og kan evt hjelpe deg. :-) 0 Siter
Gjest kan det være lov? Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har opplevd det samme. Kontakt forbrukerrådet, de fleste firmaer har respekt for dem. Glemte å nevne at jeg driver et enkeltmannsforetak og at dette ikke gjelder meg som privatperson. 0 Siter
Sofline Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Glemte å nevne at jeg driver et enkeltmannsforetak og at dette ikke gjelder meg som privatperson. Så vet jeg ikke.. 0 Siter
fresja Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Et inkassovarsel er vel nærmest som en purring. Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre. Du bør ta kontakt igjen. Får du krav om rettslig inkasso, der det er plusset på høye gebyrer, må dette klages på skriftlig. 0 Siter
keinstein Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Hvis selger ikke svarer på brev, har de gjort en formfeil, og kan ikke sende til inkasso, da kravet er bestridt Inkassobyrået må få beskjed om striden. Å true med klage til kredittilsynet overfor inkassobyrået har ofte god virkning. Inakssobyrået kan vel heller ikke kreve salær når/hvis de ikke svarer på brev. Det er en kjent taktikk å ikke svare på brev, men bare legge på salæret i håp om at du skal gi opp og betale. Betal det du mener du skal betale alltid, og på et tidlig stdium, da blir resten i hver fall dikutabelt. Mange nekter å betale noe som helst, det er ikke så lurt. 0 Siter
collins Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Jeg har opplevd det samme. Kontakt forbrukerrådet, de fleste firmaer har respekt for dem. Joda, seriøse firmaer har respekt for Forbrukerrådet. men ikke slik at firmaet helt utsletter sine rettigheter. Selv firmaets rettigheter er ivaretatt i slike saker. Det er mange idiotiske personer uten folkeskikk som tror at de har alle rettigheter, men slik er det heldigvis ikke. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Et inkassovarsel er vel nærmest som en purring. Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre. Du bør ta kontakt igjen. Får du krav om rettslig inkasso, der det er plusset på høye gebyrer, må dette klages på skriftlig. "Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre" Da har de latterlig dårlig system i virksomheten. Men slikt er vel ikke akkurat ukjent :-) ".............................................." 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 21. oktober 2005 Skrevet 21. oktober 2005 Det skulle ikke tilfeldigvis være en bokklubb vel? Det er livsfarlig å melde seg inn i bokklubben. Jeg ringte og ringte og ringte jeg. Hver gang jeg ringte var alt så greit atte.Men ny regning fikk jeg likevel.Nå er jeg endelig kvitt dem. Jeg melder meg aldri inn igjen om de maser aldri så mye. Jeg kjøper heller bøker på bokhandelen. 0 Siter
fresja Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 "Den som sender ut purring, kjenner ikke alltid til at det er klaget på en faktura, dessverre" Da har de latterlig dårlig system i virksomheten. Men slikt er vel ikke akkurat ukjent :-) ".............................................." Noen sender automatisk ut purringer bare et par dager etter forfll. Jeg ser det på min arbeidsplass. De fleste purringene havner heldigvis i bosset, da fakturaen i mellomtiden er betalt. De tåpeligste purringene er de som har med i teksten: Betalinger gjort etter 01.10.2005 er ikke regustrert. Hvorfor bruker de da penger på å sende ut purringer f.eks. 3 uker etterpå? De skulle heller brukt ressurser på å bokføre innkomne betalinger, etv bare kjøre dem over fra banken. 0 Siter
Prozak Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Noen sender automatisk ut purringer bare et par dager etter forfll. Jeg ser det på min arbeidsplass. De fleste purringene havner heldigvis i bosset, da fakturaen i mellomtiden er betalt. De tåpeligste purringene er de som har med i teksten: Betalinger gjort etter 01.10.2005 er ikke regustrert. Hvorfor bruker de da penger på å sende ut purringer f.eks. 3 uker etterpå? De skulle heller brukt ressurser på å bokføre innkomne betalinger, etv bare kjøre dem over fra banken. Det er det jeg mener med dårlig system. I tillegg må man selvfølgelig ha et system som "fryser" en purring hvis det er strid om regningen. "............................................" 0 Siter
Sofline Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Joda, seriøse firmaer har respekt for Forbrukerrådet. men ikke slik at firmaet helt utsletter sine rettigheter. Selv firmaets rettigheter er ivaretatt i slike saker. Det er mange idiotiske personer uten folkeskikk som tror at de har alle rettigheter, men slik er det heldigvis ikke. Det er også mange seriøse firmaer som holder på et krav de egentlig ikke har, men som gir seg hvis man "truer" med forbrukerrådet eller viser dem kjøpsloven. F.eks. er det mange seriøse mobiltelefonhandlere som påstår at telefonen kun har et års garanti, selv om kjøpsloven sier noe annet. 0 Siter
collins Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Det er også mange seriøse firmaer som holder på et krav de egentlig ikke har, men som gir seg hvis man "truer" med forbrukerrådet eller viser dem kjøpsloven. F.eks. er det mange seriøse mobiltelefonhandlere som påstår at telefonen kun har et års garanti, selv om kjøpsloven sier noe annet. Folk som "truer" med Forbrukerrådet, er lette å kjenne igjen. Man får en vis erfaring etterhvert. Man må ikke glemme at loven også ivaretar en leverandørs imteresser og rettigheter. Noen synes å ha glemt det. 0 Siter
Sofline Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Folk som "truer" med Forbrukerrådet, er lette å kjenne igjen. Man får en vis erfaring etterhvert. Man må ikke glemme at loven også ivaretar en leverandørs imteresser og rettigheter. Noen synes å ha glemt det. Høres ut som du er selger.. 0 Siter
collins Skrevet 24. oktober 2005 Skrevet 24. oktober 2005 Høres ut som du er selger.. Jobbet tidligere med salgsrettet arbeid i en bedrift der jeg ofte hadde med privatpersoner å gjøre. Har i mange år nå jobbet kun mot bedriftskunder/proffkunder. Der er gudskjelov seriøsiteten adskillig større enn blant privatpersoner som tror de kan gå over stokk og stein for å omstøte et kjøp de angrer på, og hvor de derfor prøver å finn feil med produktet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.